نتایج مصاحبه با مدیران ارشد راهور نشان داد که آنان بُعد موقعیت (دسترسی) را بهعنوان یکی از ابعاد کیفیت خدمات راهور میدانند. در حال حاضر اکثر مکانهای اصلی پلیس راهنمایی و رانندگی شامل: ستاد و پاسگاههای راهنمایی بر اساس تشکیلات سازمانی و تقسیمات کشوری و داشتن زمین یا ساختمان سازمانی یا ساختمان واگذاری از سازمانها از گذشته، استقرار دارند و از لحاظ دسترسی به سازمانهای تکمیلکننده چرخه خدمات راهور هماکنون در مراکز بزرگ خدمات راهنمایی مثل: شهرک آزمایش تهران و یا مراکز بزرگ تعویض پلاک تعدادی از سازمانهای مرتبط همکار مستقر و یا نمایندگان از آنها در آنجا برای تکمیل فرایند خدمات راهور به شهروندان حضور دارند. بخش زیادی از خدمات ترافیکی نیز غیرحضوری بوسیله پست یا مراکز پلیس+۱۰ و … به شهروندان ارائه می شود.
جمعبندی بُعد “موقعیت“
با توجه به نتیجه این تحقیق با روش تحلیل عاملی تأییدی، نظر خبرگان سازمانی راهور، نتیجه مصاحبه با مدیران ارشد راهور و نتایج ابعاد مدلها و تحقیقات گفتهشده فوق میتوان گفت؛ بُعد “موقعیت (دسترسی)"، یکی از ابعاد مدل کیفیت خدمات پلیس راهور است. در این بعُد مؤلفه های “تعامل پست الکترونیکی شهروندان برای دریافت خدمات راهور و دریافت خدمات از طریق اداره پست” بیش از سایر مؤلفه ها مورد تأیید قرار گرفت.
۸- بُعد کیفیت خدمات الکترونیکی
کیفیت خدمات الکترونیکی عبارتند از: دسترسی به اطلاعات و محتوای خدمات عمومی الکترونیکی، امنیت و حفظ حریم شخصی محافظت از اطلاعات شخصی کاربر، احساس امنیت و اعتماد از سایت، طراحی وبسایت، قابلیت اطمینان، کارایی سایت راهور میباشد. نتیجه تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق نشان داد که بُعد “خدمات الکترونیک” یکی از ابعاد مدل کیفیت خدمات پلیس راهور است.
الف) مقایسه یافتههای تحقیق با ادبیات موضوع در بُعد “کیفیت خدمات الکترونیک“
در مقایسه نتایج این تحقیق با تحقیقات پیشین میتوان گفت؛ در بُعد “خدمات الکترونیک” با مدلهای کیفیت خدمات و تحقیقات گذشته در ادبیات تحقیق بهشرح زیر هماهنگی دارد.
کیفیت خدمات الکترونیک دارای پنج بعد از قبیل: دسترسی، کارایی، امنیت، زیبایی در طراحی صفحه وب، قابلیت اطمینان است (Parasuraman, A, & Zeithaml, Valarie A ,& Malhotra, Arvind, 2005).
یافتههای تحقیق احمدی و صوفی (۱۳۹۲)، نشان میدهد که مدل کیفیت خدمات الکترونیک (E-SQ) دارای دارای پنج بُعد شامل: تکمیل، اعتماد، آگاهی، امنیت و پاسخگویی است (احمدی و صوفی، ۱۳۹۲).
ب) استنباط آماری داده ها در بُعد “خدمات الکترونیک“
نتایج تجزیه و تحلیل شاخص های آماری داده های تحقیق (۶۴/۴=X و S=0/45) بیانگر آن است که شرکت کنندگان در این تحقیق بعٌد “خدمات الکترونیک” را تا حد زیاد و خیلی زیاد جزئی از ابعاد کیفیت خدمات راهور میدانند.
ج) تحلیل عاملی در بُعد “خدمات الکترونیک“
نتایج تحلیل عاملی نشان میداد که بُعد کیفیت خدمات الکترونیک دارای ضریب بار عاملی ۰.۸۰۷ است. چون ۰.۸۰۷> 5/0 میباشد. بنابراین بُعد کیفیت خدمات الکترونیک یکی از ابعاد کیفیت راهور میباشد. این بعُد از لحاظ کمیت بار عاملی در مقایسه با سایر ابعاد، در رتبه سوم قرار دارد. بیشترین بار عاملی در بُعد خدمات الکترونیک مربوط به مؤلفه “قابل اعتماد بودن وبسایت راهور” با ضریب بار عاملی ۰.۹۰۱ و “کارا بودن وبسایت” با ضریب بار عاملی ۰.۸۹۵ میباشد.
د) نتایج حاصل از مصاحبه با مدیران ارشد راهور در بُعد “خدمات الکترونیک“
نتـایج حاصل از مصاحبه با مدیران ارشد پلیس راهور حاکیست که آنها بعُد “کیفیت خدمات الکترونیکی” و مؤلفه های آن شامل: امنیت، کارایی، دسترسی، طراحی صفحه و… را بهعنوان جزئی از ابعاد کیفیت خدمات راهور قبول دارند. ولی به علت محدودیتهای امنیتی اعمالشده میزان خدماتدهی به شهروندان، با بهره گرفتن از بستر اینترنت در پلیس راهور محدود است. صرفاً از سال۹۲ وبسایت راهور ۱۲۰ برای عموم شهروندان برای برخی از خدمات قابل دستیابی است.
جمعبندی بُعد “الکترونیک“
با توجه به نتیجه این تحقیق با روش تحلیل عاملی تأییدی، نظر خبرگان سازمانی راهور، نتیجه مصاحبه با مدیران ارشد راهور و نتایج ابعاد مدلها و تحقیقات گفتهشده فوق میتوان گفت؛ بُعد “کیفیت خدمات الکترونیک"، یکی از ابعاد مدل کیفیت خدمات پلیس راهور است. در این بُعد مؤلفه های “قابل اعتماد بودن وبسایت راهور و کارا بودن وبسایت"، بیش از سایر مؤلفه ها مورد تأیید قرار گرفت. همچنین کم کردن محدودیتهای امنیتی مـوجود جهت گسترش خدمات راهـور به شهرونـدان در بستر اینترنت مورد توجه مدیران ارشد مصاحبهشونده میباشد.
۹- بُعد الزامات عملکردی
الزامات عملکرد بهآسانی تعریف و تعیین میشوند و بهراحتی قابل اجرا هستند. در صورت عدم برآورده کردن آنها، اربابرجوع ناراضی است و برآورده کردن آنها، باعث رضایت اربابرجوع میشوند. مثل شفافیت تصویر و رنگ مطلوب کارت گواهینامه رانندگی. نتیجه تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق نشان داد که بُعد “الزامات عملکردی” یکی از ابعاد مدل کیفیت خدمات پلیس راهور است.
الف) مقایسه یافتههای تحقیق با ادبیات موضوع در بُعد “الزامات عملکردی“
در مقایسه نتایج این تحقیق با تحقیقات پیشین میتوان گفت؛ در بُعد “الزامات عملکردی” با مدلهای کیفیت خدمات و تحقیقات گذشته در ادبیات تحقیق بهشرح زیر هماهنگی دارد.
کانو ویژگی خدمات را به سهدسته شامل؛ الزامات اساسی، الزامات عملکرد و الزامات انگیزشی تقسیم بندی می کند (Amin, & Muataz, 2014 ).
ب) استنباط آماری داده ها در بُعد “الزامات عملکردی“
نتایج تجزیه و تحلیل شاخص های آماری داده های تحقیق )۶۶/۴=X و S=0/43 ( بیانگر آن است که شرکت کنندگان در این تحقیق بعٌد “الزامات عملکردی” را تا حد زیاد و خیلی زیاد جزئی از ابعاد کیفیت خدمات راهور میدانند.
ج) تحلیل عاملی در بُعد “الزامات عملکردی“
نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که “الزامات عملکردی” دارای ضریب بار عاملی ۶۴۳/. است. با توجه به این که ۰.۶۴۳> 5/0 است، لذا الزامات عملکردی جزئی از ابعاد کیفیت خدمات راهور است. این بعُد از لحاظ کمیت بار عاملی در مقایسه با سایر ابعاد، در رتبه دوازدهم قرار دارد. بیشترین بار عاملی در بُعد الزامات عملکردی مربوط به مؤلفه “مناسب بودن ابعاد ظاهری محصولات راهور” با ضریب بار عاملی ۰.۹۰۶ و “زیبایی ظاهری رنگ محصولات راهور” با ضریب بار عاملی ۰.۸۳۹ میباشد.
د) مصاحبه با مدیران ارشد راهور در بُعد “الزامات عملکردی“
نتایج مصاحبه نشان میدهد که مدیران ارشد راهور بُعد الزامات عملکردی را، یکی از ابعاد کیفیت خدمات راهور میدانند. با تـوجه به تنوع خدمات پلیس راهور، بخشی از فعالیتهای راهور تولید کالا میباشد که کیفیت آن می تواند ملموس و مشهود میباشد. مثل پلاک خودرو، گواهینامه. طراحی و تولید گواهینامه های هوشمند با طرح زیبا و ابعاد و محتوای مناسب از حرکتهای مهم و اساسی پلیس راهور در سالیان اخیر بوده است که حرکت به سمت جلو با بهره گیری از علم و دانش در پلیس راهنمایی را نشان میدهد. پلیس راهور درصدد است که در سایر بخشهای خدماتی خود نیز، بُعد الزامات عملکردی کیفیت را ارتقاء دهد. آنها بُعد الزامات عملکردی کیفیت و مؤلفه های آن را برای خدمات راهنمایی ضروری میدانند.
جمعبندی بُعد “الزامات عملکردی“
با توجه به نتیجه این تحقیق با روش تحلیل عاملی تأییدی، نظر خبرگان سازمانی راهور، نتیجه مصاحبه با مدیران ارشد راهور و نتایج ابعاد مدلها و تحقیقات گفتهشده فوق میتوان گفت؛ بُعد “الزامات عملکردی"، یکی از ابعاد مدل کیفیت خدمات پلیس راهور است. در این بُعد مؤلفه های “مناسب بودن ابعاد ظاهری محصولات و زیبایی ظاهری رنگ محصولات راهور” بیش از سایر مؤلفه ها، مورد تأیید قرار گرفت.
۱۰- بُعد فنآوری اثربخش
فنآوری اثربخش عبارتند از: بهره برداری از تکنولوژی مناسب و بهروز (پیشرفته)، دقت و سرعت سیستمهای مورد استفاده در ارائه خدمات و … میباشد. نتیجه تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق نشان داد که بُعد “فنآوری اثربخش” یکی از ابعاد مدل کیفیت خدمات پلیس راهور است.
الف) مقایسه یافتههای تحقیق با ادبیات موضوع در بُعد “فنآوری اثربخش“
در مقایسه نتایج این تحقیق با تحقیقات پیشین میتوان گفت؛ در “بُعد فنآوری اثربخش” با مدلهای کیفیت خدمات و تحقیقات گذشته در ادبیات تحقیق بهشرح زیر هماهنگی دارد.
باس آلدلیگان و باتل[۳۴۶]، در مقیاس جدیدی با عنوان[۳۴۷] SYSTRA-SQارائه کرده اند که شامل۲۱ مؤلفه در چهار بعُد؛ کیفیت سیستم خدمات، کیفیت خدمات رفتاری، صحت مبادلاتی خدمات و کیفیت خدمات ماشینی میباشد. کیفیت خدمات ماشینی بر کیفیت ماشین و تجهیزات تأکید دارد و به قابلیت اعتماد ماشینها و نیز عملکردشان برحسب رضایتبخش بودن نتایج، زمانی که بوسیله مشتریان مورد استفاده قرار میگیرند، مربوط است (جوادین و کیماسی، ۱۳۹۰؛ نقل از Aldigan and Buttle, 2002).
مدل کیفیت خدمات استورات و والش[۳۴۸]، دارای ۱۱ بُعد است که یکی از ابعاد آن، استفاده اثربخش از فنآوری است (جوادین و کیماسی، ۱۳۹۰؛ نقل از (Ghobadian, et at, 1994.
ب) استنباط آماری داده ها در بُعد “فنآوری اثربخش“
نتایج تجزیه و تحلیل شاخص های آماری داده های تحقیق )۷۵/۴=X و S=0/41 ( بیانگر آن است که شرکت کنندگان در این تحقیق بعٌد “فنآوری اثربخش” را تا حد زیاد و خیلی زیاد جزئی از ابعاد کیفیت خدمات راهور میدانند.
ج) تحلیل عاملی در بُعد “فنآوری اثربخش“
نتایج تجزیه و تحلیل عاملی نشان داد که “فنآوری اثربخش” دارای ضریب بار عاملی ۷۰۴/. است. با توجه به اینکه ۰.۷۰۴> 5/0 است، لذا فنآوری اثربخش جزئی از ابعاد، کیفیت خدمات راهور است. این بعُد از لحاظ کمیت بار عاملی در مقایسه با سایر ابعاد، در رتبه هشتم قرار دارد. بیشترین بار عاملی در بُعد الزامات عملکردی مربوط به مؤلفه “لازمه دقیق بودن ماشین آلات” با ضریب بار عاملی ۰.۹۱۰ و “لازمه بالا بودن سرعت ماشین آلات” راهور با ضریب بار عاملی ۰.۸۳۹ میباشد.
د) مصاحبه با مدیران ارشد راهور در بُعد “فنآوری اثربخش“
نتایج حاصل از مصاحبه نشان داد که مدیران ارشد راهور بُعد “فنآوری اثربخش” را جزئی از ابعاد کیفیت خدمات راهور میدانند. مشاهدات محقق و نتایج مصاحبه حاکیست پلیس راهور در مقایسه با سایر بخشهای پلیس در استفاده از فنآوری اثربخش سرآمد است. در همین راستا ضمن مکانیزه نمودن فرایندهای داخلی، در بخش خدمات به شهروندان هماکنون علاوه بر سامانه هوشمند دوربینهای سرعتسنج، پنج سیستم جامع خدماتی فعال دارد که ضمن افزایش دقت و سرعت خدمات، کاهش هزینه و وقت اربابرجوع را در پی داشته است. ضمناً مراجعات حضوری شهروندان به مراکز خدماتی راهور مثل شهرک آزمایش بهشدت کاهش داده است.
جمعبندی بُعد “فنآوری اثربخش“
با توجه به نتیجه این تحقیق با روش تحلیل عاملی تأییدی، نظر خبرگان سازمانی راهور، نتیجه مصاحبه با مدیران ارشد راهور و نتایج ابعاد مدلها و تحقیقات گفتهشده فوق میتوان گفت؛ بُعد “فنآوری اثربخش"، یکی از ابعاد مدل کیفیت خدمات پلیس راهور است. در این بُعد مؤلفه های “لازمه بالا بودن دقت و سرعت ماشین آلات” بیشتر از سایر مؤلفه های مورد تأیید قرار گرفت.
۱۱- بُعد مشروعیت و مقبولیت
مشروعیت و مقبولیت میتوان گفت؛ نیروی انتظامی باید در چشم مردم عزیز باشد. این عزت از رفتار نیروی انتظامی و چگونگی انجام وظیفه او ناشی می شود. دقت و مراقبت در انجام وظایف قانونی، در درون نیرو به صحت عمل و درستکاری و امانت، برخورد با پرسنل خاطی، حفظ آبروی شهروندان در همه ابعاد. عدم سوءاستفاده از موقعیت کاری بهنفع خود یا سازمان، مقاومت در برابر تهدید و تطمیع میباشد (جاوید و زمانیان جهرمی، ۱۳۸۹). نتیجه تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق نشان داد که بُعد “مشروعیت و مقبولیت"، یکی از ابعاد مدل کیفیت خدمات پلیس راهور است.
الف) مقایسه یافتههای تحقیق با ادبیات موضوع در بُعد “مشروعیت و مقبولیت“
در مقایسه نتایج این تحقیق با تحقیقات پیشین میتوان گفت؛ در بُعد “مشروعیت و مقبولیت” با مدلهای کیفیت خدمات و تحقیقات گذشته در ادبیات تحقیق بهشرح زیر هماهنگی دارد.
طرح های پژوهشی دانشگاه ها درباره مدل مدیریت کیفیت خدمات راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری ...