بعد
مالی
سطح سوم
درونی سازی
دانش
به کار گیری
دانش
تسهیم
دانش
ذخیره
دانش
خلق
دانش
سطح چهارم
رقیب ۲
رقیب ۳
رقیب ۱
سازمان مورد نظر
شکل۲-۳-مدل اولیه تحقیق (چن و همکاران، ۲۰۰۹)
با وجود اینکه ابزار­های استفاده شده در مدل در قسمت قبل معرفی شده ­اند ولی در اینجا هم اشاره مختصری به آن­ها در زمینه پژوهش حاضر می­ شود و در ادامه تکنیک فرایند تحلیل شبکه­ ای نیز تشریح می­گردد:
۲-۴-۱-کارت امتیازی متوازن:
کارت امتیازی متوازن یک چهارچوب ارزیابی عملکرد است که با مجموعه ­ای از مقیاس­های مالی و غیر مالی، یک نگاه کامل به عملکرد شرکت می­ اندازد (کاپلان ونورتون ،۱۹۹۶). کارت امتیازی متوازن به مدیران اجازه می­دهد تا به تجارت از چهار بُعد مهم نگاه کنند:
-بُعد مالی: این بُعد، نوعاً حاوی مقیاس­های سنتی عملکرد مالی است که معمولاً به سودآوری مربوط می­ شود. معیارهای ارزیابی معمولاً سود، جریان نقدینگی، بازگشت سرمایه صرف شده و ارزش اقتصادی می­باشند.
-بُعد مشتریمشتریان منبع سود­آوری کسب و کارند؛ بنابراین ارضای نیاز­های مشتری هدفی است که شرکت­ها دنبال می­ کنند. در این بُعد، مدیریت، مشتریان هدف مورد انتظار و اجزای بازار هدف را برای واحد­های عملیاتی تعیین می­ کند و به عملکرد واحدهای عملیاتی در این اجزای بازار هدف نظارت می­ کند. نمونه­هایی از این مقیاس­های اصلی و ذاتی شامل: رضایت مشتری، حفظ مشتری، کسب مشتری جدید، موقعیت بازار و سهم هدف می­باشد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
-بُعد فرایند­های داخلی: هدف از این بُعد این است که با برتری یافتن در برخی فرایند­های کسب ­وکار که عظیم­ترین اثر را دارند، رضایت مشتریان و ذینفعان جلب گردد. در تعیین اهداف و مقیاس­ها، اولین مرحله‌ می‌بایست تحلیل زنجیره ارزش باشد. یک فرایند عملیاتی قدیمی، می­بایست برای درک اهداف بعد مالی و مشتری تعدیل شود. بنابراین باید یک زنجیره ارزش فرایند کسب ­و کار که قادر به برآوردن نیاز­های فعلی و آتی است، ایجاد شود. یک زنجیره ارزش داخلی شرکت شامل سه فرایند، نوآوری، عملیات و خدمات پس­ از ­فروش می­باشد.
-بُعد نوآوری و یادگیری: هدف اولیه این بُعد فراهم کردن زیر بنایی جهت دست‌یابی به اهداف سه بُعد دیگر و ایجاد رشد بلند مدت و بهبود از طریق افراد، سیستم­ها و رویه­های سازمانی می­باشد. از آن جایی که کارکنان برای شرکت­ها یک سرمایه غیر محسوس است که رشد کسب و کار سهیم می­باشند، این بُعد به مقیاس عملکرد کارکنان مثل رضایت کارکنان، تداوم آموزش و مهارت ­ها تاکید می­ کند. (کاپلان و نورتون،۱۹۹۶).
ارتباط بین کارت امتیازی متوازن و مدیریت دانش را می­توان در (شکل۲ -۴) نمایش داد. چهار وجه کارت امتیازی متوازن در قالب زنجیره علت و معلولی با هم در ارتباط هستند. در این زنجیره وجه رشد و یادگیری به مدیریت دانش مرتبط می­ شود (آلیا[۱۰۲]،۲۰۰۲).
شکل۲-۴- ارتباط کارت امتیازی متوازن و مدیریت دانش
اگرچه کارت امتیازی متوازن در بخش صنعت به خوبی بکارگرفته شده و مدارک زیادی در این زمینه وجود دارد ولی تحقیقات بسیار اندکی در زمینه به­ کارگیری و انطباق کارت امتیازی در بخش آموزش، انجام شده است. لذا در این تحقیق از شاخص‌های مدل کارت امتیازی که مهرگان (۱۳۸۸) برای دانشگاه­ها طراحی کرده، استفاده شده است. جدول زیر مدل کارت امتیازی توسعه داده شده را نشان می­دهد:
جدول۲-۱۰ : مدل کارت امتیازی متوازن برای دانشگاه

 

بُعد سازه
بُعد مالی بودجه
امکانات
بُعد مشتری دانشجو
شهرت و اعتبار
بعد فرآیندهای داخلی ظرفیت و خدمات
کارکنان
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...