مهارت ادراکی
۷۳/۲۵
۸۴/۴
۴۵۸/۰
۰۰۰۱/۰
اثربخشی
۲۶/۸۸
۷۰/۱۲
جدول۴-۶: رابطه بین مهارت ادراکی مدیران و اثربخشی سازمانی
همان گونه که در جدول۴-۶ مشاهده می شود مقدار ضریب همبستگی برابر ۴۵۸/۰ گردیده این مقدار در سطح۰۰۰۱/۰معنادار شده است و از آنجا که سطح قابل قبول معناداری کمتر از ۰۵/۰ می باشد بنابراین نتیجه می گیریم که بین مهارت ادراکی مدیران و اثربخشی سازمان رابطه معنادار وجود دارد بدین معنا که با افزایش میزان مهارت های ادراکی مدیران، اثربخشی سازمان نیز افزایش می یابد.
۴-۳-۴- فرضیه چهارم پژوهش
بین میزان ادراک مدیران و معلمان از مهارتهای سه گانه مدیریتی تفاوت معنادار وجود دارد.
برای بررسی این فرضیه از آزمون تی مستقل استفاده گردید که نتیجه آن در جدول زیر آمده است .
گروه
تعداد
میانگین
انحراف استاندارد
t
درجه آزادی
سطح معناداری
مدیران
۵۰
۵۲/۹۳
۲۷/۸
۳۱/۰
۱۴۸
۷۵/۰
معلمان
۱۰۰
۹۸/۹۲
۷۱/۱۰
جدول ۴-۷ : تفاوت بین میزان ادراک مدیران و معلمان از مهارتهای سه گانه مدیریتی
همانگونه که مشاهده میشود مقدار t برابر با ۳۱/۰ گردیده که این مقدار با درجه آزادی ۱۴۸ در سطح ۷۵/۰ معنادار گردیده و چون سطح قابل قبول معناداری کمتر یا مساوی ۰۵/۰ میباشد ، بنابراین نتیجه میگیریم که بین میزان ادراک مدیران و معلمان از مهارتهای سه گانه مدیریتی، تفاوت معنادار وجود ندارد.
۴-۳-۵- فرضیه پنجم :
بین مهارتهای سه گانه (فنی ، انسانی ، ادراکی ) ومیزان اثر بخشی سازمان رابطه وجود دارد.
تحلیل مسیر کاربرد رگرسیون چند متغیری در ارتباط با تدوین بارز مدل های علی می باشد. هدف آن بدست دادن برآورد های کمی روابط علی بین مجموعه ای از متغیر ها است. روابط بین متغیر ها در یک جهت جریان می باشد و به عنوان مسیر های متمایزی در نظر گرفته می شود. مفاهیم تحلیل مسیر در بهترین صورت از طریق نمودار مسیر که روابط علی احتمالی بین متغیر ها را آشکار می سازد، تبیین می شود. در این مدل هر یک از مقادیرp نشان دهنده ضریب مسیر(بتا) می باشد که همان وزن های Beta در تحلیل رگرسیون یعنی ضریب همبستگی جزئی بین آن متغیر و متغیر درونزا(وابسته) می باشد. شکل زیر نمودار مسیر برونداد را نشان می دهد که از طریق نرم افزار AMOS5 مورد تحلیل قرار گرفته است.
برای تشکیل نمودار مسیر دو نوع متغیر باید تعریف شود ۱- متغیر های برونزا یا مستقل که در این تحلیل ابعاد مهارت های سه گانه می باشد ۲- متغیر های درونزا(وابسته) که در این تحلیل اثر بخشی می باشد.
وجود فلش های یک طرفه به معنای وجود رابطه یک طرفه(رابطه علی) و فلش های دو طرفه وجود رابطه همبستگی را نشان می دهد. نمودار پیشنهادی جهت تحلیل مسیر به صورت زیر می باشد.
در شکل ۱ هر یک از مهارتها با توجه به فلش های دو طرفه فقط پیش بینی رابطه همبستگی شده است. هر یک از مهارتهای سه گانه تأثیر گذاشته و این مهارتها برروی اثربخشی تأثیر می گذارد یعنی تأثیر هر یک از مهارتها اثر غیر مستقیم است وبرروی اثربخشی تاثیر مستقیم دارد .
شکل ۴-۱ مسیر درونداد در تحقیق حاضر