- عدالت رویه ای : رویه های توزیعی مناسب
ثبات (consistency): کاربرد رویه های مشابه برای تمام افراد
دوری از تعصب (lack of bias) : قائل نبودن استثنا در اعمال رویه ها برای برخی افراد یا گروه ها
صحت (accuracy) : تصمیم گیری بر مبنای اطلاعات صحیح
معرف همه توجهات ( representation of all concerned) :لحاظ کردن منافع همه گروه های ذینفع در اعمال رویه ها
قابلیت اصلاح (correction) : قابل اصلاح بودن رویه ها در صورت اشتباه بودن
اخلاقیات (ethics) : متکی بر موازین اخلاقی و هنجارهای پذیرفته شده
- عدالت مراورده ای : تعاملات مناسب
عدالت بین فردی (interpersonal justice) :رفتار مودبانه ، محترمانه و در شان افراد
عدالت اطلاعاتی ( informational justice) : دادن اطلاعات و توضیحات کافی به افراد
۲-۲-۵) طبقه بندی گرینبرگ از عدالت سازمانی
گرینبرگ (۱۹۹۳) یک طبقه بندی از انواع عدالت ارائه داد. وی معتقد است که هریک از دو نوع عدالت دارای تعیین کننده های ساختاری و اجتماعی می باشند. تعیین کننده های ساختاری با تمرکز بر زمینه هایی که تعاملات درمیان آنها رخ می دهد جستجو می شود. در حالیکه ، تعیین کننده های اجتماعی عدالت بر روی رفتار اشخاص تمرکز دارند . بنابر این عمل متقابل به عنوان یک قانون غالب درعدالت، ساختارا عادلانه است (برای مثال توزیع برابر پاداشها). درحالیکه عمل رفتار با دیگران به روش باز و صادقانه عدالت اجتماعی است.
جدول۲-۲- طبقه بندی گرینبرگ از عدالت سازمانی(کاتروبا، ۲۰۰۳، ۴۵)
تعیین کننده اصلی
رویه ای
توزیعی
ساختاری
عدالت سیستمی (نظام مند)
عدالت ظاهری
اجتماعی
عدالت اطلاعاتی
عدالت بین فردی
۱- عدالت نظام مند [۳۹]: به جنبه های ساختاری رویه ها اشاره دارد . بر این اساس یک رویه تصمیم گیری در سازمان ساختارا عادلانه است که (۱) سازگار با افراد و زمان باشد (۲) بدور از تعصب و پیش داوری بوده (۳) تصمیمات آن مبتنی بر اطلاعات درست باشد(۴) فرصتی برای تغییر و اصلاح در تصمیمات فراهم نموده و (۵) و تصمیات حاصل از آن نمایانگر منافع تمام دینفعان باشد.
۲- عدالت ظاهری / شکلی[۴۰] : عدالت ظاهری جنبه ساختاری عدالت توزیعی است و به الگوی توزیع منابع و پیامدها و ادراک چگونگی آن تحت شرایط مختلف اشاره دارد. چگونگی توزیع پاداشها مختلف بر اساس سه اصل نیاز ، انصاف و برابری در میان این نوع عدالت جای می گیرد.
۳- عدالت اطلاعاتی : به جنبه اجتماعی رویه های سازمان اشاره دارد و به معنای دادن دانش و آگاهی کافی به افراد و اثبات این موضوع که رویه ها ، نگرانی ها و و تمایلات آنان را مد نظر قرار داده است می باشد .
۴- عدالت بین فردی : عدالت بین فردی به جنبه های اجتماعی عدالت توزیعی اشاره دارد . عدالت بین فردی از طریق نشان دادن توجه و علاقه به افراد با توجه به نتایجی که بدست می آورند . جستجو می گردد. بروز رفتار های ظاهری مودبانه و محترمانه و احترام به حقوق شهروندان ، فهم و درک افراد از رفتار عادلانه صاحبان قدرت را افزایش خواهد داد . به طور مشابه ، معذرت خواهی نیز عدالت بین فردی را افزایش میدهد. (کاتروبا، ۲۰۰۳، ۴۵)
۲-۲-۶) چرایی توجه کارکنان به رعایت عدالت در سازمان