برنامه ریزی ظرفیت
Detailed Capacity
Planning
سیستمهای کف کارگاه
Shop-Floor
Systems
سیستم های تأمین
Supplier
Systems
خط مقدم Front End
موتور Engine
پشتیبانی Back End
شکل ‏۱‑۲- برنامه ­ریزی و کنترل تولید
همانطور که در شکل ۱-۲ مشخص است، سیستم برنامه­ ریزی و کنترل تولید به سه سطح تقسیم شده که عبارتند از خط مقدم[۱]، موتور[۲] و پشتیبانی[۳] که در ادامه به اختصار به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.
خط مقدم، قسمتی از برنامه­ ریزی تولید است که با استراتژی­ های کلان شرکت در ارتباط است. افق برنامه ریزی­های آن ۱ تا ۵ ساله است و از سه قسمت مدیریت تقاضا، برنامه­ ریزی منابع و برنامه­ ریزی عملیات و فروش تشکیل یافته است. برنامه­ ریزی عملیات و فروش با گرفتن اطلاعات مربوط به پیش بینی تقاضا، استراتژی­ های کلان شرکت و نیز برآورد سرانگشتی منابع، اقدام به تهیه برنامه عملیاتی و فروش می­ کند که معمولاً افق برنامه­ ریزی آن چند ساله است. این برنامه­ ریزی اغلب برحسب یک واحد ادغامی است و از این جهت به آن برنامه­ ریزی ادغامی نیز گفته می­ شود. این برنامه­ ریزی ادغامی سپس در یک سطح پائین­تر با بهره گرفتن از تکنیک­های برنامه­ ریزی تفکیک­پذیر، برنامه مدون شده فروش برای محصولات ادغامی را به برنامه­ای برای فروش به تفکیک نوع محصول تبدیل می­نماید که خروجی چنین اقدامی سربرنامه تولید ([۴]MPS) است که افق آن نیز معمولاً یکساله می­باشد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
سطح موتور که ورودی اصلی خود را از سربرنامه تولید می­گیرد، با بهره گرفتن از تکنیک­های برنامه­ ریزی مواد و ظرفیت، برنامه­هایی با جزئیات بیشتر و با افق برنامه­ ریزی کوتاه­تر برای مواد و ظرفیت مورد نیاز فراهم می­آورد. برنامه­ ریزی مواد مورد نیاز ([۵]MRP) و برنامه­ ریزی ظرفیت ([۶]CP) در این حوزه قرار می­گیرد.
در نهایت در سطح پشتیبانی، شاهد سیستم هایی جهت پشتیبانی از زنجیره تأمین شرکت از یک­سو و برنامه­ ریزی عملیات در کف کارگاه از سوی دیگر هستیم. آنچه در برنامه­ ریزی کف کارگاه صورت می­گیرد نوعاً برنامه­هایی از جنس زمان­بندی و تعیین توالی کارها بر روی ماشین­ها و تخصیص نیروی انسانی به ماشین آلات می­باشد.
برنامه ریزی تولید ادغامی
طبق تعریف، برنامه­ ریزی تولید ادغامی یک برنامه­ ریزی میان­مدت در شرکت­های تولیدی است که میزان و زمان تولید، موجودی و سطوح نیروی کار را جهت پاسخگویی به تغییرات احتیاجات خالص (تقاضا) در یک افق زمانی سه تا ۱۸ ماهه تعیین می­نماید (گالگو[۷] ۲۰۰۱). با معلوم بودن (یا پیش بینی) تقاضای بیرونی و منابع فیزیکی شرکت در طول افق برنامه­ ریزی، این برنامه تلاش می­نماید تا ضمن بهترین استفاده از منابع موجود، هزینه­ های کل سیستم تولیدی را کمینه نماید. این برنامه بایستی روش­ها و استراتژی­ های مختلفی را برای فائق آمدن بر نوسانات تقاضا و هزینه­ های مرتبط با آن، ارائه نماید. در شکل ۱-۳، رابطه برنامه­ ریزی تولید ادغامی با سایر فرآیندهای برنامه­ ریزی تولید، مشخص گردیده است.
سربرنامه تولید
Master Production Scheduling
تصمیمات محصول
Product Decisions
برنامه ریزی فرایند
Process Planning
برنامه ریزی تولید ادغامی
Aggregate Production Planning
تقاضا و سفارش
Demand Forecasts, Orders
میزان مواد اولیه
Raw Material Availability
برنامه ظرفیت
Plant Capacity
نیروی کار
Workforce
موجودی در دست
Inventory On Hand
ظرفیت برونسپاری
Subcontractor Capacity
سیستم MRP
برنامه­زمانی کارها
Job Scheduling
شکل ‏۱‑۳- رابطه برنامه ­ریزی تولید ادغامی با سایر فرآیندهای برنامه ­ریزی تولید
واحد ادغامی
طبعاً به دلیل بازه زمانی نسبتاً طولانی و نیز تنوع محصولات، امکان این که برای هر نوع محصول و هر نوع مدل از محصول، تخمینی از تعدادی که بایستی فرضاً در طی چند دوره آتی تولید گردند کمتر وجود خواهد داشت. در برنامه­ ریزی تولید ادغامی چند محصولی، محصولات به چند خانواده تقسیم می­شوند و هر خانواده محصول، نماینده چندین محصول شبیه به هم می­باشد. این شباهت می ­تواند بر اساس شباهت ظاهری، شباهت فرآیندهای تولیدی و یا شباهت هزینه­ های تولیدی و سود حاشیه­ای باشد. هر خانواده محصول در واقع یک واحد ادغامی خوانده می­ شود و آن واحد ادغامی نماینده همه محصولات آن خانواده خواهد بود. مقادیر پارامترهای مربوط به یک واحد ادغامی در واقع میانگین مقادیر آن پارامترها برای محصولات مربوط به آن خانواده می­باشد. لذا با انتخاب یک یا چند واحد مشترک مابین تمام محصولات یک خانواده، یک برنامه تولید ادغامی ایجاد می­ شود. واحد ادغامی می ­تواند کیلوگرم، متر، بشکه، نفرساعت، واحد پول و یا حتی یک مدل همگن از یکی از محصولات آن خانواده باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...