شکل ۵-۲: وضعیت شاخصهای هوش معنوی ……………………………………………………………………………………..۸۲
شکل ۵-۳: وضعیت شاخصهای رضایت شغلی …………………………………………………………………………………….۸۳
شکل ۵-۴: وضعیت شاخصهای تعهد سازمانی …………………………………………………………………………………….۸۶
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱- مقدمه
امروزه، مدیران سازمانها در تلاشند تا با بهرهگیری از منابعی که در اختیار دارند بهرهوری سازمان خود را افزایش دهند. شایان ذکر است که از میان منابع متعددی که یک سازمان در اختیار دارد، از منابع انسانی به عنوان یکی از مهمترین آن ها یاد میشود. لذا، اکنون که اهمیت کارکنان به عنوان منبعی گرانبها برای سازمانها درک شده است، شایسته است تا به عواملی پرداخته شود که منجر به افزایش عملکرد نیروی انسانی سازمانها میشود. از این رو، مطالعات متعددی به بررسی تعهد سازمانی پرداختهاند. تعهد سازمانی مانند مفاهیم دیگر رفتار سازمانی به شیوههای متفاوت تعریف شده است. معمولیترین شیوه برخورد با تعهد سازمانی آن است که تعهد سازمانی را نوعی وابستگی عاطفی به سازمان درنظر میگیرند .براساس این شیوه، فردی که به شدت متعهد است، هویت خود را از سازمان میگیرد، در سازمان مشارکت دارد و با آن در میآمیزد و از عضویت در آن لذت میبرد. در محیط رقابتی کنونی، سازمانها خواستار بهخدمت گرفتن کارکنانی هستند که نه تنها وظایف تعریف شده را به بهترین نحو انجام میدهند بلکه به میل و خواست خود به انجام وظایفی میپردازند که جزء وظایف رسمی شغلشان نیست، ولی، در بهبود عملکرد سازمان مفید است.
با مطالعه ادبیات مربوط به تعهد سازمانی و پیبردن به نتایج مثبت آن در سازمان، این نکته به ذهن خطور میکند که چه عواملی در بروز این پدیده در سازمانها نقش موثری بازی میکنند. لذا، شناسایی و بهکارگیری عوامل مرتبط با تعهد سازمانی، سازمانها را در نیل به اهدافشان یاری خواهد کرد.
۱-۲- بیان مسئله
این روزها، شاهد پیشرفت تکنولوژیکی متناوب و افزایش بینظیر تسهیلات رفاهی در سراسر دنیا هستیم. متأسفانه، نتیجه این پیشرفتها کمرنگ شدن ارزشها در زندگی افراد است که این امر میتواند توضیح مختصری راجع به این موضوع باشد که چرا افراد زیادی در جامعه ما افسرده و پریشان هستند[۱۰۷]. هاوارد و همکارانش[۵۵] به نقل از ادواردز[۱]، ایمونز[۲]، فرای و کوهن[۳]، هاید[۴] و مایر[۵] میگویند که اخیرا ایده معنویت در نشریات مختلف در حال افزایش است. با توجه به این واقعیت که افراد به طور ذاتی دارای ظرفیت معنوی میباشند[۱۰۵]، به نظر میرسد افرادی که بین معنویت و حرفه خود یکپارچگی ایجاد میکنند، به حرفه خود نه به عنوان یک شغل ساده بلکه به عنوان یک مأموریت مینگرند. به عقیده آیرانسی[۲۹]، معنویت محیط کاری باعث افزایش عملکرد کارکنان میشود. کارکنانی که در یک محیط مثبت معنوی فعالیت میکنند عملکرد کاری بالاتری را از خود نشان میدهند[۵۶]. ضمنا، این عقیده وجود دارد که معنویت محیط کاری باعث افزایش رقابتپذیری سازمانی[۷۸]، سود دهی[۶۸] و افزایش عملکرد سازمان میشود[۳۲ و ۴۳]. علاوه بر این، در نشریات مختلف، عوامل دیگری نیز مشاهده میشوند که بر عملکرد سازمانی تأثیر گذار هستند. در صنعت خدمات، شواهد حاکی از وجود رابطهی مثبت بین رضایت شغلی و عملکرد کارکنان و نیز رابطهی مثبت بین رضایت شغلی کارکنان و ادراک مشتریان از کیفیت خدمات است[۵۰ و ۱۰۹]. این امر پذیرفته شده که کارکنان راضیتر خدمات بهتری را به مشتری ارائه خواهند داد[۹۰] و در نتیجه باعث افزایش وفاداری مشتریان خواهند شد. بنابراین، داشتن مشتریان وفادار در این محیط رقابتی باعث افزایش سوددهی سازمان و افزایش سهم بازار خواهد شد[۷۴]. رضایت شغلی موضوع مهمی برای مدیران است چرا که کاهش رضایت شغلی افراد باعث افزایش غیبت[۸۱ و ۹۲] و نیز افزایش میزان انصراف و جابجایی میشود[۸۶ و ۹۹].
به نقل از کاریوان[۳۶]، نظر غالب در ادبیات موضوعی مقالات مختلف – لینکلن و کالیبرگ[۶]، مودی و همکاران[۷]، مویلر و همکاران[۸]، پرایس و مویلر[۹]، والاس[۱۰] حاکی از این است که رضایت شغلی موجب تعهد سازمانی میشود و زینب آبادی[۱۱۰] نیز به نقل از گارتنر[۱۱] و تستا[۱۲] میگوید رضایت شغلی مقدم بر تعهد سازمانی است. کیم و همکارانش[۶۲] معتقد هستند که کارکنان با رضایت شغلی نسبت به کارکنان با عدم رضایت شغلی سطوح تعهد سازمانی بالاتری دارند. بنابراین موبلی[۷۰] بیان میکند که اگر عدم رضایت کارکنان از شغلشان افزایش یابد، تمایل آنها برای ترک شغل افزایش مییابد.
تعهد سازمانی با انگیزش کارکنان، عملکرد شغلی و رضایت رابطهی مثبت و با غیبت، جابجایی و استرس رابطهی منفی دارد[۶۵].
بانک ملی ایران به عنوان بزرگترین بانک جهان اسلام با در اختیار داشتن بالغ بر ۴۰ هزار کارمند یک سازمان خدماتی نسبتا بزرگ محسوب میشود که مانند هر سازمان خدماتی دیگر، نیروی انسانی آن به لحاظ برخورداری از قدرت اندیشه، خلاقیت و نوآوری بزرگترین دارایی آن محسوب میشود. نیروی انسانی، بر خلاف سایر منابع، با بکارگیری کاهش نمییابد و مستهلک نمیشود بلکه هر چقدر از اندیشه و فکر او بیشتر استفاده شود به همان اندازه تواناییاش بهبود مییابد. از طرف دیگر مشارکت نیز یکی از نیازهای فرا مرتبه انسانها به شمار میرود که ریشه در فطرت بشری دارد. افرادی که در امور و فعالیتهای سازمان شرکت نمایند و از اندیشه و فکر خود استفاده کنند، علاوه بر پیشرفت سازمان، در جهت تعالی و رشد خویش نیز گام برداشتهاند. به عبارت دیگر نیروی انسانی وفادار، سازگار با اهداف و ارزشهای سازمانی و متمایل به حفظ عضویت سازمانی که حاضر است فراتر از وظایف مقرر، با تعهد سازمانی بالا و عشق و علاقه به سازمان فعالیت کند، میتواند عامل مهمی در موفقیت و اثر بخشی او در مسیر تعالی سازمان و اهداف آن باشد.
بر این اساس و با توجه به تأثیرگذاری و حساسیت عامل انسانی در اقدامات این سازمان در پی آنیم که علاوه بر محاسبه میزان تعهد سازمانی کارکنان شعب بانک ملی استان مازندران، به شناسایی عوامل موثر بر تعهد سازمانی –رضایت شغلی و هوش معنوی- و وجود رابطهی معنادار بین آنها بپردازیم.
۱-۳- ضرورت انجام تحقیق
تعهد سازمانی عامل مهمی در رفتار کارکنان یک سازمان و از عوامل مهم در بازده و کارآیی سازمانها میباشد. شخص دارای تعهد سازمانی نسبت به سازمان خود احساس وفاداری بسیار قوی دارد و بنابراین همیشه و در همه حال با جدیت و تلاش فراوان سعی در نیل به اهداف سازمانی دارد و انجام درست وظایف خود را سرلوحه کارهایش قرار میدهد و در صدد است دیگران را نیز برای کار و تلاش بیشتر و مفیدتر برای سازمان و داشتن تعهد سازمانی تهییج نماید و از عملکرد خوب همکاران در این زمینه شاد و مسرور و از کارکرد بد و ضعیف آنها ناراحت و نگران است.
علاوه بر این از تعهد سازمانی بهعنوان عامل مهمی برای درک، فهم و پیشبینی رفتار سازمانی و پیشبینیکننده خوبی برای تمایل به باقی ماندن در شغل یاد شده است. تعهد و پایبندی مانند رضایت، دو نگرش نزدیک به هم هستند که بر رفتارهای مهمیمانند جابجایی و غیبت اثر میگذارند. همچنین تعهد و پایبندی می تواند پیامدهای مثبت و متعددی داشته باشد.
اندیشه تعهد، موضوعی اصلی در نوشته های مدیریت است. این اندیشه، یکی از ارزشهای اساسی است که سازماندهی بر آن متکی است و کارکنان بر اساس ملاک تعهد، ارزشیابی میشوند. اغلب مدیران اعتقاد دارند که این تعهد، برای اثربخشی سازمانی ضرورتی تام دارد.
همچنین مطالعات مختلف در سازمانهای مختلف نشان میدهد، برای اینکه کارکنان بتوانند کارآیی بیشتر و تمایل قوی برای ماندن در شغل خود داشته باشند از دلبستگی شغلی نیز برخوردار باشند و همچنین احساس تعهد بالایی به انجام وظایف خود نمایند که این خود، موجب احساس مسئولیت، درک عمیق از شغل و از خودگذشتگی می شود.
با توجه به اهمیت مبحث تعهد سازمانی و عوامل مرتبط با آن، پژوهشی که رابطه بین هوش معنوی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی را بررسی کرده باشد یافت نشد. لذا، در این پژوهش سعی بر آن است تا موضوع فوقالذکر را در کارکنان بانک ملی استان مازندران مورد بررسی قرار دهد.
۱-۴- اهداف تحقیق
۱-۴-۱- هدف اصلی تحقیق
هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین هوش معنوی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی استان مازندران است.
۱-۴-۲- اهداف فرعی تحقیق
علاوه بر این، اهداف فرعی تحقیق حاضر به شرح زیر میباشد: بررسی مولفههای هوش معنوی، بررسی مولفههای رضایت شغلی و بررسی مولفههای تعهد سازمانی.
۱-۵- فرضیههای تحقیق
۱-۵-۱ فرضیههای اصلی تحقیق
رابطهی معناداری بین هوش معنوی و رضایت شغلی وجود دارد.
رابطهی معناداری بین هوش معنوی و تعهد سازمانی وجود دارد.
رابطهی معناداری بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی وجود دارد.
۱-۵-۲ فرضیههای فرعی تحقیق
رابطهی معناداری بین الهیات و هوش معنوی وجود دارد.
رابطهی معناداری بین آگاهی و هوش معنوی وجود دارد.
رابطهی معناداری بین ادراک فراحسی و هوش معنوی وجود دارد.
رابطهی معناداری بین اجتماع و هوش معنوی وجود دارد.
رابطهی معناداری بین قوه عقلانی و هوش معنوی وجود دارد.
رابطهی معناداری بین ضربه روحی و هوش معنوی وجود دارد.
رابطهی معناداری بین معنویت دوران کودکی و هوش معنوی وجود دارد
رابطهی معناداری بین میزان پرداخت و رضایت شغلی وجود دارد.
رابطهی معناداری بین استقلال کاری و رضایت شغلی وجود دارد.
رابطهی معناداری بین تعاملات کاری و رضایت شغلی وجود دارد.
رابطهی معناداری بین شأن و مقام شغلی و رضایت شغلی وجود دارد.
رابطهی معناداری بین وظایف شغلی و رضایت شغلی وجود دارد.
رابطهی معناداری بین سیاستهای سازمانی و رضایت شغلی وجود دارد.
رابطهی معناداری بین تعهد عاطفی و تعهد سازمانی وجود دارد.
رابطهی معناداری بین تعهد مستمر و تعهد سازمانی وجود دارد.
رابطهی معناداری بین تعهد هنجاری و تعهد سازمانی وجود دارد.
۱-۶- نوع تحقیق
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش معنوی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی استان مازندران، به توصیف وضع موجود میپردازد. تحقیق حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث نحوهی گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی(غیر آزمایشی) و از شاخه مطالعات میدانی به شمار میآید.
۱-۷- روش گردآوری دادهها
برای گردآوری دادهها و اندازهگیری متغیرها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شده است. برای سنجش هوش معنوی از پرسشنامه وولمن[۱۰۵]، رضایت شغلی از پرسشنامه استمپس و پدیمونت[۹۵] و تعهد سازمانی از پرسشنامه آلن و مییر[۲۶] استفاده شده است.
۱-۸- روش تجزیه و تحلیل دادهها
برای تجزیه وتحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری، تکنیک همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تأییدی، آزمون فریدمن و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. همچنین، شایان ذکر است که در این تحقیق از نرم افزارهای LISREL و SPSS استفاده شده است.
نگارش پایان نامه درباره بررسی رابطه بین هوش معنوی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی ...