- وایمونت[۴۱] (۲۰۱۰) مصرف مواد را در بین جوانان روستایی مورد مطالعه قرار داد تا بر این اساس در پیشگیری یا برنامه ریزی اجتماعی برای آن پیشنهاداتی را ارائه دهد. نتایج تحقیق وی نشان داد که بین داراییهای جوانان و میزان استفاده از مواد ارتباط قوی و معنیداری وجود دارد. بر این اساس، جامعه باید استراتژیها و منابعی (از جمله راهاندازی کانونهای اجتماعی و باشگاههای ورزشی) را برای درگیر کردن جوانان در فعالیتهای اجتماعی فراهم سازد تا جوانان بتوانند در تغییر اجتماعشان تأثیرگذار باشند. - فریز، اُسترهاف و متزگر[۴۲] (۲۰۱۳) ارتباطات موجود بین مشارکت در فعالیتهای سازمانیافته، موفقیت تحصیلی و مشکلات رفتاری (قاچاق مواد و تخلفات بزرگ و کوچک) را در نمونهای از جوانان غیرکشاورز (بین ۱۱ تا ۱۹ سال) در جامعه روستایی مورد مطالعه قرار دادند. این ارتباطات بر اساس جنسیت و سن تحلیل شدند. نتایج معادلات ساختاری با کنترل سن و تحصیلات والدین، نشان داد که مشارکت جوانان در باشگاههای مدرسه همراه با معدل نمرات بالاتری بود. البته، شرکت در فعالیتهای داوطلبی همراه با معدل پایینتر بود. دختران شرکتکننده در تیمهای ورزشی معدل نمرات بالاتر و مشکلات رفتاری کمتری داشتند. نکته جالب اینجاست که این یافتهها با یافته های مطالعات پیشین در بین جوانان شهری و حومه شهر متفاوت است. بر این اساس، میتوان مزیتهای منحصربه فردی را برای شرکت دختران و پسران روستایی در فعالیتهای ورزشی سازمانیافته مشاهده کرد. - اولاد و مهدوی (۲۰۱۳) ورزش را به عنوان عاملی برای توسعه مناطق روستایی مورد مطالعه قرار دادند. در این مطالعه موردی که بر روی روستای بدره از توابع درهشهر انجام شد، فاصله زیادی بین مناطق روستایی و شهری به لحاظ وضعیت امکانات و تأسیسات ورزشی دیده شد. بر اساس این مطالعه، ورزش میتواند به عنوان یکی از ابزارهای پیشرفت جوانان و آمادهسازی آنها برای مقابله با مشکلات شخصی و اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد. در استان ایلام ورزش و بازیهای محلی به عنوان بخش مهمی از فرهنگ مردم محسوب میشود و ارتباط معنیداری با آداب و رسوم این ناحیه دارد. با پیشرفت تکنولوژی و توسعه ورزشهای مدرن، بازیهای محلی به ندرت در بین ساکنان این ناحیه متداول است. بر اساس نتایج این تحقیق، ورزشها و بازیها ارتباط معنیداری با سطح تحصیلات و سن دارد به طوری که در بین افرادی با سنین بالاتر و سطح تحصیلی بالاتر، استفاده بیشتری از ورزشها و بازیها وجود دارد. - برتلا[۴۳] (۲۰۱۴) مطالعهای را با هدف توسعه و تبیین ابزارهای مفهومی به منظور برنامه ریزی رویدادهای ورزشی در مناطق روستایی شهر چیانتی[۴۴] ایتالیا به اجرا در آورد. نتایج نشان داد که حرفهایسازی فرایند طراحی رویداد ورزشی باکیفیت مناسب برای جمعیت محلی و گردشگران کاملاً عملی است و نیاز به اجتماعی کردن مدل عمومی رویدادهای خردمقیاس دارد. این کار میتواند با گسترش ارتباطات و مشارکت جامعه روستایی در فعالیتهای ورزشی به توسعه سلامت و نیز جذب گردشگران و به دنبال آن توسعه بیشتر ورزش روستایی کمک کند. ۲-۱۸. جمعبندی مرور ادبیات موجود دربارۀ ورزش روستایی نشان میدهد که مطالعات نسبتاً کمی در این زمینه، در داخل و خارج از کشور ایران انجام شده است. برخی از این مطالعات نقش ورزش بر مولفه های اجتماعی مانند پرخاشگری، رفتارهای مجرمانه، پیشرفت تحصیلی را در بین دانشآموزان روستایی و سنین مختلف روستاییان مورد مطالعه قرار دادهاند؛ برخی نیز وضعیت مشارکت و نگرش روستاییان را در فعالیتهای ورزشی مورد بررسی قرار داده و رشته های ورزشی متداول در روستا را مشخص کردهاند؛ تعدادی دیگر وضعیت نیازمندیهای ورزشی جمعیت روستایی را مطالعه کردهاند. با این حال، مطالعاتی که در داخل کشور، وضعیت استفاده از رسانه و برنامههای ورزشی را در بین جمعیت روستایی بررسی کرده باشد، بسیار اندک است. از اینرو، به نظر میرسد مطالعاتی همچون مطالعۀ حاضر که نیازمندیها، نگرش و وضعیت مشارکت و علایق روستاییان را در کنار وضعیت استفاده از رسانه بررسی کند، میتواند اطلاعات مفیدی را در اختیار مدیران و برنامهریزان ورزش روستایی قرار دهد. فصل سوم: روش شناسی تحقیق فصل سوم: روش تحقیق ۳-۱. مقدمه: در این فصل از تحقیق روش های بکار رفته در پژوهش معرفی می شود. مجموعه این روشها تحت عنوان کلی شامل روش اجرای تحقیق، جامعه آماری، نمونه آماری و روش نمونه گیری، ابزار اندازه گیری داده ها، تعیین روایی ابزارهای اندازه گیری و محاسبه پایایی آنها و روش تجزیه و تحلیل داده های تحقیق، تنظیم و تدوین گردیده است. ۳-۲. روش اجرای پژوهش روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی به لحاظ هدف کاربردی است و همچنین این تحقیق با توجه به نحوه گردآوری اطلاعات به صورت میدانی انجام شد. ۳-۳. جامعه مورد پژوهش جامعه آماری این تحقیق کلیه روستاییان شهرستان بردسکن و بخشهای شهرآباد و انابد واقع در استان خراسان رضوی بود که بر اساس آخرین آمار بهدست آمده از سایت آمار و اطلاعات روستایی تعداد جامعه آماری برابر۴۰۴۲۴نفر در سال ۱۳۹۰ بود. شهرستان بردسکن در حاشیه شمالی کویر نمک، بین ۵۶ درجه و ۱۴ دقیقه تا ۵۸ درجه و ۱۵ دقیقه طول و ۳۴ درجه و ۴۲دقیقه عرض جغرافیائی گستردگی دارد. شهرستان بردسکن با مساحت تقریبی ۷۶۶۴ کیلومتر مربع واقع بر گستره جغرافیایی استان خراسان رضوی از سمت شمال با شهرستان سبزوار، از شرق با شهرستان خلیلآباد، از شمال شرق با کاشمر و از جنوب با طبس در استان خراسان جنوبی و از غرب با شاهرود در استان سمنان محدود بوده و مرکز آن شهر بردسکن در ۵۷ درجه و ۵۷ دقیقه طول و ۳۵درجه و ۱۵ دقیقه عرض جغرافیائی و در فاصله ۲۶۵ کیلومتری جنوب غربی مشهد مقدس قرار دارد. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۹۸۵ متر است و بر اساس آخرین تقسیمات کشوری دارای ۳ مرکزی، انابد و شهرآباد، هفت دهستان و سه شهر (بردسکن، انابد و شهرآباد) و ۳۹۳ روستای دارای سکنه و خالی از سکنه میباشد(ویکیپدیا شهرستان بردسکن، ۱۳۹۳). ۳-۴. نمونه و روش نمونهگیری طبق جدول مورگان حجم نمونه آماری ۳۸۰ نفر تعیین شد. نمونه گیری با توجه به مجموعه روستاهای موجود در جامعه مورد نظر تحقیق، از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی استفاده شد. به این ترتیب که ابتدا از بین هر یک از شهرهای بردسکن با ۲۳ روستا، انابد و شهرآباد با ۵۳ روستا، تعدادی روستا به شکل تصادفی انتخاب شد و در مرحله بعد اقدام به انتحاب خیابانها و کوچه ها و در نهایت منازل بطور تصادفی گردید و پرسشنامه در اختیار افراد دارای ویژگیهای مورد نظر تحقیق قرار گرفت. ۳-۵. ابزار اندازه گیری داده ها: به منظور گردآوری داده های تحقیق، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که با توجه به اهداف تحقیق و با بهره گرفتن از مطالعات پیشین اقتباس و با توجه به محیط مورد نظر تعدیل شد. پرسشنامه های نهایی به تعداد ۴۵۰ عدد بین نمونه های تحقیق توزیع شد که در نهایت ۳۶۱ پرسشنامه قابلیت بررسی داشت و برای نتیجهگیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این پرسشنامه شامل دو بخش متغیرهای دموگرافیک و متعیرهای اصلی تحقیق بود. متغیرهای دموگرافیک شامل هشت سوال در رابطه با محل سکونت، جنسیت، سن، وضعیت تأهل، تعداد فرزند، وضعیت تحصیل، وضعیت اشتغال و درآمد خانوار میشد. متغیرهای اصلی نیز مشتمل بر پنج بعد مشارکت (۳ سوال)، اولویت علایق (۲ سؤال)، رسانه (۴ سوال)، نیازمندیها (۵ سوال) و نگرش به ورزش (۶ سوال) و در مجموع شامل ۲۰ سوال بود. بخش مشارکت، اولویت علایق ورزشی و رسانه مورد استفاده روستاییان شامل سوالات دو گزینهای و چندگزینهای و بخشهای، نیازمندیها و نگرش نیز شامل سوالاتی در مقیاس پنجارزشی بود (پیوست ۱). برای تعیین روایی، پرسشنامه های تحقیق به ۱۰ نفر از اساتید صاحب نظر در زمینه مدیریت ورزش ارائه و نظرات آنان اعمال شد. به منظور تعیین پایایی ابزار تحقیق نیز، پرسشنامه ها در مطالعهای راهنما، بین ۳۰ نفر از اعضای جامعه توزیع و پایایی آن با بهره گرفتن از آزمون آلفای کرونباخ (۷۹/۰ =α) محاسبه و از پایایی مناسب آن اطمینان حاصل شد. در این تحقیق تعداد ۴۵۰ پرسشنامه به دلیل احتمال رد کردن توزیع شد و در نهایت داده های ثبت شده در ۳۶۱ پرسشنامه قابلیت بهره برداری داشت. جدول ۳-۱. آزمون پایایی متغیرهای تحقیق متغیرها و ابعاد آن ضریب پایایی نیازمندیها ۷۲/۰ نگرش ۸۱/۰ رسانه ۷۱/۰ وضعیت مشارکت ۷۳/. کل ۷۹/۰
مقایسه علایق، اولویت ها و نیازمندی های ورزشی روستاییان شهرستان بردسکن و بخش های انابد و شهرآباد- قسمت ۸