-توزیع فراوانی حیطه های نگرانی در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی چگونه است؟
– آیا اختلاف معنا داری بین سطوح نگرانی در دانشجویان پسر و دختر دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی وجود دارد؟
توزیع فراوانی کیفیت زندگی در دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی چگونه است؟
توزیع فراوانی کیفیت زندگی در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی چگونه است؟
آیا اختلاف معنا داری بین سطوح کیفیت زندگی در دانشجویان پسر و دختر دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی وجود دارد ؟
توزیع فراوانی حیطه های نگرانی در دانشجویان در رشته های تحصیلی مختلف دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی چگونه است؟
توزیع فراوانی کیفیت زندگی در دانشجویان در رشته های تحصیلی مختلف دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی چگونه است؟
آیا ارتباط آماری معنا داری بین حیطه های نگرانی با کیفیت زندگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی وجود دارد؟
تعریف واژه ها
تعریف کیفیت زندگی: سازمان جهانی بهداشت تعریف جامعی از کیفیت زندگی ارائه داده است: درک فرد از وضعیت کنونی اش با توجه به فرهنگ و نظام ارزشی که در آن زندگی می کند و ارتباط این دریافت ها با اهداف، انتظارات، استانداردها و اولویت های مورد نظر فرد.
در تحقیق حاضر کیفیت زندگی نمره ای می باشد که دانشجو از پرسشنامه ” کیفیت زندگی وابسته به سلامت ” ( Health Related Quality of Life Short Form) با SF-36 اخذ خواهند نمود.
تعریف نگرانی:
نگرانی شناختی است که در آن جنبه های شناختی بر جنبه های بدنی غلبه دارد. نگرانی یکی از اجزای مهم اضطراب است و به صورت پیش بینی و انتظار وقایع ناخوشآیند در آینده تعریف میشود. حیطه های نگرانی نیز با بهره گرفتن از پرسشنامه (BAI) مقیاس اضطراب بک، بصورت نمره بدست خواهد آمد.
دانشجو: کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در نیم سال دوم سال تحصیلی ۸۹-۹۰ دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی.
فصل دوم
بررسی متون
بررسی متون
نگرانی یکی از اجزای بسیار مهم اضطراب میباشد . تحقیقات متعددی، نشان میدهند که نگرانی همراه با کاهش عملکرد اجتماعی، شغلی و روانی فرد همراه میباشد. از سوی دیگر مفهوم کیفیت زندگی به عنوان یک شاخص مهم در سلامت اجتماعی و روانی ، جهت تعین نیازهای مراقبتی روانی-اجتماعی در گروه های مختلف از افراد جامعه خصوصا جوانان مورد استفاده قرار میگیرد و مورد بررسی قرار گرفته است . نگرانی در بین گروههای مختلف اجتماعی حاکی از تهدیدهای پنهان روانشناختی است و این فشارها میتواند در طبقات خاصی از جامعه بیشتر مشاهده گردد. لذا به تعدادی از این تحقیقات که در این حیطه ها صورت گرفته است اشاره می گردد. در سال ۱۳۸۷ در بررسی ارتباط حیطه های نگرانی با کیفیت زندگی در ۴۰۰ دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان میدهد که میانگین نمره نگرانی کلی آنها ۲ ±۶/۲۹ از صد بوده است و دارای دامنه ای بین صفر الی ۱۰۰ داشته است. همچنین ۸/۴ درصد آنها دارای نگرانی شدید و ۳/۳۴ درصد آنها دارای نگرانی متوسط بوده اند . بررسی رابطه همبستگی بین میزان نگرانی با نمرات کیفیت زندگی در حیطه های مختلف نشان میدهد که بین این دو ،رابطه خطی معنی دار معکوس وجود دارد(۲۸(
در بررسی عوامل موثر در ایجاد فشار عصبی(Stress) در سطح ۵ دانشگاه علوم پزشکی در تهران، که بر روی ۷۵۰ دانشجوی پزشکی این دانشگاه ها صورت گرفته است نشان میدهد که عواملی چون جنسیت، مقطع تحصیلی، ساعات مطالعه در هفته، وضعیت اقتصادی و بعد خانوار، سن ،نوع محل اقامت و اشتغال به فعالیت های غیر پزشکی، میزان ارتباطات اجتماعی و میزان ارتباط با خانواده از عوامل موثر با ایجاد فشار عصبی بوده اند(۲۹).
بررسی های متعددی نشان میدهند که نوع شغل میتواند تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی افراد داشته باشد(۳۰،۳۱،۳۲،۳۴و۳۳).
در بررسی کیفیت زندگی کارگران معادن ذغال سنگ اثر مستقیم میزان تحصیلات در نمره کییفیت زندگی را نشان میدهد حال انکه افزایش سن رابطه معکوس را نشان داده است. همچنین در تمامی ابعاد نمره کیفیت زندگی در مقایسه با افراد سالم ایرانی بسیار کمتر بوده است(۳۴). همچنین تحقیقات نشان میدهد در پرستاران همبستگی منفی بین استرس شغلی با کیفیت زندگی کاری شان وجود دارد در این تحقیق نیز رابطه منفی افزایش سن ومیزان ساعات کاری و نمره کیفیت زندگی گزارش شده است (۳۳).
بسیاری از تحقیقات را بطه معنی دار بین نگرانی و کاهش کیفیت زندگی در بیماران را گزارش نموده اند.بررسی هادی و همکارانش نشان می دهد به طور کلی کیفیت زندگی بیماران مزمن کبدی (۳۵)و کلیوی (۳۶)در تمامی ابعاد هشت گانه و دو مولفه کلی سلامت ،پایین تر از جمعیت سالم بوده است. وی در تحقیقی دیگر پایین بودن کیفیت زندگی در بیماران تالاسمی را نیز گزارش نموده است . در این تحقیق بیماران تالاسمیک ازسطح کیفیت زندگی پایین تری نسبت به افراد گروه کنترل برخوردار بوده اند لیکن در مورد مولفه سلامت روانی و ابعاد مربوط به آن تفاوت معنی داری گزارش نشده است (۳۷).
بررسی ها نشان میدهند فعالیت بدنی منظم در خانم ها میتواند سبب ارتقای سطح کیفیت زندگی آنان گردد و در بررسی ارتباط فعالیت های جسمی منظم (پیاده روی با کیفیت زندگی زنان مشاهده شد ارتباط معنی داری بین فعالیت جسمانی در تمامی سنجش های کیفیت زندگی(بجزء عملکرد جسمانی و محدودیت نقش بعلت مشکلات روحی) وجود داشته است(۳۸).
در بررسی کیفیت زندگی سالمندان شاهین شهر در سال ۱۳۸۳ رابطه معنی داری بین میانگین نمره کیفیت زندگی و جنسیت گزارش شده است .این مطالعه نشان میدهد میانگین نمره کیفیت زندگی مردان بطور معنی داری از زنان بیشتر بوده است.همچنین رابطه معکوس نمره کیفیت زندگی را با افزایش سن نشان میدهد(۳۹).
فصل سوم
مواد و روش کار
مواد و روش کار
نوع مطالعه: این مطالعه از نوع مشاهده ای، مقطعی تحلیلی (Analytical Cross- Sectional Study) است، که در آن با بررسی وضعیت نگرانی و کیفیت زندگی در افراد مورد مطالعه، همبستگی بین این دو متغیر مورد بررسی قرار گرفته است.
جامعه هدف: تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی اراک.
جامعه مورد نظر: تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی اراک در نیمسال دوم سال ۸۹-۹۰ جامعه پژوهش را تشکیل میدادند.
حجم نمونه: حجم نمونه با بهره گرفتن از فرم آماری برآورد حجم نمونه جهت یک متغیر کمی و با توجه به منبع ۲۸ ، با مقادیر S=2 ، ۰۵/۰ = و ۱۷۲۷/۰ = d
و تعداد ۵۱۵ نفر برآورد گردید.
روش نمونه گیری: نمونه گیری در ابتدا با بهره گرفتن از نمونه گیری طبقه ای با تخصیص جنسیت و سپس با بهره گرفتن از روش خوشه ای براساس سال ورودی صورت گرفت و انتخاب نمونه ها بصورت تصادفی ساده بوده است، انتخاب دانشجویان در هر دانشکده با توجه به رشته و سال تحصیلی بود. نمونهبرداری با رضایت دانشجویان در حال تحصیل در زمان نمونهبرداری بوده است.
معیارهای ورود به مطالعه: دانشجوی ترم دوم به بعد شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی درمانی استان مرکزی که تمایل به شرکت در مطالعه داشته اند.
معیارهای خروج از مطالعه: عدم رضایت شرکت در طرح فوق، دانشجویان مهمان، دانشجویانی که تمایل به شرکت در طرح نداشتند.
ابزار جمع آوری اطلاعات و اعتبار آنها: میزان نگرانی آنها با بهره گرفتن از پرسشنامه حیطه های نگرانی ،مقیاس اضطراب بک(BAI) و کیفیت زندگی با پرسشنامه SF-36 سنجیده شد. روایی و پایایی پرسشنامه قبلا در ایران تائید شده است (۴۰).نمره نگرانی ۰ تا ۲۰ (خیلی کم)،۲۱تا ۴۰ (کم)،۴۱ الی ۶۰ متوسط ،۶۱الی ۸۰ زیاد و ۶۱ الی ۱۰۰ خیلی زیاد در نظر گرفته شد.
در ابتدا، در مورد هدف پژوهش و نحوه مشارکت دانشجویان، توضیحات کافی و سپس به سؤالات احتمالی دانشجویان در این مورد پاسخ داده شد. پس از جلب رضایت آنها، پرسشنامهها (به ترتیب مشخصات فردی، نگرانی و کیفیت زندگی) که به هم متصل بودند در اختیار دانشجویان گذاشته شد تا تکمیل کنند. پس از تکمیل پرسشنامه را در صندوق درب بسته انداختند. توضیحات لازم در مورد چگونگی تکمیل پرسشنامهها به صورت واضح در ابتدای هر فرم درج شده بود. زمان محاسبه شده مورد نیاز برای تکمیل پرسشنامه ها ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بود. برای ایجاد هماهنگی و جلوگیری از برخی عوامل مداخلهگر، تأکید شد که پرسشنامهها در همان محل تکمیل و از بردن آنها به بیرون جلوگیری شود. در غیر این صورت، فرد دیگر جایگزین میگردید.
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده: مشخصات فردی و شدت نگرانی و کیفیت زندگی توسط آمار توصیفی و تحلیل با بهره گرفتن از آزمون t دو گروه مستقل و همچنین با بهره گرفتن از آزمون کای اسکوئر و همچنین از آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شده است. جهت بررسی میزان همبستگی نمرات کیفیت زندگی و نمرات اضطراب از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.
تعریف متغیرها
واحد اندازه گیری متغیر | مقیاس متغیر | نوع متغیر | تعریف (کاربردی و علمی) | نام متغیر | |||||||||
کمی | کیفی |