در این موقعیت شما فرصت های موجود را با نقاط ضعف خود مقایسه می کنید، نگاهتان باید به این وضعیت طوری باشد که با بهره گیری از فرصت ها بتواند نقاط ضعف خود را ترمیم نمایید و یا حتی آن ها را به نقاط قوت خود بدل نمایید اگر مشکلات و یا معضلاتی گریبان سازمان شما را گرفته است سعی کنید از رهگذر به کارگیری فرصت ها آنها را بهبود داده و ترمیم نمایید. همانطور که تاکنون دریافته اید، می بینید که استراتژی های صحیح بسته به آن است که در مراحل گذشته یعنی تحلیل محیط و ارزیابی عوامل خارجی و بررسی سازمان و ارزیابی عوامل داخلی به صورتی دقیق عمل کرده باشید. اگر در کنکاش سازمان خود به درستی عوامل ضعف و مسائل مبتلا به سازمان را شناسایی نکرده باشید و اگر فرصت های موجود در بازار را با موشکافی نشناخته باشید نمی توانید و این شانس را نخواهید داشت که نقاط ضعف خود را با بهره گرفتن از فرصت ها برطرف نمایید.
۳-۶-۶-۴ استراتژیهای WT (نقاط ضعف و تهدیدها)
وجود تهدیدهای بسیار و نقاط ضعف متعدد برای هر سازمانی بسیار آسیب رسان خواهد بود. در این حالت بایستی سعی کنید که حالتی تدافعی به خود گرفته و هدفتان این باشد که نقاط ضعف خود را کاهش داده و از تهدیدها پرهیز نمایید. چاره ای نیست جز اینکه برای بقا مبارزه کنید. از حجم فعالیت های خود بکاهید. از استراتژی های کاهش و یا واگذاری استفاده کنید و اگر انتخابی پیش رو ندارید باید شرکت را واگذار کرده و منحل نمایید.
در شکل ۳-۱۴ شمای کلی یک ماتریس تحلیل SWOT نشان داده شده است.
شکل ۳-۱۴ ساختار کلی ماتریس تحلیل SWOT
فصل چهارم
یافتههای تحقیق
۴-۱ تجارت الکترونیک و فروشگاههای اینترنتی
تجارت الکترونیک فرایند خرید، فروش یا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طریق شبکههای کامپیوتری و اینترنت است [۳۶]. تجارت الکترونیکی را میتوان انجام هرگونه امور تجاری بصورت آنلاین و از طریق اینترنت بیان کرد. این تکنیک در سالهای اخیر رشد بسیاری داشتهاست و پیشبینی میشود بیش از این نیز رشد کند. به طور خلاصه تجارت الکترونیکی به هرگونه معاملهای گفته میشود که در آن خرید و فروش کالا و یا خدمات از طریق اینترنت صورت پذیرد و به واردات و یا صادرات کالا و یا خدمات منتهی میشود. تجارت الکترونیکی معمولاً کاربرد وسیعتری دارد، یعنی نه تنها شامل خرید و فروش از طریق اینترنت است بلکه سایر جنبههای فعالیت تجاری، مانند خریداری، صورت برداری از کالاها، مدیریت تولید و تهیه و توزیع و جابهجایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش را در بر میگیرد. البته مفهوم گستردهتر تجارت الکترونیک کسب و کار الکترونیک میباشد.
تجارت الکترونیک در ایران بسیار نوپا و در مراحل اولیه است. اما اهمیت فناوری اطلاعات باعث شده تا تدوین و اجرای قوانین و لوایح مورد نیاز در این عرصه همواره مد نظر مسئولان ایران باشد. اما به نظر میرسد با وجود برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی متعدد هنوز میزان آگاهی افراد و تجار کشور از نحوه استفاده از امکانات موجود برای تجارت الکترونیک کم است. از سوی دیگر نبود شناخت از میزان امنیت موجود در شبکه داخلی و جهانی باعث شده است که اطمینان لازم وجود نداشته باشد. [۴]
باید توجه داشت که فرایند خرید همیشه توأم با مشکلات و دغدغههای بسیاری بوده است. مشکلاتی نظیر:
عدم آشنایی با تنوع محصولات، ویژگیها و کاربری آن ها
عدم امکان بررسی تمامی محصولات با نامهای تجاری و مدلهای مختلف در یکجا
عدم دسترسی به اطلاعات مناسب و بیطرفانه برای بررسی محصولات
مشکل در یافتن مراکز خرید مناسب و عدم اعتماد کافی به برخی مراکز خرید از جهت قیمت، کیفیت و اطلاعات ارائه شده برای خرید
کمبود زمان برای بررسی، انتخاب و خرید محصولات
این مشکلات همواره در مورد محصولاتی که از لحاظ مشخصات فنی دارای پیچیدگیهای خاصی هستند و از طرفی طیف گستردهای از مصرف کنندگان را در بر میگیرند توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. همچنین، وجود نهادی که به نقد و بررسی کارشناسانه و صادقانه این محصولات بپردازد و به منظور انتخاب محصولات، نتایج آن را در اختیار عموم قرار دهد بی نهایت ضروری است.
۴-۱-۱ معرفی فروشگاه اینترنتی ایرانمارکت
فروشگاه اینترنتی ایرانمارکت با کادری مجرب از دانشآموختگان رشته تخصصی مربوطه و با هدف ارائه خدمات فروشگاهی برخط در زمینه فروش محصولات نرمافزاری و چندرسانهای در زمستان سال ۱۳۸۹ آغاز به کار کرده است و اکنون بعد از گذشت دو سال از زمان شروع فعالیت توانسته بخشی از بازار فروش این طیف محصولات را به خود اختصاص دهد.
البته با توجه به گفتههای مدیر شرکت لازم به ذکر است با اینکه تلاش فراوانی جهت رفع نواقص و اشکالات این فروشگاه شده است، اما تا رسیدن به هدف نهایی راهی بس طولانی و ناهموار در پیش روی آن ها قرار دارد. همچنین در آینده و با افزوده شدن بخشهای جدید به دامنه کاری فعلی و توسعه کالاهای تحت پوشش امید دارند مجموعه بیشتری از کاربران و مشتریان را به خود جذب نمایند که در نتیجه آن علاوه بر افزایش سودآوری شرکت خدمات گستردهتری نیز به مجموعه خدمات فعلی اضافه گردد.
۴-۲ روند فروش یک محصول خاص
در هر سناریو سطر اول نمایشگر مورد استفادهای (به انگلیسی: Usecase) است که سناریو برای آن شکل گرفته است و بازیگران عبارتند از نقشهایی که در حال استفاده از موارد استفاده ذکر شده هستند. باید توجه داشته باشید که با توجه به برخط بودن سامانه و ارتباط با وبسایت از طریق مرورگر وب، در تمامی سناریوها مرورگر به عنوان یک بازیگر مطرح میگردد که از ذکر آن برای رعایت اختصار اجتناب شده است. پیشفرضها و پسفرضها نیز شرایط اجرای مورد استفاده و پایان انجام آن را مشخص مینمایند. در سناریو نیز تعامل میان بازیگر و سیستم به صورت مرحله به مرحله ذکر میگردد و استثنائاتی که ممکن از در خلالی این تعاملات رخ دهد در بند “موارد دیگر” ذکر میگردد. برای نمونه جهت فروش یک پکیج نرمافزاری سناریوهای زیر را از مرحله ثبت سفارش تا مرحله توزیع آن، در نظر داشته باشید.
در وهله اول کاربر برای ثبت سفارش خود و یا ارسال بازخورد و استفاده از امکانات فروشگاه میبایستی حتماً در سامانه ثبتنام به عمل بیاورد. در فرم ثبتنام برخی پارامترهای شخصی که در بخش بازمهندسی کاربرد خواهند داشت از مشتری در پایگاهداده سیستم ثبت خواهد شد. البته قابل ذکر است مشتری که وارد سامانه نشده همچنان امکان خواندن و جستجوی محصولات مورد نظر خود را دارد. ورود کاربر به سامانه با پارامترهایی که در ثبتنام از وی خواسته شده بود انجام میپذیرد. بدین ترتیب که کاربر در صفحه ورود به سامانه بعد از وارد کردن صحیح اطلاعات شخصی خود وارد پنل کاربریاش میشود که در آن قابلیت مشاهده وضعیت تمامی سفارشاتی که ثبت کرده است را دارد. سناریو ورود در شکل ۴-۱ نمایش داده شده است.
شماره: ۱ | ||
مورد استفاده | ورود مشتری به سیستم | |
بازیگران | مشتری | |
پیشفرض | کاربر در سامانه ثبتنام کرده باشد. | |
پسفرض | تاریخ ورود و آیپی کاربر در پایگاه داده ذخیره گردد. | |
شرح خلاصه | کاربر با وارد کردن اطلاعات شخصی خود وارد فروشگاه میگردد. | |
سناریو | بازیگر | سناریو |