از بین شیوههای یادگیری کلب فقط مفهومسازی انتزاعی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنی داری دارد.
تجربه عینی با سبک یادگیری فعال رابطه مثبت و معنی داری دارد، ولی با سبکهای یادگیری متفکر، نظریه پرداز و عمل گرا رابطه منفی و معنی داری دارد.
مفهوم سازی انتزاعی بر خلاف تجربه عینی با سبک یادگیری فعال رابطه منفی و معنی داری دارد ولی با بقیه رابطه مثبت و منفی داری دارد.
با تغییر سن سبکهای یادگیری و ترجیحات یادگیری تغییر میکند.
-غزنوی (۱۳۸۹) در مطالعهای تحت عنوان تاثیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر پشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم متوسطه شهرستان خاش به این نتیجه دست یافت:
استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در افزایش انگیزه تحصیلی ، ارتقای مهارت پرسش گری، تقویت روحیه پژوهشی، افزایش نمرات درسی دانش آموزان دختر و پسر در حد زیادی تاثیرگذار بوده است. (نیاز آذری و حسینی، ۱۳۹۱)
-زمانی و همکاران (۱۳۸۹) در مطالعهای با عنوان “بررسی نقاط قوت و ضعف ، فرصتها و تهدیدهای فرا روی مدارس هوشمند” به این نتایج رسیدند:
مدارس هوشمند ایران توانستهاند در شیوههای سنتی آموزش تغییر ایجاد کنند، و از رویکرد معلم محوری به دانش آموز محوری و تاکید بر پژوهش و نوآوری داشته باشند.
نبود تفاوت بین برنامه درسی مدارس هوشمند با مدارس عادی از نظر کتابهای درسی، زمان و چیدمان کلاس از نقاط ضعف این مدارس است.
دانش آموزان مدارس هوشمند نسبت به مدارس سنتی نگرش مثبت تری دارند.
-زمانی و همکاران (۱۳۹۰) در مطالعهای با عنوان “اثر بخشی و پایداری تاثیر استفاده از چند رسانهایها بر خود تنظیمی و عملکرد تحصیلی درس ریاضی سال اول دبیرستان” به این نتیجه رسیدند :
استفاده از چند رسانهایها در پایداری عملکرد تحصیلی و یادگیری خود تنظیم نقش مثبتی دارد.
-ضامنی و همکاران (۱۳۹۰) در مطالعهای با عنوان تاثیر استفاده از نرمافزارهای چند رسانهای در درس جامعه شناسی بر پیشرفت تحصیلی ” به نتایج زیر رسیدند:
رایانه و چند رسانهایهای جدید قادرند محیط یادگیری را دگرگون و آن را جذاب و سبب جذب دانشآموزان و فراگیران به فرایند یادگیری شوند. محرکهای تقویت کننده ای به روند آموزش و یادگیری تزریق کنند و به تثبیت آموختهها و پایداری مواد درسی کمک و منجر به بهبود کیفیت آموزش شوند باعث افزایش انگیزه فراگیران و در نتیجه تلاش و کوشش آنان برای یادگیری بیشتر و کسب نمرات بهتر و تقویت نگرش مثبت در دانش آموزان نسبت به خود و تواناییهایشان شده و در نهایت پیشرفت تحصیلی را سبب گردند.
-نیاز آذری و حسینی (۱۳۹۱) در مطالعهای تحت عنوان” تاثیر فن آوری اطلاعات بر افزایش یادگیری دروس زبان انگلیسی و ریاضی دانش آموزان دوره راهنمایی شهر بابل"به نتایج زیر رسیدند :
به کارگیری فن آوری اطلاعات در آموزش موجب افزایش یادگیری دانش آموزان دوره راهنمایی در درس ریاضی میگردد.
به کارگیری فن آوری اطلاعات در آموزش موجب افزایش یادگیری دانش آموزان دوره راهنمایی در درس زبان انگلیسی میگردد.
-قلی زاده و احقر (۱۳۹۱) در مطالعهای تحت عنوان “بررسی نقش سبکهای یادگیری در تبیین خودکارآمدی دانش آموزان دوره متوسطه ” به این نتایج دست یافتند:
سبکهای یادگیری بر خودکار آمدی دانش آموزان تاثیر دارد.
دانش آموزان در یادگیری از سبک خاصی پیروی نمیکنند و سبکهای متفاوتی دارند.
میزان خود کار آمدی دانش آموزانی که از سبک یادگیری واگرا استفاده میکنند به طور معناداری بیشتر از سبکهای یادگیری همگرا، جذب کننده و انطباق یابنده است.
-فاطمه جان قلی (۱۳۹۱) در مطالعهای با عنوان “تاثیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر سبکهای یادگیری در مدارس راهنمایی قم” به این نتیجه رسیدند:
استفاده از فن آوری اطلاعات بر سبکهای یادگیری دانش آموزان موثر است.
بین سبک های یادگیری چهارگانه پسران و دختران در قبل از استفاده و بعد از استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات تفاوت وجود دارد.
بین سبکهای یادگیری دانش آموزان مدارس دولتی و غیردولتی تفاوت وجود دارد.
۲-۳۰- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
-کلب و گلدمن (۱۹۷۳) در مطالعات خود بر روی فارغ التحصیلان دانشگاه به این نتیجه رسیدند که :
دانشجویانی که بر اساس سبکهای یادگیری خود انتخاب رشته انجام داده بودند بعد از فراغت از تحصیل به شغلهای مرتبط با رشته خود گرایش پیدا کرده بودند.
دانشجویانی که بدون توجه به سبکهای یادگیری خود انتخاب رشته نموده بودند بعد از فراغت از تحصیل تعهد کمتری نسبت به کار کردن در زمینه رشته خود از خود نشان دادند.
-کلب(۱۹۸۱) در مطالعهای که بر روی فارغ التحصیلان رشتههای متفاوت انجام داد به این نتیجه رسید که :
دانشجویان رشتههای علوم سیاسی، اقتصاد، تاریخ، زیان انگلیسی، علوم اجتماعی و روان شناسی
اکثراً دارای سبک واگرا و در موارد معدودی جذب کننده بودند.
دانشجویان رشتههای علوم طبیعی دارای سبک جذب کننده و همگرا بودند.
دانشجویان رشتههای بازرگانی دارای سبک انطباق یابنده بودند.
دانشجویان رشتههای مهندسی دارای سبک همگرا بودند. (به نقل از تقوایی، ۱۳۸۱)
-جکوبس [۱۳۵] (۱۹۸۷) در پژوهش خود به این نتایج دست یافت که :
میان سبکهای یادگیری دانش آموزان با توجه به پیشرفت تحصیلی و جنسیت تفاوت وجود دارد.(نادری،۱۳۸۸)
-ماگولدا[۱۳۶] (۱۹۸۹) در پژوهشهای خود به این نتیجه رسید که :
میان سبکهای یادگیری زنان و مردان تفاوت معنی داری وجود ندارد.
-اسکوفیلد[۱۳۷] (۱۹۹۵)، در ضمن مطالعهای با عنوان “آثار ورود فن آوری اطلاعات در مدارس” به این نتیجه رسید که این اثر در نظام آموزشی تدریجی است و فن آوری اطلاعات انتقال برنامه درسی را کارآمدتر می کند. ورود فن آوری اطلاعات موجب خلق زمینههای جدید اجتماعی برای یادگیری میشود.
-پژوهشهای هیکسون و بالتیمور [۱۳۸](۱۹۹۶) و فوجی [۱۳۹](۱۹۹۶) و نایت، ال فن باین و مارتین [۱۴۰](۱۹۹۷) و کایس[۱۴۱] (۲۰۰۵) روشن ساختند که :
میان زن و مرد از لحاظ سبکهای یادگیری کلب تفاوت وجود دارد. مردان بیشتر به تجربههای عینی تمایل دارند، در حالی که زنان عمدتاً تاملی تر عمل میکنند . (نادری، ۱۳۸۸)
-بکر [۱۴۲] (۱۹۹۷) نیز ورود فن آوری اطلاعات به مدارس را منجر به یادگیری بهتر میداند اغلب محققان معتقدند این تحول به تغییر یادگیری معلم مدار به رویکرد دانش آموز مدار میشود و معلمان باید در معرض تحولات آموزشی قرار گیرند و آگاهی بیشتری از قابلیتهای فن آوری جدید کسب نمایند.(محرابی، ۱۳۹۰)
-نتایج مطالعه موسسه ی علوم در سال ۱۹۹۸ دربارهی تاثیر کار با رایانه بر روی تدریس موثر معلمان نیز نشان داد که بین استفادهی آنان از رایانه و شبکه در تدریس و پیشرفت یادگیری دانش آموزان ارتباط معنی داری وجود دارد. معلمان با بهره گرفتن از رایانه و دسترسی به شبکه موفقتر بودند و دانش آموزان نیز عملکرد تحصیلی بهتری داشتند.
-طبق گزارش موسلی [۱۴۳] در سال ۱۹۹۹ درباره تعلیم و تربیت همراه با فن آوری در مدارس ابتدایی انگلستان، معلمانی که نسبت به کاربرد فن آوری نگرش مثبتی دارند، گرایش به کسب مهارتهای فن آوری اطلاعات داشتند و کار مشارکتی دانش آموزان به جستجوگری و تصمیمگیری آن ها را ارج مینهادند. ولی معلمانی که از کاربرد فن آوری اطلاعات خودداری میکردند، بیشتر روشهای مستقیم را به کار برده و دانش آموزان را به شکل فردی سازمان دهی مینمودند. (عطاران ، ۱۳۸۴)
-فیلسل و بارنز[۱۴۴] ۱۹۹۹-۲۰۰۱ وزارت آموزش و پرورش و اشتغال استرالیا با هدف بررسی خروجیهای یادگیری در صورت بهرهگیری از فن آوری در فرایند یاددهی-یادگیری ۹ مدرسه از نظر کاربردهای فن آوری در فرایند یادگیری و برنامه درسی مورد بررسی قرار گرفته و تاکید ویژه بر فن آوریهای یادگیری بوده است.
-مویج و استیمز (۲۰۰۱) بیان میکنند که اگر معلمان به توانایی و شایستگیهایشان برای راهاندازی رایانهها مطمئن نباشند این ممکن است رغبت آن ها رابرای معرفی و استفاده از فن آوری در کلاس درس کاهش دهد . (محرابی، ۱۳۹۰)
-مطالعهی دیگری که توسط هاکریرنن [۱۴۵] و همکاران در سال ۲۰۰۱ به منظور تحلیل ارتباط بین مهارتهای معلمان در استفاده از فن آوری اطلاعات جدید و تفکر آموزشی آن ها انجام گرفت، نشان داد فقط درصد کمی از معلمان از مهارتهای تکنیکی فن آوری اطلاعات (در مقایسه با درصد زیادی از آن ها که هم در منزل و هم در مدرسه به رایانه دسترسی داشتند)، برخوردار هستند. این مطالعه همچنین نشان داد که معلمانی که به طور فعال از فن آوری اطلاعات در کلاس درس استفاده مینمودند، بیشتر از سایر معلمان، بر اهمیت استفاده از فن آوری اطلاعات برای پشتیبانی تحقیق، فرایند پژوهش، یادگیری مشارکتی و فعال نمودن فراگیران در پردازش اطلاعات تاکید داشتند. (محرابی، ۱۳۹۰)
-پیتر آبیون[۱۴۶] (۲۰۰۱) درمطالعهای با عنوان “تاثیر کاربرد رایانه بر روی ادراک دانش آموزان و معلمان” نشان داد که:
استفاده از شبکه برای معلمان مثبت بوده و روش تدریس آن ها را بهبود بخشیده است، همچنین در یادگیری دانش آموزان نیز پیشرفت قابل ملاحظهای دیده شد. (محرابی، ۱۳۹۰)
-چین و جیمی [۱۴۷] (۲۰۰۲) در مطالعات انجام شده نشان دادهاند که کاربرد ترکیبی از رسانهها در آموزش سبب جالبتر شدن فرایند یادگیری و ارتقای آن شده است. (زمانی و همکاران، ۱۳۸۹)
-استال [۱۴۸](۲۰۰۲) در مطالعات خود به این نتیجه رسید که : به رغم ارزیابی نمودن سبک های یادگیری در موفقیت تحصیلی، یادگیری آموزشگاهی، انگیزه تحصیلی و روشهای آموزشی، انتقاداتی نیز بر آن وارد شده است. از جمله آن انتقادات، این است که برجسته نمودن سبکهای یادگیری در نظام آموزشگاهی به انفرادی ساختن آموزش منجر خواهد شد که هزینه بر نظام آموزشی تحمیل خواهد کرد.
-کلینجر [۱۴۹](۲۰۰۳) در مطالعهی خود با عنوان “رابطه بین سبکهای یادگیری یادگیرندگان بزرگسال ثبت نام کرده در دورههای برخط در دانشگاه پاس و موفقیت و رضایت از یادگیری الکترونیکی” به این نتیجه رسید که تفاوت معناداری بین متغیرهای تحقیق وجود ندارد. وی در پژوهش خود از پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب استفاده کرده است. دلیل این امر را وی چنین ذکر میکند که خصوصیت انعطاف پذیر یادگیری الکترونیکی باعث میشود که همه کسانی که در این دورههای ثبت نام میکنند از این دورهها رضایت داشته باشند .چون امکان تطبیق تمام سبکهای یادگیری با این نوع از آموزش وجود دارد . (مومنی راد، ۱۳۸۹)
-نتایج مطالعه انجام شده توسط حنی زار و همکاران[۱۵۰] (۲۰۰۵) نشان داد که :
استفاده از فن آوری و وایت بردهای هوشمند سبب افزایش بهبود آموزشی دانش آموزان شده است .
محیط یادگیری وب محور سبب پیشرفت فعالیتهای آموزشی در کشور مالزی شده است.
-الیوت [۱۵۱] (۲۰۰۶) در پژوهش خود پیرامون ” نقش سبکهای یادگیری در موفقیت فراگیران بزرگ سال در آموزش الکترونیکی” به این نتایج رسید :
هیچ همبستگی میان شکل دوره و موفقیت فراگیران وجود ندارد.
دانلود فایل های پایان نامه درباره : تاثیر هوشمندسازی مدارس بر سبک های یادگیری دانش آموزان پایهی پنجم ...