پرسشنامه سبک های عمومی تصمیم گیری[۱۸۰] توسط اسکات و بروس (۱۹۹۵) تهیه و تدوین شده است. این پرسشنامه مشتمل بر ۲۵ سئوال و ۵ سبک تصمیم گیری می باشد که عبارتند از :سبک تصمیم گیری آنی ، سبک تصمیم گیری اجتنابی ، سبک تصمیم گیری عقلانی ، سبک تصمیم گیری شهودی ، سبک تصمیم گیری وابستگی .
به منظور سنجش هر یک از سبک های تصمیم گیری در این پرسشنامه ، به هر یک ۵ سئوال اختصاص داده شده است و برای پاسخگوئی به هر یک از سئوالات نیز طیف لیکرت مورد استفاده قرار گرفته است.
نمرههای بالاتر در هر سبک تصمیم گیری نشاندهنده وجود آن سبک در فرد می باشد (وود[۱۸۱] ،۲۰۱۲ )
سبک های تصمیم گیری | سوالات |
سبک عقلانی® | ۴، ۷، ۱۱،۲۵،۱۳ |
سبک شهودی(I) | ۱، ۳، ۱۲، ۱۶، ۱۷ |
سبک وابستگی(D) | ۲، ۵، ۱۰، ۱۸، ۲۲ |
سبک آنی(S) | ۸، ۹، ۱۵، ۲۰، ۲۴ |
سبک اجتنابی(A) | ۶، ۱۴، ۱۹، ۲۱، ۲۳ |
جدول سبک های تصمیم گیری
این پرسشنامه در ایران توسط هادی زاده مقدم و طهرانی (۱۳۸۷) ترجمه شده است و جهت سنجش روایی محتوایی مورد بررسی قرار گرفته و تایید شده است.
جهت سنجش روایی سازه نیز همبستگی بین سبک های تصمیم گیری و همچنین همبستگی بین نمرات هر یک از سوالات پرسشنامه و نمرات مربوط به هر سبک مورد بررسی قرار گرفته است.جهت سنجش پایایی پرسشنامه نیز آلفلی کرونیاخ آن محاسبه شده و برابر ۷۱/۰بوده است.
مقیاس کمالگرایی چند بعدی تهران (TMPS)
مقیاس کمالگرایی چند بعدی تهران (TMPS)[182] یک آزمون ۳۰ سوالی است و بر اساس مقیاس های قبلی (هیویت و فلت[۱۸۳] ، ۲۰۰۲؛ فراست [۱۸۴]و همکاران، ۱۹۹۰؛ هیویت[۱۸۵] و همکاران، ۱۹۹۱)توسط بشارت به فارسی ساخته شده است .که ۱۰ ماده آن کمالگرایی خویشتن مدار ، ۱۰ ماده کمالگرایی دیگر مدار و ۱۰ ماده آخر کمالگرایی جامعه مدار را در یک مقیاس ۵ درجه ای لیکرتی ( از نمره ۱ تا ۵ ) می سنجد . حداقل وحداکثر نمره آزمودنی در زیر مقیاس های ۳ گانه به ترتیب ۱۰ و ۵۰ است ؛ یعنی کسی که نمره ۱۰ را بدست آورد دارای کمترین میزان کمال گرایی و کسی که نمره ۵۰ بدست آورد دارای بیشترین میزان کمالگرایی در هر یک از ۳ بعد کمالگرایی می باشد . روش نمره گذاری مقیاس برای تمام دادهها به صورت معکوس می باشد . یعنی به گزینه « کاملا ً موافقم » نمره ۵ ، وبه گزینه « کاملا ً مخالفم » نمره ی ۱ تعلق خواهد گرفت (بشارت، ۱۳۸۶) .
روایی وپایایی
در اعتبار یابی مقدماتی فرم ایرانی این مقیاس روی یک نمونه ۵۰۰ نفری از دانشجویان دانشکدههای مختلف تهران ، آلفای کرونباخ بدست آمده برای کمال گرایی خویشتن مدار ۹۰/۰ ؛ برای کمالگرایی دیگر مدار ۹۱/۰ ؛ و برای کمالگرایی جامعه مدار۱ ۸/۰ بوده که نشان دهنده ی همسانی درونی بالای مقیاس است . ضرایب همبستگی بین ۷۸ نفر از دانشجویان در دو نوبت با فاصله ی ۲ تا ۴ هفته ، برای سنجش باز آزمایی محاسبه شد این ضرایب برای کمالگرایی خویشتن مدار ۸۵/۰ ؛ برای کمالگرایی دیگر مدار ۷۹/۰ و برای کمال گرایی جامعه مدار ۸۴/۰ در سطح p< 0/001 معنادار بود که نشانه ی پایایی باز آزمایی بالای فرم ایرانی مقیاس است.
برنامهی آموزش مهارت رفتار جرات مندانه
برای آموزش مهارت رفتار جراتمندانه ۱۰ جلسه یک ساعته در نظر گرفته شده است.آموزش مهارت ها در هر جلسه با بهره گرفتن از الگودهی، ایفای نقش، بازخورد دادن، تمرین و تکرار و دیگر تکلیف های شناختی و رفتاری انجام می شود. در پایان هرجلسه متناسب با مباحث مطرح شده تکالیفی برای خارج از جلسات داده خواهد شد.در ابتدای هر جلسه تکالیف بررسی شده و بازخورد داده خواهد شد (فتی و همکاران ۱۳۸۵،سازمان بهداشت جهانی.۱۳۸۵)
جلسه اول : | معرفی مربی به اعضاء و توضیح علت تشکیل جلسات آموزشی گروهی ایجاد آشنایی اعضاء با یکدیگر برقراری روابط صمیمانه بین اعضاء گروه و مربی تشریح اهداف شرکت در گروه تشریح وظایف کلی اعضای گروه تا پایان جلسات تعیین تعداد جلسات ، طول مدت هر جلسه و تواتر جلسات |