جدول ۴- ۲۴ آزمون F برای معنی داری ضریب همبستگی بین متغیرهای تحصیلات، جنس، سن، استخدام و سابقه باخودکارآمدی ۱۱۴
جدول ۴- ۲۵ مدل اصلی رگرسیون چندگانه برای هر یک از متغیرها (تحصیلات، جنس، سن، استخدام و سابقه باخودکارآمدی) ۱۱۵
جدول ۴- ۲۶ خلاصه مدل رگرسیون برای متغیرهای تحصیلات، جنس، سن، استخدام و سابقه باتعهدسازمانی ۱۱۶
جدول ۴- ۲۷ آزمون F برای معنی داری ضریب همبستگی بین متغیرهای تحصیلات، جنس، سن، استخدام و سابقه با تعهدسازمانی ۱۱۷
جدول ۴- ۲۸ مدل اصلی رگرسیون چندگانه برای هر یک از متغیرها (تحصیلات، جنس، سن، استخدام و سابقه باتعهدسازمانی) ۱۱۸
جدول ۴- ۲۹ خلاصه مدل رگرسیون برای متغیرهای جوّ سازمانی با خودکارآمدی ۱۱۹
جدول ۴- ۳۰ آزمون F برای معنی داری ضریب همبستگی جوّ سازمانی با خودکار آمدی ۱۲۰
جدول ۴- ۳۱ مدل اصلی رگرسیون چندگانه برای هر یک از متغیرها (جوّ سازمانی با خودکارآمدی) ۱۲۰
جدول ۴- ۳۲ خلاصه مدل رگرسیون برای متغیرهای جوّ سازمانی با تعهدسازمانی ۱۲۱
جدول ۴- ۳۳ آزمون F برای معنی¬داری ضریب همبستگی بین متغیرهای جوّ سازمانی با تعهدسازمانی ۱۲۲
جدول ۴- ۳۴ مدل اصلی رگرسیون چندگانه برای هر یک از متغیرها (جوّ سازمانی با تعهدسازمانی) ۱۲۲
جدول ۴- ۳۵ مدل اصلی رگرسیون چندگانه برای هر یک از متغیرها (تعهد سازمانی با خودکارآمدی) ۱۲۳
جدول ۴- ۳۶ اثرات مستقیم و غیر مستقیم جوّ سازمانی بر خودکارآمدی و تعهد سازمانی ۱۲۴
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار۱-۱ مدل مفهومی ۱۰
نمودار ۲- ۱ جوّ مدرسه به عنوان ترکیبی از رفتار مدیر مدرسه و رفتارهای معلمان ۲۱
نمودار ۲- ۲فرایند ایجاد جوّ سازمانی در رویکرد ادراکی ۳۳
نمودار ۲- ۳ فرایند ایجاد جوّ سازمانی در رویکرد تعاملی ۳۴
نمودار ۲- ۴ فرایند ایجاد جو در رویکرد فرهنگی ۳۵
نمودار ۲- ۵ تأثیر باورهای خود کارآمدی بر تلاش و انگیزه افراد ۴۱
نمودار ۲- ۶بازنمایی نموداری تفاوت انتظارات اثر بخشی و انظارات پیامد ۴۳
نمودار ۲- ۷منابع عمده انتظارات خودکارآمدی ۴۶
نمودار ۲- ۸ دیدگاه های نگرشی و رفتاری در زمینه تعهد سازمانی Allen & Meyer 1991 56
نمودار ۲- ۹ ابعاد مختلف تعهد سازمانی از دیدگاههای مختلف ۵۷
نمودار ۴- ۱توزیع فراوانی نمونه ها برحسب «جنسیت» ۸۶
نمودار ۴- ۲توزیع فراوانی نمونه ها برحسب «طبقه سنی» ۸۷
نمودار ۴- ۳ توزیع نمونه ها برحسب «سابقه خدمت» ۸۸
نمودار ۴- ۴ توزیع نمونه ها برحسب «نوع استخدام» ۹۰
نمودار ۴- ۵ توزیع نمونه ها بر حسب««مدرک تحصیلی» ۹۲
نمودار ۴- ۶ توزیع نمرات مربوط به متغیر تعهد سازمانی ۹۴
نمودار ۴- ۷توزیع نمرات مربوط به متغیر جوّ سازمانی ۹۶
نمودار ۴- ۹ هیستوگرام توزیع نرمال مانده ۹۹
نمودار ۴- ۱۰ هیستوگرام توزیع نرمال مانده ۱۰۰
نمودار ۴- ۱۱ میزان اهمیت هر یک از مولفه های جو سازمانی در پیش بینی خود کارآمدی ۱۰۳
نمودار ۴- ۱۲ میزان اهمیت هر یک از مولفه های جو سازمانی در پیش¬بینی تعهدسازمانی ۱۰۷
نمودار ۴- ۱۳میزان اهمیت هر یک از مولفه های تعهد سازمانی در پیش بینی خود کارآمدی ۱۱۰
نمودار ۴- ۱۴ مدل اصلی رگرسیون چندگانه برای هر یک از متغیرها (تعهد سازمانی با خودکارآمدی) ۱۲۴
(هدف-روش-یافته و نتیجه)
چکیده:
پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه اجرا، توصیفی از نوع همبستگی علّی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل ۲۳۰۰ نفر کارکنان گمرک ایران بود وبر اساس فرمول کوکران حجم نمونه ۳۲۹ نفرتعیین و سپس با روش نمونهگیری تصادفی ساده ، انتخاب شدند. دادهها با استفاده ازپرسشنامههای جوّ سازمانی هالپین کرافت (۱۹۸۲)، تعهد سازمانی آلن ومییر (۱۹۹۷) و خودکارآمدی شرر (۱۹۸۴) جمعآوری گردید. روش تجزیه و تحلیل، روشهای آمار توصیفی (برای محاسبه شاخصهای مرکزی و شاخصهای پراکندگی) و آمار استنباطی ( روشهای رگرسیون، آزمون معنیدار بودن همبستگی F وشاخص پیش بینی ضریب β ،تحلیل مسیر و همچنین ترسیم مسیر برای نمایش خطی اثرات متغیرها بر یکدیگر) میباشد، البته از نرمافزار۱۹SPSS نیز در موارد مورد نیاز بهره برداری شده است. روایی پرسشنامه ها با توجه به استاندارد بودن آنها از سوی متخصصان، اساتید راهنما و مشاور مورد ارزیابی و بازنگری و تایید قرار گرفت. ضریب پایایی بوسیله آزمون آلفای کرونباخ برای محک اعتبار پرسشنامه های خودکارآمدی ،تعهد سازمانی وجوّ سازمانی به ترتیب۹۲/۰، ۹۷/۰ و ۸۵/۰ بدست آمد. یافته ها نشان داد بین جو ّسازمانی باخودکارآمدی وتعهد سازمانی کارکنان رابطه معنیداری وجود دارد.بعبارتی با اطمینان۹۵ % میتوان گفت که جوّ سازمانی حاکم بر سازمان بر خودکارآمدی و تعهد سازمانی کارکنان تاثیر گذار میباشد و با بهره گرفتن از آن میتوان در جهت ارتقاء خودکارآمدی و تعهد سازمانی اقدام نمود. از طرفی مشخص گردید جوّ سازمانی حاکم بر گمرک ایران در حد متوسطی بوده ، کارکنان در حد متوسطی به خودکارآمدی خود معتقدند و از باورهای متوسطی نسبت به توانایی خود در انجام وظایف شغلی برخوردارند و دارای تعهد سازمانی به میزان قابل قبولی هستند. همچنین نتایج یافته ها نشان داد متغیرهای جمعیتشناختی (سن، جنس، تحصیلات و سابقه کار) بر جوّسازمانی وتعهد سازمانی کارکنان موثر نمیباشند. ولی رابطه معناداری با خودکارآمدی دارند.
کلید واژه: جوّسازمانی؛ خودکارآمدی؛ تعهد سازمانی ؛گمرک ایران
فصل اول کلیات تحقیق
مقدمه