- ازدحام و شلوغی شهر
- سیاست های ابلاغ شده از بالا به شهرداری ها و دهداری ها ی گردشگر پذیر
- آموزش اعضای شوراها و دهداری ها
منبع: نگارنده
این معیارها با بهره گرفتن از روش دلفی شناسایی شد شده اند که شامل معیار زیست محیطی از قبیل میزان آسیب و صدمات وارد شده به محیط زیست، میزان تهدید توان اکولوژیکی و نابودی میراث طبیعی ناشی از رشد گردشگری می باشد. معیار اقتصادی در این مدل مشتمل بر میزان سودآوری گردشگری برای منطقه و از سوی دیگر مشارکت و علاقه مندی گردشگران در پرداخت هزینه هایی به منظور حفاظت از محیط می باشد. معیارهای اجتماعی فرهنگی که آسایش و امنیت گردشگران و ازدحام و شلوغی شهر در منطقه را در بر می گیرد و در نهایت معیارهای سیاسی که به سیاست هایی از بالا جهت ابلاغ به شهرداری ها و دهداری های گردشگر پذیر جهت آموزش و شناخت قوت ها و ضعف های گردشگری و چگونگی هدایت سالم و سود ده آن باز می گردد.
گزینه های نهایی ما در این مدل شامل سه انتخاب، رشد گردشگری روستایی، رشد گردشگری شهری و یا رشد گردشگری تلفیقی می باشد.
۴-۶-۳ تشکیل ساختار سلسله مراتبی
ساختار سلسله مراتبی یک نمایش گرافیکی از مسأله پیچیده واقعی می باشد که در رأس آن هدف کلی مسأله و در سطوح بعدی معیارها و گزینه ها قرار دارند. عناصر تصمیم سازی در ارزیابی بهترین نوع رشد گردشگری ، هدف، معیارها و گزینه ها هستند که با توجه به ساختار سلسله مراتبی در شکل زیر مشخص شده اند.
شکل۴- ۱- ساختار سلسله مراتبی هدف، معیارها ، زیرمعیارها و گزینه ها
منبع: نگارنده
به منظور ساخت مدل بر اساس روش تحلیل سلسله مراتبی، ساختار سلسله مراتبی ایجاد شده به نرم افزار Expert choice منتقل می شود.
۴-۶-۴ مقایسات زوجی
در این مرحله با توجه به عوامل موثر ، بر اساس هر یک از معیارها ماتریس زوجی تشکیل می گردد. در هر یک از ماتریس ها با بهره گرفتن از یک مقیاس خاص که از ترجیح یکسان تا بی نهایت مرجح طراحی شده است قضاوت در این امر مقایسه ای با بهره گرفتن از یک جدول ۹ کمیتی صورت گرفت.
جدول۴- ۴۲ - مقادیر ترجیحات برای مقایسه زوجی
ترجیحات
مقدار عددی
کاملا مرجح یا کاملا مهمتر یا کاملا مطلوب تر
۹
ترجیح یا اهمیت یا مطلوبیت خیلی قوی
۷
ترجیح یا اهمیت یا مطلوبیت قوی
۵
کمی مرجح یا کمی مهمتر یا کمی مطلوبتر
۳
ترجیح یا اهمیت یا مطلوبیت یکسان
۱
ترجیحات بینابین
۲،۴،۶،۸