۱- ۴ جنبه جدید بودن و نوآوری در پژوهش
امروزه در میان صنایع موجود در جهان، صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع پر رونق و پرسود در جهان به حساب آمده و به دست آوردن سهمی از این بازار بسیار مهم تلقی میشود. از طرفی فناوری اطلاعات مدیریت ارتباط با مشتری با تکیه بر ابزارهای فناوری اطلاعات نیز تأثیر بسزایی در جذب بازار فروش این حوزه از متغیرها خواهد داشت. در این تحقیق با بررسی تحقیقات پیشین در زمینه فناوری اطلاعات جهت بهبود ابزاری برای مدیریت ارتباط با مشتری، پستهای الکترونیکی، کاتولوگهای آنلاین، پاسخدهندهای خودکار، وب سایت، پورتال ها به عنوان متغیرهای در فناوری اطلاعات در نظر گرفته شده است و بر مدیریت ارتباط با مشتری تاثیر میگذارد. به نظر میرسد تحقیقاتی نظیر پژوهش حاضر بتواند تأثیر این فناوریها در تحولات سازمان را پوشش دهد.
۱- ۵ اهداف پژوهش
۱- ۵- ۱ هدف اصلی:
– بررسی نقش فناوری اطلاعات جهت بهبود، ابزاری برای مدیریت ارتباط با مشتری
۱- ۵- ۲ اهداف فرعی:
– شناخت سازههای تأثیرگذار فناوری اطلاعات جهت بهبود، ابزاری برای مدیریت ارتباط با مشتری
– اندازهگیری سازههای تأثیرگذار فناوری اطلاعات جهت بهبود، ابزاری برای مدیریت ارتباط با مشتری
– رتبهبندی سازههای تأثیرگذار فناوری اطلاعات جهت بهبود، ابزاری برای مدیریت ارتباط با مشتری
– طراحی مدل بهینه سازههای تأثیرگذار فناوری اطلاعات جهت بهبود، ابزاری برای مدیریت ارتباط با مشتری
۱-۵- ۳ هدف کاربردی:
این پژوهش میتواند برای کلیه ایران خودروها، نمایندگی ها، و همچنین شرکت های بزرگ به عنوان یک راهنمای عملی مفید واقع شود.
۱- ۶ فرضیه های پژوهش
۱- ۶ – ۱ فرضیه اصلی:
– فناوری اطلاعات (جهت بهبود)، بر روی مدیریت ارتباط با مشتری تاثیر مثبت و معناداری دارد.
۱- ۶- ۲ فرضیه های فرعی:
– پست الکترونیک بر مدیریت ارتباط با مشتری تاثیر مثبت و معناداری دارد.
– وب سایت ها بر مدیریت ارتباط با مشتری تاثیر مثبت و معناداری دارد.
– کاتالوگ های آنلاین بر مدیریت ارتباط با مشتری تاثیر مثبت و معناداری دارد.
– پورتال ها بر مدیریت ارتباط با مشتری تاثیر مثبت و معناداری دارد.
– پاسخ دهنده های خودکار بر مدیریت ارتباط با مشتری تاثیر مثبت و معناداری دارد.
۱- ۷ قلمرو پژوهش
۱- ۷- ۱ قلمرو موضوعی: بررسی نقش فناوری اطلاعات جهت بهبود، ابزاری برای مدیریت ارتباط با مشتری.
۱- ۷- ۲ قلمرو زمانی: این پژوهش در تابستان و پاییز ۱۳۹۳جمع آوری و تنظیم شده است.
۱- ۷- ۳ قلمرو مکان: با توجه به موضوع این پژوهش، جامعه ما، کارکنان نمایندگی ایران خودرو میباشد.
۱ – ۸ بیان متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی:
پست الکترونیک
وب سایت
مدیریت ارتباط با مشتری
فناوری اطلاعات
پورتال ها
پاسخ دهنده های خودکار
کاتالوگ های آنلاین
نمودار (۱-۱) مدل مفهومی بررسی نقش فناوری اطلاعات جهت بهبود ابزاری، برای مدیریت ارتباط با مشتری (منبع: بهرامی و همکاران، ۲۰۱۲. اندرسون[۴]۱، ۲۰۱۰)
۱- ۹ تعریف واژه ها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی) :
ردیف
متغیرها از نظر نقشی که در تحیق دارند.
متغیرها از نظر اندازهگیری
متغیرها از نظر میزان دستکاری
کمی
کیفی
فعال
ویژگی
پیوسته
گسسته
۱
متغیر مستقل: فناوری اطلاعات
۲
متغیر وابسته: مدیریت ارتباط با مشتری
۳
متغیر تعدیلگر: وب سایت ها
۴
متغیر مداخلهگر: رضایت مندی
جدول(١-۲) متغیرهای تحقیق
۱- ۹- ۱ تعاریف مفهومی:
۱- ۹- ۱-١ فناوری اطلاعات: بر مطالعه، طراحی، توسعه، پیادهسازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر رایانه خصوصاًً برنامه های نرمافزاری و سختافزاری رایانه میپردازد. فناوری اطلاعات با مسائلی مانند استفاده از رایانه های الکترونیکی و نرمافزار سروکار دارد تا تبدیل به ذخیره، حفاظت، پردازش، انتقال و بازیابی اطلاعات به شکل مطمئن و امن انجام پذیرد(مارک[۵]۱، ۲۰۰۵: ١١۵).
۱- ۹- ۱- ۲ مدیریت ارتباط با مشتری: مدیریت ارتباط با مشتری یعنی ایجاد و حفظ ارتباط شخصی با مشتریان سودآور سازمان از طریق استفاده مناسب از فناوری اطلاعات و ارتباطات (کاووسی، ١۳۸۴: ۶۸). مدیریت ارتباط با مشتری رویکردی استراتژیک است که در ارتباط با بهبود ارزش ذینفع از طریق توسعه ارتباطات مناسب با مشتریان و بخشهای مشتری کلیدی است، مدیریت ارتباط با مشتری قابلیتهای بالقوه استراتژیهای بازاریابی ارتباط و تکنولوژی اطلاعات را در جهت ایجاد روابط بلندمدت سود ده با مشتریان و سایر ذینفعان کلیدی پیوند میدهد و فرصتهای بسیاری برای به کارگیری داده ها و اطلاعات در جهت شناخت مشتریان و خلق ارزش مشترک ایجاد میکند(صوفی و همکاران، ١۳۸۹: ١۶۸).
۱-۹-۱-۳ وب سایت: وب سایت، مجموعه ای از صفحات مرتبط به یکدیگر است که انبوهی از اطلاعات را درقالب متن، تصویر، صدا، و فیلم در اختیار بیننده قرار میدهد. طراحی وب سایت، مکان حضور هر شخص یا شرکت در شبکه اینترنت است. وب سایت مکان نمایش و عرضه محصولات و خدمات برای کلیه جهاتیان است(اندرسون، ۲۰۰۸: ۷).
۱- ۹- ۱- ۴ پست الکترونیک: یکی دیگر از ابزارهای فناوری اطلاعات پست الکترونیک است که پشتوانه اکثر راهبردهای e-CRM است. پست الکترونیک ارتباط مستقیم مشتریان و کارشناسان شرکت را در جهت رفع مشکل برقرار میسازد(توربن[۶]۱، ۲۰۰۲: ۴۵۳).
۱- ۹- ۱- ۵ پاسخ دهنده های خودکار: این نوع پاسخدهندهها نرمافزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی میباشند که با ترکیب تعاملات کامپیوتری و زبان طبیعی حضور یک انسان را در نقاط تماس بین سازمان و مشتریان یا شرکای عرضهکنندگان شبیهسازی میکنند(عرابزاده[۷]۲، ۲۰۱۲ :۶۲).
۱- ۹- ۱- ۶ کاتالوگ های آنلاین: کاتالوگ آنلاین به مجموعه گردآوری شده از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت یا یک مؤسسه با ریزترین اطلاعات مورد نیاز برای فروشنده یا مشتریان، واسطه آن کالا یا خدمات گفته می شود. کاتالوگ ها برای معرفی کالا یا خدمات به این اشخاص یا مؤسسات، تهیه میگردند و حاوی اطلاعاتی هستند که مربوط به شرکت است(قربانی[۸]۳، ۲۰۱۲: ۶۳).