جدول(۴-۷۵)آزمون فرضیه۳-۵فرعی پژوهش ۱۴۰
جدول(۴-۷۷) رتبه بندی موانع کارآفرینی سازمانی ۱۴۱
جدول(۴-۷۶)آماره های آزمون فریدمن در خصوص موانع کارآفرینی سازمانی ۱۴۱
جدول(۴-۷۹) رتبه بندی موانع داخلی کارآفرینی سازمانی ۱۴۲
جدول(۴-۷۸)آماره های آزمون فریدمن در خصوص موانع داخلی کارآفرینی سازمانی ۱۴۲
جدول(۴-۸۱) رتبه بندی موانع محیطی کارآفرینی سازمانی ۱۴۳
جدول(۴-۸۰)آماره های آزمون فریدمن در خصوص موانع محیطی کارآفرینی سازمانی ۱۴۳
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار (۴-۱)فراوانی جنسیت ۸۸
نمودار (۴-۲)فراوانی سن ۸۹
نمودار (۴-۳) فراوانی وضعیت تاهل ۹۰
نمودار(۴-۴)فراوانی نوع استخدام ۹۱
نمودار(۴-۵)فراوانی وضعیت شغلی ۹۲
نمودار(۴-۶)فراوانی تحصیلات ۹۳
نمودار(۴-۷)فراوانی وضعیت تجربه کاری ۹۴
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل(۱-۱) مدل موانع کارآفرینی سازمانی تحقیق ۹
شکل (۲-۴) مدل کارآفرینی آنتونیک و هیسریج(علی اکبر فرهنگی ،۵۱۳،۱۳۸۶) ۳۸
شکل(۲-۵) مدل تکاملی کارآفرینی سازمانی کوراتکو و همکارانش(احمد پورداریانی،۱۶۳،۱۳۸۶) ۴۰
شکل(۲-۶) مدل کارآفرینی تامپسون(مقیمی،۱۲۲،۱۳۸۳) ۴۱
شکل(۲-۷)موانع کارآفرین سازمانی امیر سبهانی(۱۳۹۱) ۵۸
فصل اول:کلیات طرح
مقدمه
در عصر حاضر سازمان ها به صورت فزاینده ای با محیط های پویا و در حال تغییر مواجه اند، بنابراین به منظور بقا و پویایی خود مجبورند که خود را با تغییرات محیطی سازگار سازند. به بیان دیگر با توجه به سرعت شتابنده تغییرات و تحولات علمی، تکنولوژیک، اجتماعی، فرهنگی و… در عصر حاضر، سازمان هایی موفق و کارآمد محسوب می شوند که علاوه بر هماهنگی با تحولات جامعه امروزی، بتوانند مسیر تغییرات و دگرگونی ها را نیز در آینده پیش بینی کرده و قادر باشند که این تغییرات را در جهت ایجاد تحولات مطلوب برای ساختن آینده ای بهتر هدایت کنند(قائمی، ۱۳۸۰)،چراکه »تنها با بهره گیری خلاقانه از تغییر، برای هدایت کردن خود تغییرات است که می توانیم ،از آسیب شوک آینده در امان بمانیم و به آینده ای بهتر و انسانی تر دست یابیم»(تافلر [۱]،۱۳۷۳)
به طور کلی می توان گفت سازمان های موفق سازمان هایی هستند که اعضای خود را در سطوح مختلف سازمانی در فرایندهایی که منجر به بروز ابتکار، نوآوری و تحول اثربخش در مدیریت و سازمان می شود، درگیر کرده ودر مقابل تغییرات محیطی از خود انعطاف نشان می دهند. عنصر محرک نوآوری و تحول در بخش خصوصی،رقابت است که باعث میشود سازمان های پیشتاز در بازار رقابتی با بهره گیری از نوآوریهای فناورانه و تحولات سازمانی، به گونهای کارآ و اثربخش ابراز وجود نمایند.اماروند عمومی در سازمان های غیردولتی ایران مؤید این مطلب است که شرایط حاکم بر این سازمان ها سنتی و غیرکارآفرینانه است و بنظر می رسد که یکی از مهمترین دلایل ناکارآمدی سازمان های غیر دولتی در ایران ناشی از فقدان کارآفرینی سازمانی باشد و همچنین در بخش دولتی کشور ما رقابت وجود ندارد، پس بستر برای نپرداختن به تغییر، تحول، نوآوری و کارآفرینی به معنای واقعی و علمی آن فراهم میشود و این موضوعی نگران کننده است.