در ارزشیابی آثار دانش آموزان علاوه بر کیفیت های فنی به بُعد زیباشناختی آنها نیز توجه شود آیزنر(۲۰۰۵)؛ آیزنر(۲۰۰۲،ص۱۸۳) ۶ ارزشیابی همه جانبه و کل گرا باشد میلر(ترجمه مهرمحمدی،۱۳۸۶)؛ مهر محمدی(۱۳۹۰)؛ آیزنر(۲۰۰۲) برودی(به نقل از رضایی؛۱۳۸۳) ۷ تفویض اختیار به دانش آموز جهت انتخاب فرم بازنمایی مورد دلخواه برای ارائه نتایج فعالیتها و عملکرد خویش آیزنر(۲۰۰۵) ۸ توجه به میزان وحدت و هماهنگی بین تمام قسمت های برنامه درسی نصر(۱۳۸۹،ص۳۸) جعفری(۱۳۶۹) ب) مؤلفه های زیبایی شناسی و هنر برای برنامه درسی دوره ابتدایی از منظر دیدگاه صاحبنظران حوزه مطالعات برنامه درسی و هنر با عنایت به اینکه در پژوهش حاضر برای بدست آوردن مؤلفه های زیبایی شناسی و هنری از ۲ منبع ادبیات حوزه مطالعات برنامه درسی و دیدگاه صاحبنظران بهره گرفتیم در اینجا به تشریح دیدگاه های صاحبنظران حوزه مطالعات برنامه درسی و متخصصان حوزه هنر می پردازیم که این دیدگاه ها از طریق مصاحبه گردآوری شده است. برای تشریح این دیدگاه ها از جداول شماره های (۵-۴)و (۶-۴) استفاده شده که در آن نکات کلیدی مصاحبه شوندگان درباره مؤلفه های زیبایی شناسی و هنری به تفکیک عناصر چهارگانه آمده است. پس از تشریح نکات کلیدی دیدگاه های صاحبنظران، مؤلفه های بدست آمده از این دیدگاه ها به تفکیک عناصر چهارگانه برنامه درسی ارائه گردیده است. جدول شماره(۵-۴): نکات کلیدی دیدگاه های صاحبنظران حوزه مطالعات برنامه درسی شماره مصاحبه شونده عناصر نکات کلیدی ۱ ۱ هدف با توجه به اینکه افلاطون ملاک تناسب را برای زیبایی مطرح نموده از منظر زیباشناختی باید بین اهداف تناسب وجود داشته باشد یعنی اهداف برنامه درسی یک مجموعه نظام دار، منسجم ، هماهنگ و متناسب را تشکیل بدهند. توجه به قوه خیال و پرورش آن:ادراک سه مرتبه دارد حس، خیال و عقل. هنر و زیبایی شناسی برخاسته و برآمده از تلاش و تکاپوی قوه خیال می باشند و در برنامه درسی زیباشناسانه، پرورش این قوه جزء اهداف برنامه درسی باشند. جذابیت: اهداف باید جاذبه داشته باشند در قرآن کریم یکی از روش های تفهیم پیام تمثیل می باشد تا ضمن ملموس و محسوس سازی پیام جذابیت داشته باشد در عالم هنر نیز که جذابیت بیشتر مورد توجه قرار می گیرد پس اهداف باید جاذبه داشته باشند.
طراحی و اعتبارسنجی الگوی بومی برنامه درسی دوره ابتدایی مبتنی بر مولفه های زیبایی شناسی و هنر- قسمت ۴۲