پوشش معاملات اوراق قرضه و سهام از دیگر اقدامات اساسی است. کارت­های اعتباری و سایر روش­های پرداخت­های الکترونیکی باید به گونه ­ای طراحی و توسعه یابند که مبادلات داخلی و بین ­المللی را شامل شود. بدین منظور باید امکان استفاده از کارت­های اعتباری بین ­المللی نیز در داخل فراهم شود. دستگاه­های اجرایی باید به گونه ­ای عمل کنند تا امکان استفاده از خدمات شرکت­هایی همانند بولرو برای انتقال ایمن اسناد و داده ­های تجاری و برای جایگزینی اسناد اعتباری بانکی روی خط مؤسسات پوشش دهنده مدیریت ریسک های روی خط فراهم شود(عماد زاده،۱۳۹۳؛۱۲).

۲-۷- چارچوب تجارت الکترونیک:


چارچوب­هاى تجارت­الکترونیک از ۳ سطح تشکیل یافته است که براى داشتن تجارت­الکترونیک موفق وجود این چارچوب­ها لازم است:

۲-۷-۱- زیر­ساختار: بخش اول از چارچوب­هاى مورد نیاز تجارت­الکترونیک شامل سخت­افزار، نرم­افزار، پایگاه­هاى داده­اى و ارتباطى است که براى انجام وظیفه در قالب خدمات« وب جهان گستر[۲۸]» بر روى اینترنت و یا سایر روش­هاى پیام­گذارى و پیام­گیرى بر روى اینترنت و یا سایر شبکه­ ها به­کار مى­رود.

۲-۷-۲- خدمات: بخش دوم از چارچوب­ها شامل دامنه گسترده­اى از خدمات که توانایى پیدا کردن و ارائه اطلاعات را فراهم مى­آورند و شامل جست­وجو براى شرکاى تجارى و همچنین مذاکره و توافق درمورد مبادلات تجارى هستند.

۲-۷-۳- محصولات و ساختارهاى تجارت­الکترونیک: این بخش از چارچوب­هاى«تجارت الکترونیک بر مبنای اینترنت[۲۹]» مشتمل بر پیش­بینى و تدارک مستقیم کالاها و خدمات تجارى وابسته به اطلاعات براى مشتریان و شرکاى­تجارى، همکارى و سهیم­شدن در اطلاعات داخل و خارج سازمان و سازمان­دهى محیط بازار الکترونیکى و زنجیره تهیه و پشتیبانى است(نامور،۱۳۸۷؛۲).

سطوح تجاری الکترونیک:


تجارت­الکترونیک را می‏توان به سطوح مختلفی تقسیم بندی کرد . هر یک از ابعاد سه گانه اصلی تجارت ، یعنی محصول یا خدمات مورد مبادله ، فرایند فروش و تحول خدمات پس از فروش می ‏توانند از حالت فیزیکی و کاملا ملموس تا حالت الکترونیکی و نرم­افزاری (یا اصطلاحاً مجازی‌ ) تغییر نمایند . در حالتی که در تجارت سنتی هر سه عامل ، فیزیکی و کاملا قابل لمس هستند ، در تجارت کاملا الکترونیکی (بالاترین سطح تجارت الکترونیک ) هر سه عامل حالت الکترونیکی دارند . ترکیبات گوناگون از حالت‌های فیزیکی و الکترونیکی سطوح مختلف تجارت الکترونیکی را شکل می ‏دهند.


لذا تجارت الکترونیک می‏تواند در تمام یا بخشی از مراحل چرخه تجاری[۳۰] به کار گرفته شود .

چرخه تجاری از موارد یافتن کالاها و خدمات متناسب با نیازها و یافتن راه های مبادله مورد توافق (جستجو و مذاکره) ، سفارش ، حمل و پرداخت بها (اجرای توافق وپرداخت ) ، فعالیت‌های پس از فروش مثل گارانتی و خدمات پس از فروش تشکیل شده است .

مراحل تجارت الکترونیک:


مراحل رشد و گسترش تجارت­الکترونیکى را مى توان به ۵ بخش تقسیم کرد که هر چه به گام­هاى پایانى­تر نزدیک مى­شویم در حقیقت به تجارت­الکترونیکى واقعى نزدیک­تر شده­ایم و شرکت­ها و سازمان­هایى که در جست­وجوى بازار الکترونیکى براى کالاها و خدمات خود هستند، سعى در رسیدن به مراحل پایانى این چرخه دارند.

۲-۹-۱- مرحله اول: در مرحله اول از مجموعه مراحل پنج گانه، شرکت یا سازمان متقاضى تجارت الکترونیک سعى در ایجاد یک سایت ساده شامل اطلاعات محصولات و خدمات تولیدى خود را دارد تا این اطلاعات از طریق اینترنت در اختیار مشتریان قرار بگیرد. در حقیقت، مرحله اول به معناى به وجود آمدن ویترینى بر روى شبکه جهانى وب براى بازدیدکنندگان است تا اطلاعات مورد نظر خود را از طریق این صفحات دریافت کنند.

۲-۹-۲- مرحله دوم: این مرحله شامل توسعه و گسترش مرحله اول است. در این مرحله سایت شرکت تبدیل به یک پایگاه داده­اى[۳۱] قوى شده، براى نگهدارى اطلاعات مورد استفاده قرار مى­گیرد و اطلاعات همه محصولات و خدمات و شرح کامل آن ها در بانک اطلاعات قرار مى­گیرد و کاربران امکان ارسال سفارش خرید از طریق این وب سایت را خواهند داشت، اما هنوز زیرساخت­هاى لازم براى پرداخت اینترنتى فراهم نشده است و پرداخت پول به همان روش سنتى انجام خواهد گرفت.

۲-۹-۳- مرحله سوم: برقرارى امکان تعامل از مهمترین نکات مرحله سوم است. در این مرحله، کاربران امکان تعامل با مدیر سایت را خواهند داشت که این تعامل از طریق ایمیل[۳۲]، چت[۳۳] و ویس[۳۴] خواهد بود و کاربران در بازه زمانى بسیار کوتاه مدت پاسخ خود را از مدیر سایت دریافت خواهند کرد و امکان پرسش و پاسخ آنلاین میان فروشنده و خریدار و نیز رد و بدل شدن اطلاعات ‌در مورد کالا و یا خدمات خواسته شده وجود دارد.

۲-۹-۴- مرحله چهارم: در این مرحله، امکان پرداخت اینترنتى براى کاربران فراهم خواهد شد و مشتریان پس از ارسال فرم­هاى سفارش خرید و دریافت کالا، وجه موردنظر و توافق شده را از طریق پایانه­هاى فروش بانک­ها و مؤسسات مالى طرف قرارداد براى فروشنده ارسال خواهند کرد که این حمل و نقل پول به صورت بسیار امن از طریق اینترنت براى مشتریان فراهم خواهد شد.

۲-۹-۵- مرحله پنجم: مرحله آخر به مرحله یکپارچگى معروف است. در این مرحله، سیستم هاى واسطه­اى میان فروشنده و خریدار با سیستم­هاى موجود در سازمان و یا شرکت به حالت یکپارچگى کامل ‌در خواهند آمد. بدین معنا که اگر کالایى فروش رود، موجودى کالاى فروش رفته به میزان خریدارى شده از موجودى انبار کسر شده و همزمان دستور خرید جدیدى براى جایگزین کردن کالاى فروش رفته به انبار ارسال خواهد شد و در خریدهاى بعدى موجودى انبار بلافاصله به نمایش درخواهد آمد. این مرحله از مجموعه مراحل تجارت الکترونیک کامل­ترین مرحله در تجارت­الکترونیکى است که در آن نتیجه همه عملیات مربوط به داد و ستد در همه سیستم­هاى سازمان منعکس مى­شود(روزنامه ایران،۱۳۸۶؛۳).

مدل­هاى تجارت­الکترونیک:


استفاده از اینترنت به عنوان اصلى­ترین بستر ارتباطى در تجارت­الکترونیکى باعث به وجود آمدن مدل­هاى گوناگونى در این سبک از تجارت شده است. این مدل­ها که حاصل تعامل ۳ گروه اصلى تجارت­الکترونیکى یعنی دولت، مشترى و بنگاه­هاى اقتصادى است، باعث توسعه و گسترش مدل­هاى مختلف تجارت­الکترونیک شده است:

۲-۱۰-۱- مدل تجارت فروشنده با فروشنده [۳۵](B2B):

این مدل از تجارت­الکترونیک مهمترین نوع تجارت­الکترونیکى است که در حدود نصف درآمدهاى تجارتى الکترونیکى را به خود اختصاص خواهد داد. این مدل سبب پیدایش ارتباطى گسترده میان تأمین کنندگان،تولیدکنندگان،توزیع­کنندگان­‌و فروشندگان­خواهدبود.
در این مدل، ارتباط میان دو یا چند سازمان ، توسعه اقتصادى، تولیدکنندگان مواد اولیه و ارائه­کنندگان انواع گوناگون خدمات موردنظر است. در حقیقت، این مدل را به نوعى مى­توان توسعه یافته مدل قدیمى «تغیر داده های الکترونیکی[۳۶]» دانست، اما در این مدل واسطه­ها کاهش یافته، همین خود سبب کاهش قیمت­ها خواهد شد(نامور،۱۳۸۷؛۲).

۲-۱۰-۲- مدل تجارت فروشنده با مصرف کننده [۳۷]B2C یا مصرف کننده با فروشنده [۳۸]C2B:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...