درماندگی آموختهشحالت انگیزشی منفی است که روش فرد را در حل مسائل تحت تأثیر قرار میدهد و در صورت دیرپایی ممکن است به صورت ناخودآگاه فرد را به استفاده مستمر و انعطاف ناپذیر از یک شیوه برخورد در مواجهه با مسائل سوق دهد که مسلماً در تمام موقعیتها نمیتواند کارساز باشد.
بنابر آنچه مطرح شد استفاده از روش های غیر انطباقی در مواجهه با مشکلات که میتواند متأثر از احساس درماندگی، ناامیدی و یا هیجانات منفی دیگر باشد منجر به شکست و ایجاد چرخهای تکرار پذیر احساس درماندگی و ناامیدی شود.
از آنجا که افراد درمانده در پردازش اطلاعات با مشکل مواجهند وجود ارتباط بین برخی از سبکهای یادگیری و درماندگیآموختهشده محتملتر است. چرا که برخی از آنها کمتر تحلیلی هستند، کلیاند و پردازش ذهنی سطحیتری را میطلبند. با توجه به وجود ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری این پژوهش به منظور پیش بینی درماندگیآموختهشدهآموختهشده براساس ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری در دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه انجام شده است.
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
۳-۱- مقدمه
در این فصل روش پژوهش، جامعه آماری، گروه نمونه، روش نمونهگیری، نحوه انتخاب آزمودنیها، ابزار پژوهش، روش اجرا، چگونگی گردآوری اطلاعات و روش آماری از مباحث عمدهای است که به آنهاآنها اشاره می گردد
۳-۲- روش پژوهش
با توجه به هدفها و فرضیههای پژوهش روش این پژوهش همبستگی از نوع پیش بینی است.
۳-۳- جامعه آماری
جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر پایه سوم دوره دبیرستان مدارس دولتی آموزش و پرورش شهر کرمانشاه در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲ تشکیل دادهاند که مطابق با آمار اخذ شده از اداره آموزش و پرورش، تعداد آنان ۴۰۷۲ نفر بوده است.
۳-۴- حجم نمونه و روش نمونه گیری
در پژوهش حاضر برای محاسبه حجم نمونه از فرمول کوکران (به نقل از حافظ نیا، ۱۳۸۸) به شرح زیر استفاده گردیده است:
سپس با توجه به این که بود از فرمول تعدیل حجم نمونه (به نقل از سرمد، بازرگان، حجازی، ۱۳۸۷) استفاده گردید.
به این ترتیب حجم نمونه ۳۶۰ نفر شد که به روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحلهای افراد گروه نمونه انتخاب شدند . ابتدا بطور تصادفی از ۳ ناحیه آموزش و پرورش شهر کرمانشاه ۳ مدرسه و از هر مدرسه دو کلاس انتخاب شد سپس باهماهنگی قبلی با مدیر و معلمین کلاسهای مورد نظر به کلاسها مراجعه شد و پرسشنامههای مربوطه(ویژگیهای شخصیتی، سبکهای یادگیری و سبکهای اسناد) بین دانشآموزان توزیع ، و پس از پاسخگوئی جمع آوری گردید۰
۳-۵- ابزراگردآوری داده ها
در این پژوهش به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های ویژگیهای شخصیتیNEO-FFI-60، پرسشنامه سبک های یادگیری فلدر- سولومان و پرسشنامه سبک اسناد (ASQ) استفاده شده است.
۱- پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو: به منظور سنجش پنج عامل بزرگ شخصیت از پرسشنامه NEO-FFI-60 استفاده شده است. این پرسشنامه در واقع همان فرم کوتاه شده NEO-PI-R است که توسط مککرا و کاستا[۱۶۶](۱۹۸۵) ساخته شده است. تعداد سوالهای این پرسشنامه ۶۰ سوال است که به صورت چند گزینهای هستند و به صورت فردی و گروهی قابل اجرا میباشند. پس از تعیین حجم نمونه و انتخاب تصادفی نمونه ها پرسشنامه ها در میان افراد نمونه توزیع شد و پس از پاسخگویی آنها به پرسشنامه جمعآوری گردید.
شیوه نمرهگذاری: شیوه نمرهگذاری این پرسشنامه به این صورت است که هر یک از آزمودنیها به سوالات آزمون به صورت کاملاً مخالف، مخالف، بدون نظر، موافق و کاملاً موافق پاسخ دادند و این پاسخها براساس مقادیر۴-۳-۲-۱-۰ نمره گذاری میشود. در این پرسشنامه سوالات ۵۹-۵۷-۵۵-۵۴-۴۸-۴۶-۴۵-۴۴-۴۳-۴۲-۳۹-۳۸-۳۳-۳۱-۳۰-۲۹-۲۸-۲۷-۲۴-۲۳-۱۸-۱۶-۱۵-۱۴-۱۲-۹-۸-۳ دارای بار عاملی منفی بوده و به صورت معکوس نمرهگذاری میشود. هر کدام از عوامل پنجگانه شخصیت، در این پرسشنامه ۱۲ سوال را به خود اختصاص داده که به قرار زیر است:
عامل روان نژندخویی سوال های: | ۱،۶،۱۱،۱۶،۲۱،۲۶،۳۱،۳۶،۴۱،۴۶،۵۱،۵۶ |
عامل برون گرای سوال های: | ۲،۷،۱۲،۱۷،۲۲،۲۷،۳۲،۳۷،۴۲،۴۷،۵۲،۵۷ |
عامل گشودگی به تجربه سوال های: | ۳،۸،۱۳،۱۸،۲۳،۲۸،۳۳،۳۸،۴۳،۴۸،۵۳،۵۸ |
عامل توافق پذیری سوال های: | ۴،۹،۱۴،،،۱۹۲۴،۲۹،۳۴،۳۹،۴۴،۴۹،۵۴،۵۹ |