۲٫۰۶

 

۲٫۲۳

 

۲٫۱۱

 

۲٫۶۳

 

 

 

برخورداری افراد از مهارت قضاوت

 

۲٫۵۷

 

۲٫۳۶

 

۲٫۴۹

 

۲٫۲۳

 

 

 

Chi-Square

 

۱۸۳٫۰۵۴

 

۱۳۲٫۷۴۰

 

۱۴۲٫۴۰۴

 

۲۶۳٫۵۸۸

 

 

 

df

 

۲

 

۲

 

۲

 

۲

 

 

 

Asymp. Sig.

 

۰٫۰۰

 

۰٫۰۰

 

۰٫۰۰

 

۰٫۰۰

 

 

 

همانگونه که در جدول ۴-۲۱ دیده­ می­ شود، در گروه پیش­آزمون کنترل، پس­آزمون کنترل و پیش­آزمون آزمایش که آموزش گروهی اعمال نشده است بالاترین رتبه (بیشترین اهمیت) مربوط به شاخص مهارت استدلال، شاخص مقایسه در رتبه دوم و در نهایت شاخص تشخیص در رتبه سوم قرار دارند و در گروه پس­آزمون آزمایش که آموزش آنها به روش گروهی بوده است، بالاترین و پراهمیت­ترین شاخص مربوط به مهارت مقایسه می­باشد، مهارت استدلال در مرتبه دوم و مهارت تشخیص در پایین­ترین رتبه می­باشد.
فصل پنجم
بحث و نتیجه‌گیری
۵-۱- بیان مسئله، روش اجرا و یافته‌ها به‌طور خلاصه
وقتی معلمان و مدارس از مرحله‌ی مسئله‌سازی و فهم مسئله چشم می‌پوشند و به دانش‌آموزان فرصت به پرسش گرفتن واقعیت‌ها و روش‌ها را نمی‌دهند و آنان را از کاوشگری بازمی‌دارند، دانش‌آموزان به‌صورت ناپخته اطلاعات را به حافظه می‌سپارند و چه بسیار دانش‌آموزانی هستند که آموخته‌ها یا به یاد سپردهای خود را نا به‌جا به کار می‌برند یا آن‌که موفق به کاربرد، یاد سپرده‌ای خود نمی‌شوند. یادگیری مبتنی بر مسئله، ساختاری را برای کشف فراهم می‌آورد. تا آن‌که به دانش‌آموزان یاری شود یادگیری‌هایشان را درونی می‌سازند و به درک و فهم ژرف‌تر دست یابند .
پایان نامه - مقاله - پروژه
بخش اعظم حل مسئله دربرگیرنده درک موقعیت‌های خاص در شرایطی خاص می‌باشد. اغلب، توانایی پرداختن به یک مسئله و حل آن، نیازمند تغییر درروش تفکر و نگریستن به آن مسئله از زاویه شرایطی متفاوت می‌باشد. استراتژی موردنظر آن است که حل مسائل باید همواره به دنبال یافتن ساده‌ترین راه ‌حل ‌ها باشد و کمترین واکنش‌های پیچیده را در پی داشته باشد.تفکر در خلأ صورت نمی‌گیرد و به هر شکل و هر نوعی که باشد به بستر و موقعیت نیاز دارد. موقعیت عدم تعادل، انگیزه کنجکاوی و حس اعتماد از عواملی است که در ایجاد شرایط تفکر نقش اساسی دارد. از طرف دیگر، دانش و معرفت هیچ‌گاه به‌طور مستقیم حاصل نمی‌شود. اساس شعور، آگاهی و اکتشاف دانش و معرفت گذشته فرد است. انسان بر مبنای بینش و معرفت گذشته خود، جهان و پدیده‌های پیرامون خود را شناسایی می‌کند. برای تدریس مؤثر تفکر باید ماهیت تفکر و موقعیت و فرصت‌هایی را که موجب تفکر می‌شود شناسایی کرد.تفکر پایه و بنیان حیات انسان را تشکیل می‌دهد. آنچه انسان در طول قرن‌های متمادی به وجود می‌آورده است، نتیجه و حاصل قدرت فکری اوست، عاملی که در تداوم و رشد انسان نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، قدرت تفکر انسان است. انسان در طول زندگی خویش هرگز از تفکر و اندیشه فارغ نبوده و با نیروی تفکر صحیح، تصمیم گرفته است و توانسته است به حل مسائل و مشکلات بپردازد و به رشد و تعالی نائل گردد. به‌طورکلی، تمام موفقیت‌ها و پیشرفت‌های انسان درگرو اندیشه باور و پویا و مؤثر اوست.آموزش محور اساسی تربیت است. معمولاً آموزش به‌منزله‌ی طریق انتقال معلومات تلقی می‌شود. به نظر گروه کثیری از علاقه‌مندان به علم و تعلیم و تعلم، مراکز علمی محل انتقال معلومات و مهارت‌ها هستند و در هر مقطع تحصیلی باید بخشی از میراث علمی به ذهن شاگردان منتقل شود.اگر هدف تربیت افراد باشد، انتقال معلومات به صورتی که معمول است، تأثیری در تربیت افراد ندارد.
اصطلاح تفکرانتقادی از اصطلاحاتی است که در ادبیات مهارت‌های تفکر به صورتی بسیار نادرست و در معانی مختلف و بسیار گسترده‌ای به‌کاررفته است. در بعضی از محافل علمی این اصطلاح به معنای همه‌ی اعمال تفکر است، از حل مسئله و تصمیم‌گیری گرفته تا تجزیه‌وتحلیل روابط جزء و کل در فرایند تفسیر و در بعضی دیگر به معنای مهارت‌هایی است که از طبقه‌بندی بلوم استنباط و استخراج‌شده است. بیر از کسانی است که فعالیت‌ها یا مهارت‌هایی مانند مقایسه کردن، تشخیص دادن، پیش‌بینی کردن، تجزیه‌وتحلیل کردن و ارزیابی کردن را از اجزاء مهارت‌های تفکر انتقادی می‌داند. استفاده از گروه‌های کوچک یکی از بهترین راه‌ها برای پیشبرد استقلال، همیاری و یادگیری دانش‌آموزان در کلاس درس است. بحث‌های گروه‌های کوچک به‌صورت اتفاقی صورت نمی‌گیرند، بلکه آن‌ ها فعالیت‌هایی آموختنی هستند که از طریق ساخت دقیق رفتارهای دانش‌آموزان حاصل می‌شوند؛ بنابراین معلم باید از عوامل مشارکت‌کننده در بحث‌های موفق گروهی آگاه باشد.
منظور از پیشرفت تحصیلی، موفقیت در امر تحصیل است که می‌تواند به مهارت در امری خاص یا تخصص در بخشی از دانش منجر شود. در نظام آموزش‌وپرورش، منظور از پیشرفت ‌تحصیلی، دستیابی به اهداف آموزشی موردنظر هر دوره آموزشی است.
در تحقیق حاضر که تأثیر روش‌های حل‌مسئله به‌صورت کارگروهی بر تفکرانتقادی و پیشرفت‌تحصیلی دانش‌آموزان سوم ابتدایی موردبررسی قرارگرفته است، مبانی نظری و چهارچوب عملی‌اش متأثر از نظرات بیر در مورد مهارت های تفکر انتفادی می‌باشد از بین مهارت‌های مختلف بیان‌شده توسط او با توجه به سن و رشد عقلانی آزمودنی‌ها تنها سه مهارت، مقایسه، تشخیص و قضاوت که از مهارت‌های اساسی تفکر انتقادی می‌باشد انتخاب و موردبررسی قرارگرفته است.
این تحقیق یک تحقیق نیمه تجربی است در این تحقیق متغیر مستقل و دو متغیر وابسته وجود دارد. روش حل مسئله متغیر مستقل، تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان متغیرهای وابسته می‌باشد این طرح یک طرح تحقیقی پیش‌آزمون –پس‌آزمون با گروه کنترل و استفاده از گزینش تصادفی می‌باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...