در این پژوهش از آمار توصیفی برای خلاصه کردن و طبقه بندی ویژگی های جمعیت شناختی مدیران بصورت توزیع درصدی و ترسیم جداول و نمودارها استفاده شد و از آمار استنباطی در تجزیه و تحلیل داده ها برای تحلیل همبستگی بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون و برای تحلیل رگرسیونی داده ها از تحلیل رگرسیونی خطی از نوع چندگانه استفاده شد.
۳-۷-روش گردآوری اطلاعات و داده ها
ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه می باشد. برای محاسبه امتیاز بهره وری سازمانی از نظر مدیران، پرسشنامه بهره وری سازمانی و برای تعیین میزان بکارگیری مدیریت تجربه مشتری توسط مدیران از پرسشنامه مدیریت تجربه مشتری استفاده شده است. همچنین برای گرد آوری اطلاعات شخصی مدیران(سن، جنس، سطح تحصیلات، سابقه خدمت، مربیگری و درجه مربیگری) از پرسشنامه ای که توسط محقق و با مشاوره اساتید تهیه و تنظیم گردیده، استفاده شده است.
۳-۷-۱-پرسشنامه بهره وری سازمانی
این پرسشنامه توسط اسدی(۱۳۸۰) برای بررسی بهره وری مدیران طراحی و ساخته شده است. پرسشنامه بهره وری سازمانی مشتمل بر ۲۲ سوال بوده است که به منظور سنجش بهره وری مدیران که شامل دو مولفه کارایی و اثربخشی است، طراحی شده است.
پاسخ های این پرسشنامه در طیف لیکرت ۵ درجه ای( خیلی زیاد، زیاد، نظری ندارم، کم و خیلی کم) به ترتیب (۱، ۲، ۳، ۴، ۵) امتیاز دهی شده اند.آزمودنی ها هر یک از سوالات را مطابق با طیف هایی که برای سازمان مناسب می دانند امتیاز گذاری کرده و علامت می زنند. در این طیف هر قدر از مقادیر کم حرکت می کنیم، نشان دهنده میزان مطلوبیت بهره وری سازمانی است. برای امتیاز گذاری نمرات سوالات تمام آزمودنی ها با هم جمع شده و سپس میانگین امتیاز کلی بهره وری سازمانی به دست می آید. برای هرکدام از مولفه های بهره وری نیز به همین صورت عمل شده است.
۳-۷-۲-پایایی و روایی پرسشنامه بهره وری سازمانی
با توجه به اینکه این پرسشنامه توسط اسدی(۱۳۸۰) در تحقیقی تحت عنوان« رابطه فرهنگ سازمانی با بهره وری مدیران ادارات تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران» مورد استفاده قرار گرفته و ضریب پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است و سید عامری در تحقیق خود با عنوان« رابطه فرهنگ سازمانی با بهره وری مدیران ادارات تربیت بدنی استان های آذربایجان شرقی و غربی» از پرسشنامه فوق الذکر استفاده نموده و ضریب پایایی پرسشنامه بهره وری را ۸۲/= a بدست آورده است. در پژوهش حاضر آلفای کرونباخ ۸۶/ بدست آمد، جهت تعیین روایی پرسشنامه از نظر اساتید و صاحبنظران رشته بهره گرفته شد و روایی آن از طرف اساتید مورد تایید قرار گرفت.
۳-۷-۳-پرسشنامه مدیریت تجربه مشتری
پرسشنامه مورد استفاده برای سنجش میزان بکارگیری مدیریت تجربه مشتری مدیران و مولفه های آن در این
پژوهش، پرسشنامه ای متشکل از ۴۰ سوال است که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ ۸۲/ بدست آمد و روایی آن توسط اساتید مدیریت ورزشی مورد تایید قرار گرفته است و پاسخ های آن بر اساس مقیاس پنج ارزشی لیکرت ارزش گذاری شده اند. این پرسشنامه همچنین چهار مولفه مدیریت تجربه مشتری را مورد سنجش قرار می دهد که عبارتند از: رضایت مشتری، وفاداری مشتری، کیفیت خدمات و مارک.
در رابطه با هر یک از مولفه های مدیریت تجربه مشتری به ترتیب:
-
- رضایت مشتری: شامل ۶ سوال از ۱ الی ۶
-
- وفاداری مشتری: شامل ۱۳ سوال از ۷ الی ۱۹
-
- کیفیت خدمات: شامل ۱۲سوال از ۲۰ الی ۳۱
-
- مارک: شامل ۹ سوال از ۳۲ الی ۴۰
بوده اند که در مقابل آنها یک مقیاس پنج ارزشی قرار گرفته است. آزمودنی ها هر یک از سوالات را با توجه به طیفی که مناسب سازمان خود بدانند امتیاز گذاری کرده و علامت می زنند.
معنی اعداد در طیف مطرح شده بصورت زیر می باشد:
کاملا موافقم=۱ موافقم=۲ نظری ندارم=۳ مخالفم=۴ کاملا مخالفم=۵
برای امتیاز گذاری نمرات سوالات آزمودنی ها با هم جمع شده و امتیاز مربوط به هر یک از مولفه ها مشخص و در انتها میانگین کل مدیریت تجربه مشتری بدست می آید.
۳-۷-۴- پایایی و روایی پرسشنامه مدیریت تجربه مشتری
با توجه به اینکه این پرسشنامه توسط محمدی(۱۳۸۹) در تحقیقی تحت عنوان« رابطه مدیریت تحربه مشتری با بهره وری سازمانی در باشگاههای شهرستان ارومیه » مورد استفاده قرار گرفته و ضریب پایایی را a=/86 بدست آورده است. در این پژوهش ضریب پایایی از طریق آلفای کرونباخ a=/82 بدست آمد و روایی آن نیز مورد تایید اساتید قرار گرفت.
۳-۷-۵-فرم مشخصات فردی
در این پژوهش از فرمی استفاده شد که در آن مشخصات فردی از جمله جنس، سن، سطح تحصیلات، سابقه خدمت، مربیگری و درجه مربیگری ذکر شده بود. در قسمت بالای این فرم ضمن آگاهی دادن به آزمودنی ها درباره جنبه تحقیقاتی داشتن پرسشنامه ها، به آنان اطمینان داده شد که داده های حاصل از پرسشنامه آنان کاملا بی نام و محرمانه باقی خواهد ماند.
۳-۸-روش تجزیه و تحلیل داده ها
در این پژوهش از آمار توصیفی برای خلاصه کردن و طبقه بندی داده های خام و محاسبه فراوانی، رسم نمودارها و جداول استفاده شد و در تجزیه و تحلیل داده ها، برای بررسی همبستگی بین مدیریت تجربه مشتری و بهره وری سازمانی و همبستگی بین مولفه های مدیریت تجربه مشتری و بهره وری سازمانی و همچنین همبستگی بین مدیریت تجربه مشتری و مولفه های بهره وری سازمانی( کارایی، اثربخشی) از آزمون همبستگی پیرسون و به منظور پیش بینی سهم هریک از مولفه های مدیریت تجربه مشتری در بهره وری سازمانی از تحلیل رگرسیون خطی از نوع چندگانه استفاده شد.
برای تمام این محاسبات و تجزیه تحلیل ها از نرم افزارهای Excel وSpss16 استفاده شده است.
۳-۹-تحلیل همبستگی
در این بخش برای تعیین رابطه بین مدیریت تجربه مشتری و بهره وری سازمانی دراستخرهای سرپوشیده استان آذربایجان غربی به تبع نرمال بودن توزیع داده ها که از طریق آزمون کالموگراف-اسمیرنف بدست آمد از آزمون آماری پارامتریک همبستگی پیرسون استفاده شد همانگونه که در جدول ۴-۶ مشاهده می شود میزان ضریب همبستگی بین مدیریت تجربه مشتری و بهره وری سازمانی از طریق آزمون ضریب همبستگی پیرسون برابر ۷۲۱٫ محاسبه شده است و نتایج بدست آمده از جدول ۴-۷ نشان می دهد که بین مولفه رضایت مشتری با بهره وری سازمانی همبستگی پیرسون برابر با۶۸۶٫ محاسبه شده است. جدول ۴-۸ نشان می دهد ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شده بین مولفه وفاداری مشتری و بهره وری سازمانی برابر با ۶۲۴٫ می باشد همچنین نتایج جدول ۴-۹ نشان می دهد ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شده بین مولفه مارک و علائم تجاری و بهره وری سازمانی برابر با ۶۱۹٫ می باشد. و نیز در جدول ۴-۱۰ مشاهده می شود میزان ضریب همبستگی بین مولفه کیفیت و بهره وری سازمانی از طریق آزمون ضریب همبستگی پیرسون برابر ۷۱۸٫ محاسبه شده و با توجه به نتایج جدول ۴-۱۱، برای بررسی ارتباط بین مدیریت تجربه مشتری و کارایی ضریب همبستگی پیرسون بدست آمده برابر با ۶۷۷٫ می باشد. و در نهایت نتایج جدول ۴-۱۲ نشان می دهد ضریب همبستگی پیرسون محاسبه شده برابر با ۶۵۰٫ می باشد و این نشان می دهد که رابطه مثبت و معنی داری بین متغیرهای مستقل(مدیریت تجربه مشتری، رضایت مشتری، وفاداری مشتری، مارک و علائم تجاری، کیفیت خدمات) در جامعه تحت بررسی با متغیرهای وابسته (بهره وری سازمانی، کارایی سازمانی، اثر بخشی سازمانی) وجود دارد با ارتقای متغیرهای مستقل، متغیر های وابسته نیز افزایش می یابد و بالعکس (p < 0.01).
۳-۱۱-محدودیت های تحقیق
الف: محدودیت هایی که در این پژوهش توسط محقق کنترل شده است شامل:
۱-محدودیت مکانی: این تحقیق در حوزه مدیران استخرهای سرپوشیده استان آذربایجان غربی انجام گرفته است.
۲-محدودیت زمانی: با توجه به دوره زمانی مشخص در اجرای این پایان نامه این پژوهش در دوره یکساله ۱۳۹۲-۱۳۹۳ صورت گرفته است.
ب: محدودیت هایی که در این تحقیق برای محقق قابل کنترل نبودند شامل:
۱- عدم همکاری برخی از مدیران در تکمیل و پاسخگویی به پرسشنامه ها.
۲- با وجود آنکه در این پژوهش به هیچ عنوان نام افراد یا استخرها ذکر نگردیده است و توضیح داده شده که جهت انجام پایان نامه است، اما امکان دارد پاره ای از ملاحظات در پاسخگویی مدیران تاثیر گذاشته باشد.
۳- امکان دارد مدیران در پاسخگویی به پرسشنامه، اولین واکنش طبیعی خود را منعکس نکرده باشند.