انعطاف پذیری[۲۴]: توانایی تفکر به راههای مختلف برای حل یک مسألهی جدید است (حسینی، ۱۳۸۱).
بسط و گسترش: توانایی توجه به جزئیات در حین انجام یک فعالیت است ( حسینی، ۱۳۸۱).
اصالت و ابتکار[۲۵]: توانایی تفکر به شیوهی غیر متداول و خلاف عادت رایج است، که همراه با جوابهای غیرمعمول، عجیب و زیرکانه است (حسینی، ۱۳۸۱).
۱-۶-۲. تعاریف عملیاتی
شبیه سازی: برای عملیاتی کردن شبیهسازی در این پژوهش، ۱۲ جلسهی ۴۵ دقیقهای آموزش از طریق شبیهسازی در محیط ساختنگرایی برای گروه آزمایشی طراحی شده بود. این مدل یک استراتژی طراحی را برای آموزش مهارتهای شناختی پیچیده توصیف میکند. شبیهسازی آموزشی با یک مقدمه متنی کوتاه جهت آشنایی با این مدل شروع میشود. در ادامه محتوای طراحی شده بر اصول چهاردهگانه به چهار واحد آموزشی کوچک تقسیم، به گونهای که هر کدام از واحدهای آموزشی کوچک به یک بخش خاص از محتوا اختصاص داده میشود. مدت زمان اختصاص یافته برای مطالعه هر چهار واحد آموزشی کوچک حدود ۴۰ دقیقه بود.
خلاقیت[۲۶]: در این پژوهش منظور پژوهشگر از خلاقیت، بکارگیری تواناییهای ذهنی برای ایجاد یک فکر و یا مفهوم جدید میباشد. که از طریق پرسشنامه استاندارد شده تورنس عملیاتی میشود. این پرسشنامه شامل ۶۰ سؤال سه گزینهای میباشد. تورنس (۱۹۷۹) خلاقیت را شامل ۴ عنصر اصلی زیر میداند:
سیالی: قدرت تولید ایدهها و جوابهای فراوان «سؤال ۱-۱۵ برای سنجش بعد سیاسی خلاقیت است»
انعطاف: توانایی لازم برای تغییر جهت فکری یا توانایی تولید ایدههای متنوع «سؤال ۱۶-۳۰ برای سنجش بعد انعطافپذیری افراد است»
ابتکار: توانایی تولید ایده یا محصول نو و بدیع: یعنی پاسخهای فرد قبلاً دیده نشده باشد و جدید و نو باشد.«سؤالات ۳۱-۴۵ برای بررسی این بعد از خلاقیت است»
بسط با جزئیات: توانایی توجه به جزئیات وابسته به یک ایده: یعنی افراد خلاق به جزئیات یک ایده توجه بیشتری نشان میدهند. «سؤالات ۴۶-۶۰ برای سنجش بعد بسط جزییات خلاقیت است»
فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
پیشدرآمد فصل دوم: پیدایش فناوری رایانه، بر استقبال از چندرسانهایها در قالب نرمافزارهای رایانهای تأثیر چشمگیری داشت و به جرأت میتوان گفت شیوع استفاده از چندرسانهای در فعالیتهای گوناگون به ویژه آموزش، مدیون قابلتها و تواناییهای برجستهی فناوری رایانه است. هنگامی که از رایانه صحبت میکنیم بیشتر به رایانههای شخصی نظر داریم. از چندرسانهای در آموزش و یادگیری بسیار استفاده میشود، زیرا از یک سو باعث جذب یادگیرنده شده، از سویی دیگر با امکانات متنوعی که برای وی فراهم میآورد، تداوم یادگیری او را تضمین میکند. با توجه به متغیرهای این پژوهش در این فصل بر بررسی مبانی نظری و ادبیات پزوهش در زمینه چندرسانهها، شبیهسازها، الگوی شناختگرایی و یادگیری و پیشینه پژوهش پرداخته میشود و در آخر به نتیجهگیری از فصل دوم و ارائه مدل مفهومی پژوهش پرداخته میشود.
تأثیر به کارگیری روش شبیهسازی در محیط ساختنگرایی بر خلاقیت دانشآموزان ...