۲/۱
۳/۱
۴/۱
۵/۱
۶/۱
۷/۱
۸/۱
۹/۱
جدول ۳-۲- طیف مقایسات زوجی
۳-۴ ) قابلیت اعتماد ( پایایی )[۲۴]پرسشنامه های تحقیق
اگر یک ابزار اندازه گیری را مانند پرسشنامه در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار به گروه واحدی از افراد بدهیم ، نتایج حاصل از اندازه گیری باید نزدیک به هم باشد.برای اندازه گیری پایایی از شاخصی به نام ( ضریب پایایی )استفاده می کنیم و اندازه آن معمولاً بین صفر تا یک تغییر می کند. ضریب پایایی صفر ، معرف عدم پایایی یک ، معرف پایایی کامل است .(خاکی ،غلامرضا،۱۳۹۱،۲۰۷)
قابلیت اعتماد ( پایایی ) عبارت است از اینکه ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی را به دست می دهد . برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری می توان از شیوه های مختلفی بهره برد از جمله ( سرمد ، بازرگان ، حجازی و ۱۳۸۹ )
اجرای دوباره آزمون ( روش باز آزمایی )
روش موازی ( همتا )
روش تنصیف ( دو نیم کردن )
روش کودر – ریچاردسودن
روش آلفای کرونباخ
روش به کار رفته در این پژوهش برای محاسبه قابلیت اعتماد پرسشنامه ، روش آلفای کرونباخ بوده ، با بهره گرفتن از فرمول زیر می توان ضریب آلفا را محاسبه کرد .
Ra = محاسبه آلفای کرونباخ (۳-۱)فرمول
که در آن :
J : تعداد زیر مجموعه سوالات پرسشنامه های آزمون
: واریانس زیر آزمون i ام
: واریانس کل آزمون
برای سنجش پایایی در این تحقیق تعداد ۲۰پرسشنامه در این تحقیق به صورت آزمایشی توزیع گردید که میزان پایایی آن در پرسشنامه یک عدد ۰/۸۱۷ حاصل شد که بیانگر پایایی بالای پرسشنامه یک است . ( به پیوست – الف – مراجعه شود ) و همچنین میزان پایایی آن در پرسشنامه شماره دو عدد آن ۰/۸۱۲ می باشد که بیانگر پایایی بالا در پرسشنامه دوم می باشد . ( به پیوست – الف – مراجعه شود )
۳-۵ ) قابلیت اعتماد( روایی )[۲۵] پرسشنامه های تحقیق
مقصود از روایی آن است که : آیا ابزار اندازه گیری می تواند خصیصه و ویژگی ای که برای آن طراحی شده است را به درستی اندازه گیری کند یا خیر ؟ زیرا اندازه گیری های نامناسب و ناکافی هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا می سازد.اعتبار انواع گوناگونی دارد مانند :
۱-صوری (بر اساس قضاوت افراد آگاه و مطلع)
۲-محتوایی(توان سنجش میزان وجود اندازه صفت)
۳-ملاکی (اثربخشی یک ابزار در پیش بینی رفتار یک آزمودنی در یک موقعیت خاص )
۴-سازه ای (سنجشگر اجزای متغیر به به تناسب سهم هر قسمت در کل ساختار متغیر)(سیکران ،۱۹۹۲،۱۷۱-۱۷۳)
مفهوم روایی به این سوال پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد . بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه گیری نمی توان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت . برای تعیین اعتبار پرسشنامه روش های متعددی وجود دارد که یکی از آنها اعتبار محتوا می باشد . اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری به کار برده میشود . اعتبار محتوای یک ابزار اندازه گیری به سوال هایی تشکیل دهنده آن بستگی دارد اگر سوال های پرسشنامه معرف ویژگی ها و مهارت های ویژه ای باشد که محقق قصد اندازه گیری آن ها را داشته باشد ، آزمون دارای اعتبار محتوا است . برای اطمینان از اعتبار محتوا ، باید در موقع ساختن ابزار چنان عمل کرد که سوال های تشکیل دهنده ابزار اندازه گیری معرف قسمت های محتوای انتخاب شده باشد. بنابراین اعتبار محتوا ، ویژگی ساختاری ابزار اندازه گیری است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده می شود. اعتبار محتوای یک آزمون معمولاًا توسط افراد متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می شود. (سرمد ، بازرگان ، حجازی ۱۳۸۵)
بدین منظور با بهره گرفتن از نظرات ۲۰ تن از کارشناسان پرسشنامه مورد بررسی و بازنگری قرار گرفته و با بهره گرفتن از روش دلفی روایی مورد نظر حاصل گردید .
۳-۶ ) جامعه آماری[۲۶]
جامعه آماری شامل گروهی از افراد است که یک یا چند صفت مشترک دارند که این صفات مورد توجه محقق می باشد. جامعه ممکن است هم افراد یک نوع خاص و یا عده محدودتری از همان گروه را دربرگیرد (دلاور ، ۱۳۸۰ )
جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه کارشناسان ارشد بخش IT و همچنین کلیه مدیران مرتبط است. که بعد از بررسی واحد های درگیر در این زمینه کارشناسان ارشد بخش IT هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و مدیران مرتبط حدود ۲۰ نفر می باشند.
۳-۷) مورد پژوهی[۲۷](مطالعه موردی)
اصطلاح case study برای دو روش “آموزشی” و “پژوهشی” به کار می رود. در برخی از مطالعات انجام شده به تفاوت این دو اصطلاح توجهی نشده و مورد کاوی را با مورد پژوهی یکی پنداشته اند،همین غفلت مایه آشفتگی در تشخیص مصداق های این دو شده است.
۳-۸) مدل اجرایی تحقیق
الگوریتم زیر پژوهش حاضر را به صورت شماتیک نشان می دهد .
گام اول :
هدف اول : شناسایی و اولویت بندی شاخص های موثر در منظر مالی با رویکرد کارت امتیاز متوازن برای بررسی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی ( ERP) در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ( هما )
تدوین پرسشنامه با مقیاس لیکرت جهت شناسایی عوامل کلیدی موفقیت ERP در منظر مالی
محاسبه اعتبار پرسشنامه با بهره گرفتن از روش دلفی
۳-۱ استفاده از روش آلفای کرونباخ جهت تعیین پایایی پرسشنامه
۴-۱ استفاده از آزمون ناپارامتریک فریدمن جهت شناسایی عوامل موثر کلیدی موفقیت از منظر مالی
۵-۱تدوین پرسشنامه مقایسات زوجی جهت اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت ERP از منظر مالی