(۷،۹،۹) جدول۳-۴: اعداد فازی و عبارت کلامی(وانگ و همکاران، ۲۰۰۹) ۳-۲-۱۰- اولویت‌بندی راه‌ حل ‌های مدیریت دانش با بهره گرفتن از تکنیک SAW روش SAW، یکی از ساده‌ترین روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره می‌باشد که در این پژوهش پس از تجمیع نظرات خبرگان در ماتریس روابط خانه کیفیت، با توجه به وزن‌های تعیین شده برای هریک از نیازمندی‌های مدیریت دانش با تکنیک تاپسیس فازی، امتیاز نهایی فازی هریک از راه‌ حل ‌های مدیریت دانش با این روش تعیین گردید. وزن­های نهایی تعیین شده با روش SAW با توجه به اینکه راه­ حل­های مدیریت دانش تا چه میزان نیازمندی­ها را منتفع کرده ­اند محاسبه گردید. بنابراین با توجه به مراحل اجرای تحقیق، مراحل متدولوژی اولویت‌بندی راه‌ حل ‌های مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز با بهره گرفتن از تکنیک QFD فازی در شکل(۳-۱) نمایش داده شده است. به‌طور کلی مراحل انجام این پژوهش را می‌توان در ۳ فاز زیر تقسیم‌بندی نمود. بررسی مطالعات و شناسایی نیازمندی‌ها و راه‌ حل ‌های نهایی مدیریت دانش و تعیین سطوح اهمیت آن‌ ها در قالب ۴ پرسشنامه در بیمارستان شهید بهشتی شیراز. تشکیل ماتریس روابط و جمع‌ آوری نظرات خبرگان بیمارستان شهید بهشتی در قالب چهار ماتریس روابط QFD. تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها در محیط فازی و اولویت‌بندی راه‌ حل ‌های مدیریت دانش. فازی QFD شکل ۳-۱: مراحل متدولوژی اولویت‌بندی راه‌ حل ‌های مدیریت دانش با رویکرد ۳-۳- روش انجام تحقیق با توجه به اینکه تحقیق حاضر در بیمارستان شهید بهشتی شیراز انجام شده است، نوع تحقیق بر اساس هدف، کاربردی می‌باشد و بر اساس چگونگی به‌دست آوردن داده‌های مورد نیاز، تحقیق حاضر از نوع توصیفی و از شاخه پیمایشی(تحلیلی) محسوب می‌شود. علاوه بر آن، پژوهش حاضر از آن نظر که به بررسی داده ­ها در برهه­ای(دوره­ای) از زمان می ­پردازد، مقطعی است. ۳-۴- روش‌شناسی تحقیق ۳-۴-۱- سوًالات پژوهشی نیازهای مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز کدامند؟ سطوح اهمیت نیازهای مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز چگونه است؟ راه‌ حل ‌های مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز کدامند؟ سطوح اهمیت راه­ حل­های مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز چگونه است؟ اولویت نیازهای مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز به چه صورت است؟ اولویت راه‌ حل ‌های مدیریت دانش در بیمارستان شهید بهشتی شیراز چگونه است؟ ۳-۴-۲- قلمرو مکانی و زمانی تحقیق با توجه به موضوع تحقیق که عبارت است از اولویت‌بندی راه‌ حل ‌های مدیریت دانش با رویکرد QFD فازی مورد مطالعه: بیمارستان شهید بهشتی شیراز، لذا قلمرو مکانی تحقیق، بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی شیراز با ۱۴ پزشک عمومی و ۱۶ پزشک متخصص می­باشد. قلمرو زمانی این پژوهش، ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۳ می‌باشد. در ادامه به چشم­انداز و بیانیه­ی رسالت بیمارستان شهید بهشتی شیراز اشاره می­ شود. ۳-۴-۳- روایی و پایایی پرسشنامه از آنجاکه نیازها و راه­ حل­های مدیریت دانش بر اساس ادبیات تحقیق و هم­چنین نظرات خبرگان بیمارستان شهید بهشتی شیراز به تصویب رسیده است، بنابراین روایی پرسش‌نامه‌های پژوهش خود به خود تأیید می­ شود. در این پژوهش، جهت سنجش میزان پایایی پرسشنامه­ از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است. میزان برآورده شده آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مربوط به تعیین میزان اهمیت نیازمندی­های مدیریت دانش، با بهره گرفتن از نرم­افزار [۲۰۳]SPSS، ۹۴۴/. و برای پرسشنامه مربوط به تعیین میزان اهمیت راه­ حل­های مدیریت دانش، ۹۷۵/. می­باشد که نشان‌دهنده‌ی پایایی پرسشنامه است. ۳-۵- جمع‌بندی روش انجام پژوهش از قسمت­ های مهم یک کار تحقیقاتی می­باشد. در فصل سوم به ­تفصیل مراحل اجرای پژوهش و روش انجام تحقیق بیان گردید. همان‌گونه که قید شد، جامعه آماری این تحقیق را پزشکان بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی شیراز تشکیل می‌دهند. در فصل آتی به تجزیه‌ و تحلیل نتایج پرسشنامه ­ها خواهیم پرداخت. فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده‌ها ۴-۱- مقدمه داده ­ها و اطلاعات جمع­آوری شده، منابع خامی هستند که جهت کاربردی شدن نتایج آنها بایستی توسط ابزار مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. در این فصل برآنیم تا با بررسی نتایج حاصل از کار میدانی و با بهره گرفتن از تکنیک­های تصمیم‌گیری چندمعیاره در محیط فازی به تجزیه و تحلیل داده ­ها بپردازیم. ۴-۲- تعیین نیازهای مدیریت دانش همان‌طور که در فصل سوم اشاره شد، پس از بررسی ادبیات تحقیق و مطالعات مشابه، خبرگان بیمارستان شهید بهشتی شیراز، نظرات خود را در مورد نیازمندی­های مدیریت دانش در بخش اورژانس بیمارستان شهید بهشتی شیراز با بهره گرفتن از پرسشنامه(۱) بیان کردند و در نهایت نیازهای مدیریت دانش در این بیمارستان به صورت ۳۲ نیاز در ۵ گروه اصلی تصویب گردید. این نیازها عبارتند از: رقابت‌پذیری بازار حل مشکلات درمانی و تغییر محیط درمان ۲- کوتاه کردن زمان مورد نیاز برای رویه‌های درمان ۳- بهبود بهره‌وری کارکنان ۴- تقویت توانایی نفوذ در بازار ۵- کاهش هزینه‌ها ۶- تقویت بازار دانش ۷- نوآوری سازمانی مدیریت منابع انسانی ۸- بهبود بهره‌وری مدیریت منابع انسانی ۹- حل سریع و مؤثر مشکلات رایج و معمول تکرارپذیر

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...