داده ها و مقادیر موجود در جدول ۴-۳۴ نشان می دهد که تنها میانگین ویژگی شخصیتی گشودگی به تجربه در بین دو جنس تفاوت معنی داری به نفع پسران دارد به طوری که میانگین ویژگی شخصیتی گشودگی در پسران ۴۰۶۱/۲۰ و در دختران ۷۹۳۳/۱۸ می باشد. سطح معنی داری t که در بین دختران و پسران برابر ۰۰۸/۰ است، از سطوح معنی داری آزمون ۰۵/۰ و ۰۱/۰ کوچکتر است. ولی میانگین بقیه ویژگی های شخصیتی در بین دو جنس، تفاوت معنی داری ندارند.
۴-۴-۲ آیا بین سبک های یادگیری دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد؟
از آنجایی که متغیر های مورد بررسی در این سؤال، متغیر های گسسته هستند، بنابراین برای بررسی رابطه میان آنها از آزمون خی دو استفاده شده است. جدول ۴-۳۵ نشان دهنده نتایج این آزمون می باشد. با توجه به مقدار خی دو در جدول ۴-۳۵ که برابر ۶۸۸/۱ با ۳ درجه آزادی می باشد و نیز با توجه به سطح معنی داری ۶۴/۰ که بالاتر از سطوح مورد نظر ۰۵/۰ و ۰۱/۰ بدست آمده است، بنابراین می توان نتیجه گرفت که بین سبک های یادگیری و جنسیت رابطه معنی داری برقرار نیست.
جدول ۴-۳۵ آزمون خی دو ، بررسی رابطه میان سبک های یادگیری و جنسیت
متغیر | Value | درجه آزادی | Sig |
مقدار خی دو | ۶۸۸/۱ | ۳ | ۶۴۰/۰ |
نسبت راست نمایی | ۶۹۶/۱ | ۳ | ۶۳۸/۰ |
ترکیب خطی | ۰۸۵/۰ | ۱ | ۷۷۱/۰ |
تعداد آزمودنی ها | ۳۱۵ |
۴-۴-۳ آیا بین ویژگی های شخصیتی دانش آموزان رشته های مختلف تحصیلی تفاوت وجود دارد؟
این سؤال با بهره گرفتن از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه مورد بررسی قرار گرفت. در این جا متغیر وابسته، ویژگی های شخصیت آزمودنی ها و متغیر مستقل، رشته تحصیلی می باشد که دارای چهار گروه است. جدول ۴-۳۶ نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه در مورد وجود رابطه میان ویژگی های شخصیتی و رشته تحصیلی را نشان می دهد.
با توجه به جدول ۴-۳۶، در مورد ویژگی شخصیتی روان رنجور خویی، مقدار F برابر با ۷۳۹/۰ و سطح معنی داری ۵۳/۰ با درجات آزادی میان گروهی و درون گروهی ۳ و ۳۱۱ می باشد. با توجه به این که سطح معنی داری در مورد ویژگی شخصیتی روان رنجور خویی، بالاتر از ۰۵/۰ می باشد، بنابراین رابطه میان این ویژگی شخصیتی و رشته تحصیلی، معنا دار نیست.
با توجه به جدول ۴-۳۶، در مورد ویژگی شخصیتی برون گرایی، مقدار F برابر با ۴۲۶/۱ و سطح معنی داری ۲۳۵/۰ با درجات آزادی میان گروهی و درون گروهی ۳ و ۳۱۱ می باشد. با توجه به این که سطح معنی داری در مورد ویژگی شخصیتی برون گرایی ، بالاتر از ۰۵/۰ می باشد، بنابراین رابطه میان این ویژگی شخصیتی و رشته تحصیلی، معنا دار نیست.
با توجه به جدول ۴-۳۶، در مورد ویژگی شخصیتی گشودگی به تجربه، مقدار F برابر با ۹۵۶/۰ و سطح معنی داری ۴۱۴/۰ با درجات آزادی میان گروهی و درون گروهی ۳ و ۳۱۱ می باشد. با توجه به این که سطح معنی داری در مورد ویژگی شخصیتی گشودگی، بالاتر از ۰۵/۰ می باشد، بنابراین رابطه میان این ویژگی شخصیتی و رشته تحصیلی، معنا دار نیست.
جدول ۴-۳۶ تحلیل واریانس، رابطه بین ویژگی های شخصیتی و رشته تحصیلی