-
-
- پایان نامهای تحت عنوان: ارزیابی فناوری نوین آموزشی هوشمند در مدارس ایران؛ مطالعه موردی یک دبیرستان هوشمند، به ارزیابی فناوری نوین هوشمند مدارس در ایران پرداخت از یک متدلوژی پنج مرحلهای به ارزیابی این فناوری با تمرکز بر شناسایی اثرات بالقوه آن بر ذینفعان و ترویج مدارس هوشمند در کشور پرداخته است. این تحقیق مبانی فلسفی مدارس هوشمند را در بعد معرفت شناختی آن مورد بررسی قرار داده و با تحقیق پیرامون مؤلفههای کلیدی و مطرح در نظام تعلیم و تربیت امروز از جمله دانش، خلاقیت، تفکر، حل مسئله، فراگیر محوری و یادگیری مهارتهای پیچیده و بازیابی اطلاعات و جایگاه آن ها در مدارس هوشمند و سپس یافتن دیدگاه فلسفی مناسب، دیدگاه سازنده گرایی را به علت تأکید این دیدگاه بر مؤلفههای مطرح شده در نظام آموزشی مدارس هوشمند، به عنوان پشتوانهای مناسب در رویکردهای یاددهی و یادگیری برای مدارس هوشمند معرفی، تبیین و پیشنهاد میکند. همچنین این پژوهش نشان میدهد که مبانی معرفت شناختی سازنده گرایی سبب ایجاد تغییرات اساسی در بنیادهای آموزش و یادگیری و به طبع آن فناوری آموزشی شده است؛ بنابرین یادگیری که پیشتر به اندوختن دانش به وسیله یادگیرنده و پردازش اطلاعات خاص معطوف بود، جای خود را به خلق دانش نوین از سوی یادگیرنده داده است. (خان آرائی،۱۳۸۹)
-
- بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دبیران مدارس هوشمند شهر تهران با تأکید بر مدل پذیرش فناوری اطلاعات (ITAM) تحقیقی است که درانی کمال، رشیدی زهرا انجام دادند. نتایج به دست آمده بیانگر آن است که:
۱- متغیر برداشت ذهنی از آسانی استفاده از فناوری اطلاعات بر متغیر برداشت ذهنی از مفید بودن فناوری اطلاعات و نگرش نسبت به فناوری اطلاعات، اثر معنادار دارد.
۲- متغیر برداشت ذهنی از مفید بودن فناوری اطلاعات، بر متغیر تصمیم به استفاده از فناوری اطلاعات اثر معنادار دارد.
۳- متغیر تصمیم به استفاده از فناوری اطلاعات بر متغیر استفاده از فناوری اطلاعات اثر معنادار دارد. (کمالی، رشیدی، ۱۳۸۹)
-
- تحقیقی دیگر، با هدف ارزیابی طرح مدرسه هوشمند از لحاظ دستیابی اهداف، نقش معلمان، نقش دانش آموزان، شیوه های ارائه مطالب درسی و مشکلات (مادی و انسانی) دبیرستانهای تهران انجام شده است. یافته های این تحقیق نشان میدهد، دستیابی به اهداف مدارس هوشمند برای معلمان در حد متوسط و دانش آموزان در حد زیاد بیان کردهاند. همچنین در زمینه وجود مشکلات مادی و انسانی، دو گروه معلمان و دانش آموزان مشکلات مادی و نیروی انسانی را زیاد دانستند (جعفری حاجتی، ۱۳۸۵).
-
- در تحقیقی نشان داد که نقش معلمان و دانش آموزان در این مدارس هوشمند تفاوت چندانی با مدارس سنتی ندارد و مسئولیت معلمان در این مدارس بیشتر شده است نتیجه تحقیق نشان میدهد این مدارس باعث ایجاد روحیه محققی و پژوهشگری در فراگیر شده است، فراگیری که خودش تجربه گر امور باشد.. (صالحی و کاشانی،۱۳۸۶)
-
- انصاری گزارش میکند که تاثیر فناوری اطلاعات بر پیشرفت تحصیلی و یادگیری در دانش آموزان استفاد ه کننده از رایانه البته نه در همه دروس، مثبت است. همچنین فناوری اطلاعات بر کیفیت یادگیری به دلیل افزایش انگیزه یادگیری، عزت نفس بیشتر و حمایت از مطالعه خود راهبر و بهبود رفتار، تاثیر مثبت دارد(به نقل از فراهانی، رضایی وحسنلو، ۱۳۹۱).
-
- حج فروش، اورنگی (۱۳۸۳) پژوهشی با عنوان نتایج کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام داد که هدف آن بررسی نقش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات دروس ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، و زبان انگلیسی بود. نتایج نشان داد که استفاده از فن آوری، در تعمیق محتوای آموزشی و یادگیری دروس فوق نقش بسزایی دارد
-
- حمزه و همکاران در تحقیقی تحت عنوان فناوری اطلاعات و ارتباطات و تنوع در یادگیری و نگرش به مدارس هوشمند نشان داده است که ICT در میان شرکت کنندگان محبوب است و ۹۸٪ دانش آموزان و ۹۸٪ از معلمان نگرش مثبت به فناوری و مدارس هوشمند دارند.
-
- مژده آور(۱۳۸۵) در پژوهشی تاثیر آموزش ریاضی با کمک کامپیوتر بر نگرش و یادگیری درس ریاضی دانش آموزان دختر دبیرستان دوم ریاضی به این نتیجه دست یافت که استفاده ازرایانه در آموزش ریاضی در مقایسه با روش تدریس سنتی موجب افزایش یادگیری دانش آموزان می شود. همچنین، استفاده از رایانه در آموزش ریاضی در مقایسه با آموزش سنتی موجب افزایش نگرش مثبت در دانش آموزان نسبت به درس می شود.
-
- آق ارکاکلی و همکاران(۱۳۹۰) با عنوان تاثیر کاربردهای آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر تفکر انتقادی و نگرش دانش آموزان دختر سال اول متوسطه منطقه ۴ تهران انجام شده که نتایج نشان داده فناوری بر تفکر انتقادی تاثیر معنی داری دارد ولی در نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات تفاوت معنی داری وجود ندارد.
- بی بی عشرت زمانی و محمد سعیدی(۱۳۹۱) تحقیقی با عنوان اثر بخشی پایدار تاثیر استفاده از چند رسانه ایها برخودکارآمدی و انگیزش تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان های دولتی شهرستان ایذه انجام گرفته و نتایج این تحقیق نشان داد که تاثیر مثبت استفاده از چند رسانه ای ها برخودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دارد.
۲-۱۸-۲: خارج از ایران
-
- پژوهشی توسط استادان دانشگاه لاوال ومک گیل[۲۰] در سال (۱۹۹۶) با عنوان”نقش فناوری های نو در یادگیری وآموزش در مدارس ابتدایی و راهنمایی”انجام شد، نشان داد که دانش آموزانی که به شبکه جهانی اینترنت دسترسی دارند از عملکرده بهتری برخوردارند (به نقلازحق شناس،۱۳۸۸).
-
- نتایج تحقیقی انجام شده توسط حنی زار و حلیم[۲۱] (۲۰۰۵) در مورد مدارس هوشمند منطقه آموزشی پورتوریکو نشان داد که استفاده از فناوری و پردهای هوشمند سبب افزایش بهبود آموزشی دانش آموزان شده است.
-
- اتکنسون [۲۲](۲۰۰۴) در مطالعه ای به مقایسه یادگیری در محیط سنتی و یادگیری به کمک کامپیوتر و بررسی رابطه آن با سبک شناختی پرداخته است. گزارش وی حاکی از این است که افراد دارای شناختی کلامی، نگرش مثبت تری نسبت به این محیط و عملکرد بهتری در محیط یادگیری به کمک کامپیوتر دارند.