جدول ۴-۳۴- وضعیت همبستگی بین نگرش افراد نسبت به تبلیغات و فروش خدمت …
۷۸
فهرست نمودارها
عنوان
صفحه
نمودار ۴-۱ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت ………………………………………….
۵۵
نمودار ۴-۲ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت تحصیلات ………………………..
۵۶
نمودار ۴-۳ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب رده سنی …………………………………………
۵۷
چکیده
امروزه سازمانها بیش از قبل نیازمند روش های موثر و کارآمد برقراری ارتباط با مشتریان در جهت ارتقاءمیزان فروش خود می باشند تمامی سازمانها به دنبال روش هایی هستند تا با بهره گرفتن از آن بتوانند نگرش مصرف کنندگان را نسبت به خود مثبت نمایند تا از این طریق شانس خودرا برای ارتقاء فروش افزایش دهند یکی از راه های اساسی که سازمانها همواره به دنبال آن هستند تا از ان طریق خود را به جامعه و افراد آن بشناسانند تبلیغات است، تبلیغات شکلی از روابط غیر شخصی هزینه دار درمورد یک سازمان، محصولات آن و یا فعالیت هایش که از طریق یک رسانـه عمومی، مخاطـبان را هدف قرار می دهد، بدیهی است اگر تبلیغات بتواند نگرش مثبتی را در افراد ایجاد نماید انگاه شانس سازمان جهت ارتباط با اشخاص را افزایش داده و از طریق ایجاد احساس مثبت در افراد احتمالا میزان فروش آن سازمان نیز افزایش و ارتقاء می یابد همه اندیشمندان علم بازاریابی بر این امر تاکید دارند و متفق هستند که نگرش افراد نسبت به پدیده ها و باورهای آنان است که سبب تمایل و حرکت آنان به سمت محصول می شود حتی اگر این نگرش در افراد به شکل اشتباهی شکل گرفته باشد.
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین نگرش مشتریان نسبت به تبلیغات و میزان ارتقاءفروش خدمت در شعب بانک ملی شهرستان بندرعباس می باشد ۰جامعه ی آمار این پژوهش ۴۰۰۰۰ نفر مشتریان بانک ملی در سطح شهرستان بندرعباس می باشد که در این رابطه ۳۸۰ نفر به عنوان نمــونه انتخاب شده اند در این پژوهش ۳۴ سوال مطرح شد که به بررسی سنجش نگرش مشتریان نسبت به تبلیغات (باورهای اقتصادی،مزایای اجتماعی، باورهای اخلاقی، باورهای قانونی، مفید بودن شخصی) (۳۰سوال) و میزان ارتقاء فروش خدمت در بانک ملی(۴سوال) پرداخته شد تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار spss.16 انجام شده است، یافتههای مطالعاتی حاکی از آن است که بین نگرش مشتریان به تبلیغات و فروش خدمت در سطح ۹۹ درصد رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد.
واژه های کلیدی: نگرش مشتریان نسبت به تبلیغات، ارتقاء فروش خدمت، بانک ملی شهرستان بندرعباس.
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱مقدمه
انسان امروز زیر بمباران شدیدی از تبلیغات زندگی می کند. تعداد آگهی های تلویزیونی که فرد در زندگی می بیند به حدی زیاد است که باور آن حتی برای خودمان که زیر فشار چنین حجم غریبی هستیم مشکل است(محمدیان،۱۳۸۵: ۲۱). تبلیغات منحصر به تلویزیون نمی شود بلکه رسانههای دیگر از جمله رادیو، روزنامه، مجله، تبلیغات شهری، اینترنت و… از جمله رسانههای مهم تبلیغاتی محسوب میشوند. تبلیغات امروزه سهم زیادی را در شکل دادن نگرش مشتریان نسبت به محصولات مختلف بازی مینماید. هر شرکتی تلاش مینماید با تبلیغات نو نگرش مشتری را نسبت به کالا و خدمت خود مثبت کرده و میزان سهم خود را از بازار افزایش دهد.
۱-۲ بیان مساله
تبلیغات هرگونه ارائه و عرضه ایده ها یا کالاها یا خدمات که یک واحد تبلیغاتی فرد یا موسسه مشخص انجام می دهد که مستلزم پرداخت هزینه می باشد(کاتلر،۲۰۰۲).
تبلیغات شکلی از روابط غیر شخصی هزینه دار در مورد یک سازمان، محصولات آن و یا فعالیتهایش است که از طریق یک رسانه عمومی، مخاطبان را هدف قرار می دهد. این رسانه گروهی می تواند تلویزیون، رادیو، روزنامهها، مجلات، نمایشهای بیرونی، کارتهای اتومبیل و کتابهای راهنما باشد. هدف نهایی تبلیغ تجاری ایجاد فروش و سود است. برای دستیابی به این هدف، مشتری باید اقدام به خرید و خریدهای پیاپی از محصول تبلیغ شده نماید.
اگر چه ملاکهای برنامه ریزی فعالیت های تبلیغاتی برای سازمانهای خدماتی و تولیدی به طور کلی مشابه است ولی با این حال ماهیت ناملموس بودن و تفکیک ناپذیری خدمات را بایستی هنگام برنامه ریزی در نظر داشت. بعید است که تبلیغات به تنهایی بتواند به مشتریان در تصمیم گیری خرید کمک کند، لیکن میتوان با توجه به موارد زیر که بوسیله جرج و بری[۱] ارائه شده است، اثربخشی تبلیغات را افزایش داد:
- استفاده از پیامهای روشن و غیر مبهم
- بر تبلیغات دهان به دهان بنا شود
- ارائه شواهد ملموس
- آن چیزی را قول دهید که می توانید ارائه کنید.
- در تبلیغات کارکنان را نیز هدف بگیرید.
- برطرف کردن اضطراب پس ازخرید(پالمر، ۲۰۰۱)