خدمت
قیمت و سایر هزینهها
شواهد فیزیکی
مکان و زمان
۴۹۹/۱۰
۸۷۹/۱۵
۴۰۷/۱۲
۳۴۳/۱۳
۹۱۲/۱۹
۲۸۱/۱۲
۲۲۸/۳
۱۱۵/۸
شکل ۴-۱ نتایج برآورد مدل پژوهش
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱ مقدمه
علم آمار عبارت از؛ گردآوری، توصیف، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده های کمی و کیفی است. داده ها شواهدی هستند که بدان وسیله درباره تغییرات یا رخداد پدیدهای داوری میشوند. تجزیه و تحلیل داده ها باعث ایجاد شناخت و درک بهتر از ماهیت و علل تغییرات شده و منجر به حل مشکلات ناشی از این تغییرات و حتی پیشگیری از آنها میشوند.
منظور از تفسیر؛ تبیین یا تشریح معانی است که در دل داده ها نهفته است. تفسیر سبب می شود که فهم جامع و روشنی از معانی و مفاهیم پیدا شود. تفسیر تجزیه و تحلیلهای آماری یکی از فرآیندهای اساسی هر پژوهش علمی است که با مشاهدات تجربی سر و کار دارد. در واقع نقش آمار، فراهم آوردن ابزارهایی تحلیلی برای بیرون کشیدن معانی و نتیجه گیریهای معتبر در مورد جامعه مورد مطالعه از داده های خام و بدون معنی است. این مسأله نشاندهندۀ این است که پژوهش با تجزیه و تحلیل داده ها پایان نمییابد، بلکه این تجزیه و تحلیلها نیاز به تفسیر دارد.
این فصل به تفسیر نتایج فرضیه ها و مقایسه نتایج پژوهش با پژوهشهای پیشین و سایر یافتههای پژوهش و بیان پیشنهادات و محدودیتها پرداخته است.
۵-۲ نتیجه گیری
۵-۲-۱ نتایج آمار توصیفی
از بین ۱۲۵ نفر نمونه آماری، ۸۰ درصد مرد و ۲۰ درصد زن بوده اند. که نشان میدهد اکثریت جامعۀ بازاریابان را مرد تشکیل میدهد.
نتایج حاصله در رابطه با وضعیت سنی بیانگر این است که کمترین سن در ردۀ سنی ۵۰ سال و بالاتر و بیشترین سن در ردۀ سنی ۳۰ تا ۴۰ سال میباشد. و بدین ترتیب نشاندهندۀ نسبتاً جوان بودن جامعۀ بازاریابان است.
نتایج حاصله در رابطه با وضعیت تحصیلی بیانگر این است که ۳۰ درصد افراد دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم، ۵۶ درصد افراد دارای مدرک تحصیلی لیسانس، ۱۴ درصد افراد دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر میباشند. و هیچکدام از بازاریابان دارای مدرک دیپلم نبودند. که این نشاندهندۀ وجود بازاریابانی با سواد و بهرهمند از علوم روز میباشد.
نتایج حاصله در رابطه با میزان سابقه خدمت بازاریابان بیانگر این است که ۲۲ درصد از پاسخ دهندگان دارای سابقه کاری کمتر از ۵ سال، ۲۵ درصد از پاسخ دهندگان دارای سابقه کاری بین ۵ تا ۱۰ سال، ۳۵ درصد از پاسخ دهندگان دارای سابقه کاری بین ۱۰ تا ۱۵ سال و ۱۸ درصد از پاسخ دهندگان دارای سابقه کاری بیشتر از ۱۵ سال، میباشند. و بدین ترتیب نشان میدهد که اکثریت بازاریابان حداکثر تجربۀ لازم را در شغل بازاریابی دارند.
-
-
-
-
-
- نتایج آمار توصیفی متغیرهای تحقیق
-
-
-
-
-
- نتایج حاصل از بررسی آمار توصیفی نشان داد که میانگین متغیر خدمت بالاتر از حد متوسط قرار دارد. میانگین امتیاز متغیر خدمت از نظر پاسخ دهندگان ۴٫۱۰ ، انحراف معیار ۰٫۶۲۰ ، میباشد. با توجه به اینکه میانگین مورد انتظار جامعه در طیف لیکرت (پنج گزینهای) عدد ۳ میباشد، ارزیابی نظر بازاریابان نشان داد که میانگین متغیر خدمت بالاتر از حد متوسط قرار دارد.
-
- نتایج حاصل از بررسی آمار توصیفی نشان داد که میانگین متغیر قیمت و سایر هزینهها بالاتر از حد متوسط قرار دارد. میانگین امتیاز متغیر قیمت و سایر هزینهها از نظر پاسخ دهندگان ۴٫۰۶ ، انحراف معیار ۰٫۹۶۱ ، میباشد. با توجه به اینکه میانگین مورد انتظار جامعه در طیف لیکرت (پنج گزینهای) عدد ۳ میباشد، ارزیابی نظر بازاریابان نشان داد که میانگین متغیر قیمت و سایر هزینهها بالاتر از حد متوسط قرار دارد.
-
- نتایج حاصل از بررسی آمار توصیفی نشان داد که میانگین متغیر شواهد فیزیکی بالاتر از حد متوسط قرار دارد. میانگین امتیاز متغیر شواهد فیزیکی از نظر پاسخ دهندگان ۳٫۳۱ ، انحراف معیار ۱٫۰۸۱ ، میباشد. با توجه به اینکه میانگین مورد انتظار جامعه در طیف لیکرت (پنج گزینهای) عدد ۳ میباشد، ارزیابی نظر بازاریابان نشان داد که میانگین متغیر شواهد فیزیکی بالاتر از حد متوسط قرار دارد.
-
- نتایج حاصل از بررسی آمار توصیفی نشان داد که میانگین متغیر مکان و زمان بالاتر از حد متوسط قرار دارد. میانگین امتیاز متغیر مکان و زمان از نظر پاسخ دهندگان ۳٫۷۳ ، انحراف معیار ۱٫۰۰۳ ، میباشد. با توجه به اینکه میانگین مورد انتظار جامعه در طیف لیکرت (پنج گزینهای) عدد ۳ میباشد، ارزیابی نظر بازاریابان نشان داد که میانگین متغیر مکان و زمان بالاتر از حد متوسط قرار دارد.
- نتایج حاصل از بررسی آمار توصیفی نشان داد که میانگین متغیر فرایند بالاتر از حد متوسط قرار دارد. میانگین امتیاز متغیر فرایند از نظر پاسخ دهندگان ۳٫۸۰ ، انحراف معیار ۰٫۸۵۲ ، میباشد. با توجه به اینکه میانگین مورد انتظار جامعه در طیف لیکرت (پنج گزینهای) عدد ۳ میباشد، ارزیابی نظر بازاریابان نشان داد که میانگین متغیر فرایند بالاتر از حد متوسط قرار دارد.