میزان انتقال هزینههاو ایجاد تعهدات برای آیندگان
میزان انتقالمساله بازنشستگی به آینده
افزایش میزان راهحلهای سهلالوصل در مواجه با مسایل پیچیده و چند بعدی مثل استخدام و بازنشستگی
اقتصادی
افزایش میزان هزینه های دولت
افزایش میزان کسری بودجه و افزایش نقدینگی و تورم
افزایش میزان وابستگی صندوقهابه صادرات نفت
افزایش میزان وابستگی کشور به رانت
افزایش میزان وعدهای رفاهی از سوی جریانات سیاسی بر اساس منابع بین نسلی
مقیاس جهانی
میزان پیشرفتهای فنی واقتصادی کردن جایگزینهایی برای نفت خام و گاز طبیعی از قبیل شیل نفت و گاز
میزان بهره برداری از منابع غیر متعارف نفت و گاز به جای منابع متعارف در جهان
پیوست شماره ۳۳: شرح مفصل آینده “کارآیی بازار”
در این جهان خلق شده از گفتمان،دولت عمدتاً مشوق کارآیی بازار است، بنابراین بسیار محدود و به صورت حداقلی معیشت سالمندان و بازنشستگان را برعهده میگیرد. از طرف دیگر، نقش الگوهای نوعدوستی مبتنی بر زیستجهان نیز در سطح حداقل است، در واقع غالباً زیستجهان بطور ابزاری عقلانی شده است. چراکه تسلط اخلاق کاری بازار آزاد، ارزشهای خانوادگی، الگوهای مبتنی بر بافت سنتی را به حاشیه برده است. در این آینده، سطح بسیار پایینی از بودجه عمومی صرف بازنشستگان و سالمندان میشود، چراکه تصور غالب این است که ورود دولت به سیاستهای حمایتی از قبیل حمایت از بازنشستگان و سالمندانموجب افول رشد اقتصادی، از بین رفتن اخلاق کار و فعالیت و سرانجام کاهش رشد تولید و توسعه میشود، در این صورت همه از جمله بازنشستگان و سالمندان متضرر خواهند شد. بنابراین منابع کشور صرف حمایتهای اجتماعی نخواهد شد، مگر به صورت واکنشی و مصلحتی برای فرونشاندن اعتراضات اجتماعی، آن هم بطور مقطعی خواهد بود. جریانات سیاسی غالباً وعدههای تولید، و اشتغال را مطرح میکنند.
سال ۱۳۹۷ است. با ورود به دهه چهارم پس از پیروزی انقلاب، بار تکفل دولتی به حالت بحرانی رسیده است. سیاستهای حمایت از سالمندان و بازنشستگان هزینه های سنگینی را بر دوش دولت گذاشته، که بخش عمدهی کسری بودجه دولت را به خود اختصاص میدهد. بدین ترتیب اقتصاد کشور رو به افول است، تولید پایین است، بخش خصوصی بسیار ضعیف، تورم ورکود بطور توام جامعه در فشار مضاعفی قرار داده است، برغم تخصیص منابع عمومی به سیاستهای اجتماعی، محرومیت و فقر در بین سالمندان و بازنشستگان نیز موج میزند. مجموع شرایط اجتماعی و اقتصادی این باور را در بین سیاستگذاران تقویت میکند، که ورود دولت در سیاستهای حمایتی باعث افول اقتصادی و زیان همه آحاد از جمله بازنشستگان و سالمندان خواهد بود، بنابراین لازم است دولت بطور حداکثری از سیاستهای اجتماعی حمایتی خارج شود، تا هزینه های دولت کاهش یافته، و رشد و توسعه به مسیر خود برگردد، در این صورت است که با رشد و توسعه و با افزایش تولید و درآمد کشور، رفاه همه از جمله بازنشستگان نیزتامینمیشود.
۱۵ آذر ماه سال ۱۳۹۶ است، جمعیت کثیری از اقتصادنان، سیاستگذاران طرفدار بخش خصوصی، صندوقهای بازنشستگی وغیره در هتل استقلال تهران همایش ” آیندهی بازنشستگی” برگزار کردهاند. اکثریت قاطع سخنرانان، علت اصلی مشکلات کشور را افزایش بار تکفل دولتی ناشی بازنشستگان دانستهاند، که پیآمدهای آن افول اقتصاد کشور است. یکی از طرفداران بخش خصوصی میگوید که: دولت با انحصار تمام حوزه بازنشستگی، جایی برای تنفس بخش خصوصی نمیگذارد.
سخنران دیگری که مسئول صندوق کشوری است، میگوید که: بسیاری از تعهدات بر صندوقها تحمیلی است که دولت بر صندوقهاسوار کرده است. دولت از این عرصه باید خارج شود تا مکانیزم بازار فعال شود.
نمایندهی کانون بازنشستگان بیان میکند، که اگر دولت واقعاً ۸۰%صادرات نفتی را به بازنشستگی اختصاص میهد، چرا وضعیت معیشت سالمندان و بازنشستگان چنان دشوار است، که بسیاری از آنها مجبور به کارهای سخت هستند، این سیستم یعنی دولتی بودن مشکل دارد.
در جریان انتخابات ۱۵ مرداد سال ۱۳۹۶، مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری است. گروههانسبت به مشکلات بیپایان بازنشستگان و انحصار منابع عمومی به آنها اعتراض دارند. همچنین گروههای سالمند و بازنشسته نیز نسبت به ناکارآیی دخالت دولت در ایجاد رفاه اعتراض دارند. در این مناظره نحوه خلاص شدن از بارتکفل بازنشستگی که باعث افول اقتصاد شده است، همه مباحث انتخاباتی را تحت تاثیر قرار داده است، چراکه بخش قابل توجهی از فعالین اقتصادی، جوانان، وسایر گروههای رای دهنده نسبت به وضعیت افول رشد اقتصادی نگران هستند. در این مناظره آقای اقتصادی، به عنوان نامزد طرفدار خروج دولت از سیاستهای حمایتی برسایر رقباء برتری دارد. او علت تمام مشکلات را کاهش تولید، و افول اقتصاد میداند، و همچنین ورود دولت به سیاستهای اجتماعی را باعث تشدید این بحران میداند، بنابراین توصیه میکند که دولت با عقب نشینی از حمایتهای اجتماعی از قبیل بازنشستگی، بار تکفل و هزینه های خود را کاهش دهد، تا منابع وارد شریانهای اصلی تولید و توسعه شود. وقتی که آقای اجتماعی نامزد جریان سیاسی رقیب، به تبعات ناشی از عقب نشینی دولت از سیاستحمایت از بازنشستگان، اشاره کرد و گفت که گروههای بازنشستگان محروم در این طرح زیان میکنند، آقای اقتصادی گفت، با ادامه این سیاست همه کشور در حال زیان وضرر است از جمله بازنشستگان. و با راه انداختن تولید واشتغال، کشور به رشد و بالندگی میرسد، بنابراین با تولید ثروت و ثروت مند شدن کشور، رفاه همه اقشار از جمله بازنشستگان و سالمندان نیز بهتر میشود. بنابراین باید سیاستهای حمایت از بازنشستگان(بویژه از طریق برداشت از منابع عمومی) کنار گذاشت، اقتصاد کشور رونق یابد، در این صورت با کارایی بازار همه منتفع خواهند شد. عمدهی محافل اقتصادی و نهادهای بین المللی با گفتمان نئولیبرال، این نوع طرحهارا تبلغ میکردند، و شبکههای اجتماعی نیز با شیوع این باور که ارتقاء رفاهی اجتماعی را در گرو عقب نشینی دولت از سیاستهای اجتماعیمیدانستند، فضای سیاسی اجتماعی برای رویکرد حداقلی دولت نسبت به سیاستهای اجتماعی آماده کردند. بنابراین آقای اقتصادی با حمایت محافل اقتصادی و سیاستگذاران به کرسی ریاست جمهوری دست مییابد.
شهریور ۱۳۹۷ است.نمایندگان مجلس در خصوص استخدام، بازار کار، بازنشستگی و غیره قوانین جدیدی را به تصویب میرسانند، که روح و دال مرکزی این مصوبات ” اخلاق کار” و ” کارایی بازار” است. در این مصوبات بر اخلاق کار به عنوان کانون وحدت و انسجام در کشور تأکیدمیشود، و ریل گذاری به گونهای است که جذابیت کار بیشتر از بازنشستگی است، لذا افراد جامعه تمایلی به بازنشست شدن ندارند. از طرف دیگر، دولت به صورت حداقلی و گروههایی خاصی از بازنشستگان را که نمیتوانند تحت پوشش بیمههای خصوصی قرارگیرند، پوشش میدهد. بر این اساس، سهم بازنشستگی از منابع عمومی بسیار ناچیز است. در مجلس قوانینی به تصویب میرسد، که ضمن رفع موانعبرای بخش خصوصی بر طرف میشود، فضا برای فعالسازی شرکتهای بازنشستگی خصوصی باز میشود.
سال ۱۴۰۰ است. محیط نهادی و قانونی برای کارآیی بازار در بخش بازنشستگی مهیا شده است. صندوقهای بخش خصوصی به صورت کمی و کیفی رشد قابل توجهی کرده است. با رشد و رونق اقتصادی، وضعیت درآمد و پسانداز افراد بهتر شده است، برهمین اساس، افراد جامعه بویژه کارکنان، سالمندان، و بازنشستگان میتوانند در صندوقهای بازنشستگی خصوصی عضو شوند، و داراییهای خود را از طریق آنها بیشینه کنند. وجود جمعیت قابل توجهی از سالمندان که از سطح پسانداز قابل قبولی برخودار هستند، موجب افزایش صندوقهای بازنشستگی، سرمایهگذاری در حوزه بازنشستگی، و بهبود خدمات و رقابت شده است. در واقع توفیق طرحهای سرمایهگذاری در بخش بازنشستگی و پساندازهای مالی بازنشستگانبر یکدیگر اثر متقابل داشته و منجر به طرحهای بلندمدت شده است.کشور مجهز به بازار سرمایه و بورس ویژه بازنشستگی شده است. در بازار بیمه بازنشستگی، اندوختههای مالی بلندمدت برای سرمایهگذاریهای بلندمدت به اندازه کافی وجود دارد. یعنی رشد کمی صندوقهاو بازارهای سرمایه بر یکدیگر تاثیر گذاشته و منابع پایداری را جذب کرده است.
۱۴۰۴ است. صندوقهای بازنشستگی و سرمایهگذاریهای آنها در سطح جهانی و بین المللی و یا ادغام آنها با شرکتهای بین المللی مطرح شده است.
۱۲ دی ۱۴۰۸ است. در معابر عمومی، رسانهها، پارکها و هرجایی که جمعیت در آنجا باشد، این تبلغ دیده میشود” بهتر است درمحفوظ باشید تا متاسف” در این تبلغ تصویرسالمندی ناتوان، مریض، و یا مزاحم؟! خود نمایی میکند. یعنی این که خود فرد در دوران جوانی باید به فکر عاقبت پیری خود باشد، در غیر این صورت، نه دولت و نه خانواده کاری نمیتوانند بکنند.بخش قابل توجهی از جمعیت را افراد میان سال در شرف بازنشستگی تشکیل میدهد، این گروه برای صندوقهای خصوصی بازار هدف جذابی بشمار میروند. افراد میدانند که سهم دولت در کمک به بازنشستگان بسیار ناجیز است، با توجه به این مطلب، آنها در صندوقهای مختلف عضو میشوند، تا با توزیع ریسک در صندوقهای مختلف، خطرات دوران پیری را کاهش دهند.
سال ۱۴۲۰است. شرکتهای بازنشستگی خصوصی همه شئون بازنشستگان را در بر میگیرند. برخی از آنها علاوه بر اطلاعات متعارف، تلاش میکنند تا با کسب اطلاعات ویژه مثل اطلاعات ژنتیکی کارکنان، و با مبالغه در خطرها در فضای کسب وکار، منافع خود را بیشینه کنند، آنها با پیوند طرحهای خود به از کارافتادگی ژنتیکی، افراد را تشویق به پذیرش طرحهای خاص میکنند.
۱۵ آذر سال ۱۴۳۰ است، گروههایی از سالمندان هستند که در مقابل مجلس تجمع میکنند، و به بیعدالتی و فقر اعتراض میکنند. این گروه کسانی هستند که به دلایل مختلف در صندوقهای مختلف بخش خصوصی سرمایهگذاری نکردهاند، و صرفاً از طریق بودجه عمومی حقوق دریافت میکنند. از آنجا که حقوق و مزایای بازنشستگی دولتی بسیار ناچیز است، بنابراین وضعیت زندگی آنها دشوار و غیر قابل تحمل است. برغم اوضاع نابسامان این گروه، سایر گروههاکه در وضعیت بهتری بسر میبرند، این نابرابری را طبیعی قلمداد میکنند. بنابراین اعتراضات این گروه موجب ورود دولت به سیاستهای حمایتیو دست کشیدن از بازار آزاد نمیشود.
۴-۷-۶-۲-۱- روابط لایهای در آیندهی “کارآیی بازار”
در این بخش، برای توصیف این آیندهی بدیل از روش تحلیل لایهای استفاده میشود. مطابق جدول۴-۵۶،در سطح لایه لیتانی،مساله ظهورمیکنند. مسایلی که د راین لایه قابل مشاهده است، عبارت از افول رشد اقتصادی کشور، منفی شدن سرمایهگذاریها، افول پسانداز، عدم کارایی بازار، دخالت دولت، افزایش هزینه های دولت، مختل شدن هویتهای اقتصادی و…است. بنابراین راهحلهای این لایه از نوع بهبود اوضاع در چهارچوبهای سیاستی پذیرفته شده است. یعنی سیاستهابه عنوان چهارچوبهامفروض گرفته میشود که راه حلهاباید در آن محدوده گنجانده شود. راهحلهای لایه اول عمدتاً بر جنبهه ای فنی و کارشناسی تأکید دارد، و کمتر انتقادی و عمیق است.برای درک عمیقترمسالهای لایه لیتانی، از لایه اول عبور،به لایه دوم میرسیم. در اینجا علت ظهور مسایل لایه اول، جهتگیری محیط نهادی و سیاستگذاری است. یعنی جهتگیری توزیعی و برابری در سیاستگذاریهاموجب بروزمساله در لایه اول گردیده است، بنابراین باید جهتگیری سیاستی تحول یابد. براین اساس، جهتگیری سیاستگذاری به سوی کارآیی بازار و دولت حداقلی سوق مییابد، با تحول در رویکردهای سیاستی، رخدادهای تازهای در لایه مشهود پدیده، شکل میگیرد. ظهور بازار سرمایه، و جایگزینی مکانیزم بازار به جای دستگاه بوروکراسی، نتیجه تغییر در رویکردهای سیاستی است. بنابراین راهحلهای این لایه از نوع جهتگیریهای سیاستی است.
در سطح لایه سوم، نظام معناییگفتمان بازارآزاد مطرح است. یعنی این لایه بنیادین، موجب جهتگیریهای سیاستی در لایه دوم میشود. در این آینده، گفتمانهایبازار آزاد، توسعه اقتصادی تاثیر سازندهای بر لایه دوم دارد. راهحلهای مطرح از جنس عمیق، معنایی، و گفتمانی هستند.
در سطح استعاره، استعاره ” سالمند به مثابه کیسه پول” حاکم است. با توجه رشد و رونق اقتصادی، وضعیت درآمد و پسانداز افراد سالمند و بازنشسته مطلوب است، برهمین اساس، سالمندان، و بازنشستگان از سطح مطلوبی از پسانداز برخودار هستند. بنابراین با کارآ کردن بازار، این پساندازهای بلنمدت در بازارهای سرمایه سرازیر میشود، و ذخایر بلندمدت را شکل میدهد که ضمن بیشیه شدن منافع ذی نفعان، متغیرهای اقتصاد کلان بهبود یافته، و با مدیریت سرمایههای بلندمدت، ریسکونوسانات بازارها مدیریت میشود.
جدول (۴-۵۶) روابط لایهای در آیندهی “کارآیی بازار”
لیتانی | مساله -منفی شدن نسبتهای اقتصادی، ناکارآمدی مدیریت، فقدان سرمایهگذاری راه حل- روشهای بهینه سازی اقتصادی، بهبود مدیریت وسرمایهگذاریهاو.. |
علل اجتماعی (در این تحقیق محیط نهادی و سیاستهای بازنشستگی مد نظر است) | غلبه رویکرد کارآیی بازار و حداقلسازی نقش دولت در سیاستهای اجتماعی، و رشد اقتصادی |
گفتمانها | کارآیی بازار، توسعه اقتصادی، رشد، و… |