نورالجدایه[۷۲] (۲۰۱۰) تحقیقی تحت عنوان ” تأثیر فناوری اطلاعات روی فرایند تصمیم گیری در بخش دولتی ” انجام داده است. این مقاله به تعیین تأثیر فناوری اطلاعات بر فرایند تصمیم گیری در بخش دولتی میپردازد. مهمترین یافته ها عبارت بودند از : ۱٫ بخش دولتی در حال جمع آوری اطلاعات پیچیده از طریق استفاده از نرم افزارها و تجهیزات فناوری است. ۲٫ سازمانهای بخش دولتی خودشان میتوانند سیستمهای اطلاعاتی را بسازند. ۳٫ فناوری اطلاعاتی کمک قابل توجهی به تصمیم گیری میکنند و باعث مبادله اطلاعات با دیگر دولت ها میشود.
ماش[۷۳] (۲۰۰۸) در رساله دکتری خود با عنوان “فناوری، پیشبینی و ابهام: مطالعه تصمیم گیری دانشگاه در طول ساخت کتابخانههای دانشگاهی قرن بیست و یکم” فرایند تصمیم گیری آموزش عالی در طی ساخت کتابخانههای دانشگاهی جدید در دانشگاههای آمریکا را با توجه ویژه به تأثیر فناوری مورد بررسی قرار داد. مدل تصمیم گیری “هرج و مرج سازمان یافته” به عنوان چارچوب نظری برای تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش، به کار رفته است. چهار سوال اصلی این پژوهش عبارت بود از: اول، در دوره ۱۹۹۰-۲۰۰۷ پیشبینیهای منتشر شده مرتبط با فناوری در کتابخانههای دانشگاهی که بیشترین تکرار را داشته، چه بوده است؟ دوم، مدیران کتابخانه و دیگر شرکای کلیدی در امر تصمیم گیری، تصمیم گیری در طول ساخت کتابخانههای دانشگاهی جدید را چگونه توصیف میکنند؟ سوم، مدیران کتابخانه و دیگر شرکای کلیدی در امر تصمیم گیری ، کاربرد پیشبینیهای فناوری در طول ساخت کتابخانههای دانشگاهی جدید را چگونه توصیف میکنند؟ چهارم، چه عناصر داخلی و خارجی دیگری بر تصمیم گیری در طول ساخت کتابخانههای دانشگاهی جدید تأثیر دارند؟ یافته ها، دقت توصیفی مدل را تأیید میکند. رویدادهای جانبی مرتبط با مدل و ضرورت توجه به این مطالعه تعریف شده اند. به علاوه، روش شناسی به کار رفته در این پژوهش، مدل ساده ای برای کاربرد تحلیل فراسوی کتابخانه، و یا دانشگاه را فراهم میکند.
ظهیرالدین[۷۴] (۲۰۰۳) در پژوهشی به بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر مقتضیات و شرایط شغلی فهرست نویسان پرداخته است. نتایج نشان داد فناوری اطلاعات که نظامهای یکپارچه کتابخانه ای[۷۵]، سخت افزار و نرم افزار رایانه، دیسک فشرده، اینترنت، و دیگر حوزه ها از جمله قالبهای مارک ۲۱ ، سی او آرسی [۷۶] استانداردهای ابرداده هسته دوبلین، تی ئی آی، ایکس ام ال، آر دی اف را دربر میگیرد، تغییرات وسیعی در عملکرد شغلی فهرست نویسان به وجود آورده است. پیشرفت در فناوری اطلاعات بر همه چیز، از عناوین شغلی تا مهارتهای فهرست نویسان اثرگذار بوده است. در زمینه مهارت ها، تغییرات گسترده ای در حال وقوع میباشند.
آلن[۷۷] (۲۰۰۲) در رساله دکتری خود تحت عنوان ” رابطه بین کاربرد اینترنت و تصمیم گیری: مطالعه موردی مدیران فناوری اطلاعات در چین” به کشف رابطه بین کاربرد اینترنت به عنوان یکی از ابزارهای فناوری اطلاعات و اثر آن بر تصمیم گیری مدیران فناوری اطلاعات در چین پرداخته است. او تحقیق خود را در بین ۱۲۳ مدیر از هشت شرکت فناوری اطلاعات چند ملیتی انجام داد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده، همچنین مصاحبه خصوصی با مدیران اجرایی این شرکت ها انجام داده است. برای تحلیل رابطه بین کاربرد اینترنت و اثرگذاری آن بر روی تصمیم گیری از آمار توصیفی، رگرسیون چند متغیره، تحلیل عاملی، همبستگی، و تکنیک کرونباخ استفاده شده است. نتایج نشان داد که اینترنت ابزار مؤثر در تسهیل تصمیم گیری مدیران فناوری اطلاعات در چین است، و میزان پذیرش اینترنت در بین مدیران فناوری اطلاعات در حال افزایش میباشد.
ویت[۷۸] (۲۰۰۰) در مقاله خود تحت عنوان ” نقش مشارکت در تصمیم گیری در سیاستهای سازمان و روابط رضایت شغلی” در بین ۱۲۵۱ کارمند بخش دولتی مطالعه کرد. فرضیه عبارت بود از این که ادراک سیاستهای سازمانی باعث کاهش رضایت شغلی میشود و آن نیز باعث سست شدن مشارکت کارمندان در تصمیم گیری با مدیران میشود. نتایج نشان داد تأثیر تصمیم گیری مشارکتی بر رضایت شغلی در سطوح بالای سیاستهای ادراکی مشخص و واضح بود.
ایگباریا، زیناتلی، و کاوایی [۷۹] (۱۹۹۸) در پژوهشی به واکاوی موفقیت فناوری اطلاعات در سازمانهای کوچک در کشور زلاندِ نو پرداختند. هدف آنان در این پژوهش، بررسی میزان استفاده از رایانه در سازمانهای کوچک و مطالعه رابطه میان عوامل سازمانی و تعیینکننده های موفقیت این فناوری در این سازمان ها بود. بر اساس یافته های این پژوهش، تجربه کار با رایانه، پشتیبانی فنی، ادراک از آسانی استفاده، پاداشهای درونی، ادراک از مفید بودن، و حمایت مدیریت، عواملی هستند که بر موفقیت فناوری اطلاعات تأثیر دارند.
ادوارد جان اوهارا [۸۰] (۱۹۹۵) در پایاننامه خود تحت عنوان “تأثیر کامپیوتر و فناوری بر ساختار سازمانی کتابخانههای دانشگاهی،” که با روش پیمایشی و آزمایشی (آزمون) انجام داد، بیان کردکه فناوری نوین چگونه بر ساختار سازمانی معمولی کتابخانهها و همچنین ساختار پویای کتابخانهها تاثیر میگذارد و چگونه وظایف کارکنان را تحت تاثیر قرار داده و متحول میسازد. تحقیق وی بیشتر در بخشهای فهرستنویسی کامپیوتری، فهرستنویسی پیوسته، بخش امانت بین کتابخانهای، بخش پایگاههای اطلاعاتی و بخش بازیابی اطلاعات بود. وی بعد از جمع آوری داده ها و یافته ها به این نتایج دست یافت که تغییراتی کلی در کتابخانهها رخ داده است. بیشتر تغییرات در مسئولیتهای اصلی، جایگاهای خاص افراد، تغییرات در تخصص افراد و به دست آوردن مهارت نیروی کار کتابخانه و همچنین تغییرات در تشکیل بخشهای جدید و ویژه با وظایف خاص خود، بوضوح دیده شده و همچنین نتیجه گرفت که فناوری در سطوح مدیریت با توجه به وسعت کتابخانه و طرح ها و ساختارهای سازمانی، تعداد افراد و نوع وظایف و ماهیت و چگونگی اداره کتابخانه تأثیر گذاشته است.