جدول ذیل مقایسه تطبیقی بازاریابی رابطه مند و بازاریابی سنتی را نشان می دهد .
جدول ۲ – ۴) مقایسه تطبیقی بازاریابی رابطه مند و بازاریابی سنتی( سالاری )
بازاریابی سنتی | بازاریابی رابطه مند |
- تمرکز بر فروش و جذب مشتریان جدید - اهداف کوتاه مدت - فروش به مشتریان بی نام و نشان - التزام محدود به مشتری - کیفیت ، مسئولیت بخش تولید است - خدمات پس از فروش |
- تمرکز بر مشتری و حفظ مشتریان فعلی - اهداف بلندمدت - فروش به مشتریان شناخته شده و در دسترس - تعهد و التزام زیاد به مشتری - کیفیت مسئولیت همه است ، حتی فروشنده - خدمات فراگیر |
کریستوفر نیز بعد از مطالعات خود در باب این دیدگاه جدول ذیل را ارائه نمود :
جدول ۲ – ۵) تفاوت بازاریابی رابطه مند و معامله ای( عباسی ، ص ۲۶)
رابطه مند معامله ای |
حفظ مشتری تمرکز فقط فروش مزایای محصول جهت گیری ویژگیهای محصول بلندمدت بعدزمانی کوتاه مدت زیاد تاکید بر خدمت به مشتری کم زیاد وفاداری مشتری کم زیاد تماس با مشتری متوسط سرتاسر سازمان کیفیت واحد عملیات |
بازاریابی مبتنی بر معامله بخشی از پیکره نظریه بازاریابی رابطه مند است . هدف بازاریابی رابطه مند ایجاد روابط رضایتمند متقابل با طرفهای کلیدی ، به منظور کسب درآمد و حفظ کسب و کار با آنها در بلندمدت می باشد . گومسون نیز در مطالعات خود تغییر تدریجی دردیدگاه بازاریابی را بصورت زیر به تصویر کشیده است :( عباسی ، ص ۲۶)
شکل ۲ - ۱۷) تغییر تدریجی در دیدگاه بازاریابی( عباسی ، ص ۲۶)
با قرار گرفتن در انتهای دیگر پیوستار رابطه ، یک حضور رابطه بیشینه وجود دارد . طبق نظریات بیکر ، بازاریابی رابطه مند یک نگرش بلندمدت است و تاکید و اهمیت روی معاملات آینده از طریق معامله ابتدایی است ، که این یک تفکر و فعالیت استراتژیکی بلندمدت را شامل می شود . تمرکز اصلی بازاریابی رابطه مند بر نگهداری مشتریان موجود و توسعه و پرورش روابط با آنها می باشد و همچنین تمرکز روی ایجاد کسب و کار بر اساس روابط است . بازاریابی رابطه مند نیازمند پشتیبانی توسط یک ساختار از قبیل باشگاه مصرف کنندگان تکرار شونده می باشد . برگشت مشتری یکی از مهمترین معیارهای عملکرد در این بازاریابی است . خدمات پس از فروش و هزینه های پشتیبانی بعنوان سرمایه گذاری بلندمدت در روابط ملاحظه می شود . خلاصه اینکه ، معامله فقط شروع یک رابطه بلندمدت است و قصد و نیت در بازاریابی رابطه مند ، ایجاد این رابطه بلندمدت است که همیشه سودآور است . این بازاریابی روی پرورش رابطه ، تمرکز دارد و سعی در بیشینه کردن منافع در طول دراز مدت برای مشتریانی که احتمال زیادی به ماندگاری آنها است ، دارد و از اینرو مشتریان با درجه بالای تمایل به رابطه میتوانند توسط این نگرش به بهترین نحو خدمت دهی شوند. (کومار و همکاران ص۶۷۵)
یکی از کارهای مهم بازاریابی جذب مشتریان جدید است ولی شرکتهای کنونی باید بر حفظ ونگهداری مشتریان فعلی و ایجاد رابطه بلندمدت و سودآور بر آنها تاکید کنند . از اینرو بازاریابی رابطه مند هم استراتژی دفاعی و هم تهاجمی را در بر می گیرد .