۵-۲- محدودیت های پژوهش
-در پژوهش حاضر به دلیل در دسترس نبودند آسان بیماران اسکیزوفرنیا بدون علائم روان پریشی و افسردگی اساسی بدون علائم روان پریشی لذا امکان همتاسازی دو گروه از نظر تحصیلات وسن به وجود نیامده است.
-در پژوهش حاضر آزمودنی های گروه بیمار اسکیزوفرنیا بدون علائم روانپریشی، از نظر انواع اسکیزوفرنیا (مثل: پارانوئید، کاتاتونیک و…) و همچنین از نظر تعداد سابقه سالهای بیماری تقسیم بندی نشدند.
- در پژوهش حاضر بسیاری از آزمودنی های در دسترس بی سواد بودند.
۵-۳- پیشنهادهای برای پژوهش های بعدی
۵-۳-۱- پیشنهادهای اجرایی
-با توجه به این که در این پژوهش ابزارهای استفاده شده برای بیماران دارای حداقل تحصیلات خواندن و نوشتن بوده است، پیشنهاد می شود ابزارهای ساخته و هنجاریابی شود که محدودیت سواد را نداشته باشد، تا بیماران بی سواد هم بتوانند در چنین پژوهشی شرکت کنند.
- از آنجا که در پژوهش حاضر به دلیل دشوار بودن ، بیماران اسکیزوفرنیا از نظر نوع بیماری، سابقه و تعداد سالهای بیماری تقسیم بندی نشده بودند ، پیشنهاد می شود که در چندین پژوهش بیماران از نظر نوع بیماری و تعداد سالهای بیماری تقسیم بندی شوند.
- پژوهشگران در انجام پژوهش مشابه بعدی می توانند این تحقق را علاوه بر دو آزمون رنگ و کلمه استروپ و آزمون جور کردن کارتها ویسکانسین این تحقیق را با آزمون های برج لندن، آزمون عملکرد مداوم، آزمون برج هانوی نیز انجام دهند.
۵-۳-۲- پیشنهادهای کاربردی:
علاوه بر مجموعه پیشنهادهای پژوهش که به آنها اشاره شد، می توان با توجه به نتایج و یافته های این بررسی به ارائه پیشنهادهای کاربردی پرداخت. با توجه به به یافته های این مطالعه، پیشنهاد برنامه های درمانی و مشاوره ای، که در آنها به طور خاص بر موضوع عملکرد اجرایی بیماران اسکیزوفرن بدون علائم روانپریشی و بیماران افسرده اساسی بدون علائم روانپریشی تاکید شده است، مفید خواهد بود.
از سوی دیگر، طراحی برنامه های آموزشی به منظور آموزش افرادی که با جامعۀ بیماران اسکیزوفرن و افسرده اساسی در ارتباط هستند و به ویژه خانواده های این بیماران برای تجدید نظر کردن در ارتباطاتشان با آنها و نیز پذیرفتن و درک افکار، عقاید و احساسات آنها و همچنین ایجاد انگیزه ای بیشتر برای این بیماران و خانواده های آنها در جهت پیگیری برای درمان نزد روانپزشک و روانشناس می تواند مفید باشد ودر نهایت نتیجه این چنین پژوهشی می تواند در مراجعه قانونی با ارزش باشد از آن جهت که این بیماران در زمان بهبودی به اتهام نقیصه شناختی مورد سوِءاستفاده اطرافیان قرار نگیرند.این بیماران می توانند قبل از هر گونه اقدامات قانونی مورد آزمایش از طریق تستهای حساس به عملکرداجرایی از جمله آزمون جور کردن کارتهای ویسکانسین وآزمون کلمه و رنگ استروپ قرار گیرند.
منابع
منابع فارسی
انجمن روانپزشکی آمریکا. (۱۳۸۱). متن تجدید نظر شده راهنمایی وتشخیصی و آماری اختلالهای روانی( ترجمه دکتر محمد رضا نیکخو و هامایاک آوادیس یانس). تهران: انتشارات سخن. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ۲۰۰۰).
پورافکاری، نصرت الله. (۱۳۸۶). فرهنگ جامع روانشناسی-روانپزشکی، تهران. فرهنگ معاصر. جلد دوم.
پورآقاروده برده، فاطمه، و کافی، موسی، و کریمی علی آبادی، تمجید، و دل آذر، ربابه. (۱۳۹۱). مقایسه درجاماندگی عملکرد و انعطاف پذیری ذهنی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، کم توان ذهنی و عاری. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، شماره ۶۵، ۱۳۹۱، ۲۶-۳۴.
تقوی،محمد رضا. (۱۳۸۰).بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه سلامت عمومی . GHQمجله روانشناسی .۵(۴).۲۷-۱۹.
حق شناس، حسن. (۱۳۷۹). ساخت و هنجاریابی آزمون خواندن کلمات به عنوان مقیاس کلامی(مهک). مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی(اندیشه و رفتار). سال ۶، شماره ۱. صفحه ۵۱-۵۹.
حسنی، فاطمه. (۱۳۸۶). مقایسه بین خودپنداره بدنی با عزت نفس وسلامت عمومی در افراد عادی و گروهی از مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره و تغذیه در شهر شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد.
داودی، اعظم، و طاهر نشاط دوست، حمید، و پاشا شریفی، حسن. (۱۳۹۰). مقایسه عملکردهای اجرایی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرینا، افسردگی اساسی بدون روان پریشی و افراد بهنجار در شهر تهران. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک، سال ۱۴، شماره ۴، ۱۳۹۰، ۱۹-۱۰.
سادوک، بنیامین؛ سادوک، و یرجینیا. (۱۳۸۳). چکیده روان پزشکی بالینی( ترجمه نصرالله پورافکاری). تهران: انتشارات آزاده. (تاریخ انتشار به زبان اصلی۲۰۰۳).
سادوک، ویرجینیا؛ سادوک، بنیامین. (۱۳۹۰). علوم خلاصه روانپزشکی و رفتاری( ترجمه فرزین رضاعی). تهران: انتشارات ارجمندی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی۲۰۰۷).
سلیمانی، علی. (۱۳۸۷). مقایسه بیماران اسکیزوفرینا، دوقطبی و افرادبهنجار. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
شاهقلیان، مهناز، و آزاد فلاح، پرویز، و فتحی آشتیانی، علمی، و خدادادی، مجتبی. (۱۳۹۰). طراحی نسخه نرم افزاری آزمون جور کردن کارتها ویسکانسین(WCST): مبانی نظری، نحوه ی ساخت و ویژگی های روانسنجی. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، شماره۴، سال اول، ۱۳۹۰، ۱۳۳-۱۱۲.
طارمیان، فرهاد. (۱۳۷۳)، نارسایی توجه در اسکیزوفرینا، پژوهشهای روانشناختی، دوره ۳، شماره ۱ و ۲، ۷۴-۵۹.
طوفانی، حمید، و بهدانی، فاطمه. (۱۳۸۱). مقایسه نتایج آزمون ویسکانسین در بیماران اسکیزوفرن مبتلا و غیر مبتلا به حرکت پریشی دیر رس، بستری در بیمارستان های ابن سینا و حجازی مشهد. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، سال ۴، شماره ۹، ۱۳۸۵، ۲۶-۳۰.
کاپلان، هارولد و سادوک، بنیامین. (۱۳۸۱). خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری- روانپزشکی (ترجمه نصرت اله پورافکاری). تهران: انتشارات شهرآب- آینده سازان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ۲۰۰۲).
مارنات، گری، گراث. (۱۳۸۶). راهنمای سنجش روانی (ترجمه پاشا شریفی، حسن؛ نیکخو، محمدرضا). تهران: رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ۲۰۰۳).
مشهدی، علی، و حمیدی، ندا، و سلطانی فر، عاطفه، و تیموری، سعید. (۱۳۹۰). بررسی پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال های طیف درخودماندگی: کاربرد آزمون کلمه و رنگ استروپ رایانه ای. پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره، ۱(۲)، ۱۰۴-۸۷ .
نجاریان، بهمن، براتی شده، فرید. (۱۳۷۲). آزمون کلمه و رنگ استروپ. مجله پژوهشهای روانشناختی، دوره ۲، شماره ۱ و ۲، ۱۳۷۲، ۶۴-۵۵.
نادری، ن، عشایری، ح، و یاسمی، م. (۱۳۷۳). بررسی پردازش اطلاعات و برخی از عملکردهای نور و پسیکولوژی مبتلایان به اختلال وسواسی فکری عملی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، انیستیتو روانپزشکی تهران.
نریمانی، محمد، و پوراسمعلی، اصغر، و عندلیب کواریم، مرتضی، و آقاجانی، سیف اله. (۱۳۹۱). مقایسه عملکرد استروپ در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری با دانش آموزان عادی. مجله ناتوانی های یادگیری، دوره ی ۲ شماره ۱/۱۵۸-۱۳۸.
فتحی آشتیانی، علی، و داستانی، محبوبه . (۱۳۹۱). آزمون های روانشناختی. تهران: انتشارات بعثت. ص۳۰۹-۳۱۱.
قدیری، فاطمه، و جزایری، علی رضا، و عشایری، حسن، و طباطبایی، محمود. (۱۳۸۵). مقایسه نقایص کارکردهای اجرایی در بیماران اسکیزو- وسواس. تازه های علوم شناختی، سال ۸ شماره ۳. ۱۳۸۵، ۲۴-۱۱.
قرائی، منوچهر و عاطف وحید، محمد کاظم، و نصر اصفهانی، مهدی، و اصغرنژاد فرید، علی اصغر. (۱۳۸۴). کارکردهای عصب- روانشناختی در اقدام کنندگان به خودکشی مبتلا به افسردگی اساسی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی (روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران). شماره۷. ۳۴۶-۳۵۲.
هبن، نانسی، میلبرگ، ویلیام. (۱۳۸۷). مبانی ارزیابی- عصب روانشناختی (ترجمه حسن حق شناس). تهران: رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ۲۰۰۲).
منابع لاتین
Abramczki, R.R.; Jordan, D.E.&Hegel, M.(1983). Reverse effect in the performance of schizophrenics. Perceptualand motor skills. 56(1), 99-106.
Borkowska.A., Drozdz.W., Jorkowski.P. & Rybakoski.k.J. (2009).The wisconsin card sord sorting Test and The N-back Test in Mild cognitive Impairment and elderly depression. The World Journal of BiologicalPsychiatry; lo(u): 870-876.
Barch, D.M., Chohen. J.D., Cater. C.S. (2004). Factors influencing stroop performenc in schizophrenia.NeuroPsychology.18:477-484.
Baxter, L.R.; Saxene, S.; Brody, A.L.; Ackerman, R.F.; M.; Schewrz, J.M.; Allen Martinez, Z.; Fuster, J.M. & Phelpas, M.E.(1997). Brain mediation of obsessive compulsive symptoms: Evidence from functional brain imaging studies in the human and Nonhuman primates. ClinicalNeuropsychology, 4, 32- 47.
Bockova, M., Chladek, J.Jurak P., Halamek, J., Rektor , I. (2007). Executive functionins processed in the frontal and lateral temporal cortices: intracerebral study. Clinical Neuro physiology, 118. 2625-2636.
Catafau, A.; Parellada, E.; lomena, F.; Bernardo, M.; Setoain, J.; & Catarineu, S. (1998). Role - of the cingulate gyrus during the wisconsin card sorting test: A single photon emission-computeutomography study in normal volunteers. Psychiatry Research:Neuroimaging, 26, 67-74.
Cattell, J.M. (1890). The time it takes to see and name objects. Mind, 11, 63-65.
Cavallaro R, Cavedini P., Mistrettu P., Bassi T., Angelone S.M., Ubbiali A., et al.(2003).Basal corticofrontal circuits in schizophrenia and obsessive – compulsive disorder: a controlled, double dissociation study. Biol Psychiatry , ۵۴: ۴۳۷ – ۴۳.
Chan, D.W.& Chan, T.S.C.(1983).Reliability,validity and the structure of the General Health Questionnaire in an Chines version context. Psychological medicine, 13,363-72.
Clahn ,D.C. , Cannon ,R.C. (2000). Working memory constrains abstraction schizophrenia. Biol Psychiatry , ۴۷; ۳۴- ۴۲.
Colin, M., Macleod, Penny, A. Macponald. (2000). Macleod and Macdonald- The stroop effect and attention.383-391.
Collette, T., Van Derlinden, M. (2002). Brain imaging of the central executive component of working memory. Neuroscience and Biobe havior Review , ۲۶, ۱۰۵- ۱۲۵.
دانلود فایل های پایان نامه در رابطه با مقایسه عملکردهای اجرایی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا بدون علایم روانپریشی- ...