مدل ای کوال بر ادراکات کاربر از کیفیت که به وسیله اهمیت آن سنجیده می شود مبتنی است. در ای کوال پنج عامل قابلیت استفاده، طراحی، اطلاعات، اعتماد و همدلی موثر هستند که در سه عامل قابلیت استفاده ، کیفیت اطلاعات و تعامل خدمات ادغام شده اند(دیویدسن و کوپر، ۲۰۰۲)..
۲-۸-۱-۷ مدل های آنلاین تجارت الکترونیک
شش نوع مدل تجارت الکترونیک مشخص شده است که چهار مدل آن به صورتی ممتاز مورد استفاده در تجارت B2B و دو مدل در تجارت B2C مورد استفاده قرار می گیرند. این مدل ها در نهایت روی پنج جز تجارت که شامل موارد زیر است اثر می گذارد:
۱- توانایی دستیابی به منابع خارجی شرکای خارجی
۲- روش قیمت گذاری تثبیت
۳- تاثیر هزینه و حاشیه سود
۴- ارتباط شرکا با مشتریان و عرضه کنندگان
۵- توانایی عملیات بر مبنای جهانی(دیویدسن و کوپر، ۲۰۰۲).
در مورد خدمات نیز شکل های متفاوت ارائه آن در دنیای فیزیکی و دیجیتالی وجود دارد که عبارتند از(کاتلر، ۱۹۹۰):
- اطمینان از تحویل
- بیان سریع
- مشاوره تکنیکی
- تخفیفات
- خدمات بعد فروش
- آسانی تماس
- جایگزینی تضمین ها
- طیف و منبع تولید
- طرح های الگو
- آسانی تست
- آسانی ماشین کردن آن
- اعتبار
۲-۸-۱-۸ مدل ترکیب شده
نایسون و دیگران[۳۸] در سال ۲۰۰۵، به یکپارجه ساختن چندین مدل برای پیش بینی بهتر پذیرش خدمات همراه توسط کاربران پرداخت. در نتیجه مدل ادغامشده وی شامل عواملی از قبیل سهولت کاربرد، ادراک از مفید بودن، هنجارهای اجتماعی، صراحت درک شده، لذت درکشده و کنترل رفتاری درکشده است.
۲-۸-۲ مدل
نگرش شخص نسبت به کاربرد سیستم
صراحت درک شده
لذت درک شده
ادراک از مفید بودن
تمایل به کاربرد سیستم
سهولت ادراک
هنجارهای ذهنی
کنترل رفتاری ادراک شده
شکل ۲-۳ تئوری ترکیب شده(نایسون و دیگران، ۲۰۰۵).
۲-۸-۳ جمع بندی
پذیرش خدمات الکترونیکی از طریق سهولت بکارگیری آن، تقویت اعتماد مشتریان نسبت به آن وفراهم آوردن زمینه مناسب جهت درک مشتریان از سودمند بودن خدمات الکترونیک ایجاد می شود. با این حال پذیرش خدمات الکترونیک به اعتماد متقابل و کار گروهی و تیمی، آموزش ارتباطات اثربخش، بهبود فرایند ارتباطات و تعاملات بین کارکنان در داخل و خارج از سازمان و حرکت به سمت سازمانی نوآور و یادگیرنده بستگی دارد. چنانچه بانکها بخواهند خدمات الکترونیک را در سازمان خویش توسعه دهند باید علاوه بر بهیود ارتباطات وتعاملات اثربخش میان اعضای سازمان وشبکهها و گروه های سازمانی، زیرساختهای سختافزاری، نرمافزاری، فرهنگی، قانونی، امنیتی و مدیریت روابط با کارکنان را برای پذیرش خدمات الکترونیک فراهم آورد.
۲-۹ کیفیت اطلاعات و خدمات الکترونیکی
۲-۹-۱ اهمیت کیفیت اطلاعات
کیفیت اطلاعات برای انتخاب و استفاده از اطلاعات موجود و عرضه شده در سازمان یا خارج از آن، از اهمیت فراوانی برخوردار است. از سویی دیگر نیاز به اطلاعات گوناگون برای بقاء هر سازمان با توجه به افزایش پیچیدگی، پویایی و تغییرات محیطی در حال فزونی است. این امر با توجه به رشد نمایی اطلاعات و از طرفی دیگر کوتاه بودن اعتبار آن ابزار و روش های مناسبی را طلب می نماید تا توسط آن به کیفیت اطلاعات اطمینان پیدا نمود. از اینرو با توجه به اهمیت کیفیت اطلاعات، ارزیابی کیفیت اطلاعات برای دستیابی به اطلاعات موردنیاز سازمان امری مهم و ضروریست و لازم است تا با ایجاد ابزار مناسب (ساختار، ابزار، انسان و …) این مهم را به صورت صحیح و مؤثر مدیریت نمود. از آنجا که موضوع کیفیت ابعاد متفاوتی دارد لذا در ادامه بحث به معرفی کلی این ابعاد از منظر مدیریت کیفیت پرداخته می شود؛ تا با کسب این آشنایی اجمالی، بتوانیم ضمن شناخت محورهایی که می بایست در مورد آنها اطلاعات کسب شود، ابعاد کیفیت اطلاعات مربوط به این عوامل نیز بازیابی و شناسایی گردند(ابزری و دیگران، ۱۳۹۰).
۲-۹-۲ کیفیت اطلاعات چیست
کیفیت اطلاعات به خودی خود قابل رویت نیست، بلکه کیفیت آنرا می توان از صحت آن و نتایج آن سنجید. صحت اطلاعات نیز در مرحله اول قابل رویت نیست بلکه آنرا با ارزیابی ارائه کننده و درجه اطمینان آنان می توان وابسته نمود. از سوی دیگر اطلاعات معمولاً وابسته به زمان است یعنی آنکه اعتبار آن ممکن است که در طول زمان از بین برود. به عنوان مثال (لیست قیمت یک کالا، دقت یک دستگاه ومیزان تقاضا در بازارو. …) از اینرو باید به صورت مستمر با ایجاد / تعیین مقیاس و شاخص های مناسب برای اطلاعات مورد نیاز، کیفیت اطلاعات را به صورت پویا و مستمرمورد بررسی قرار داد(حسینی و دیگران، ۱۳۹۱)
۲-۹-۳ مدیریت کیفیت اطلاعات
مدیریت کیفیت اطلاعات موارد زیر را در سازمان انجام می دهد. تعریف هدفهای کیفی، شاخص، قوائد و نحوه رعایت آن تعیین بزرگی شاخص ها و روش های اندازه گیری آن تحلیل تفاوت (وضع موجود با وضع مطلوب) و اصلاح شرایط برای مدیریت کیفیت اطلاعات در سازمان، لازم است تا در سازمان افرادی برای پاسخگویی، پیگیری و مدیریت در این رابطه سازماندهی شوند؛ برای این منظور می بایست بخشی تحت عنوان دفتر کیفیت اطلاعات تحت سرپرستی بخش مدیریت دانش ایجاد شود. ساختار اسناد مدیریت کیفیت در سازمان مدیریت دانش و از طریق آن کیفیت اطلاعات می بایست در تمامی وظایف سازمانی و در چارچوب مسؤلیت های بخشی افراد جاری و ساری گردد. از این طریق نیاز های اطلاعاتی و جریان آن در بخشهای مختلف یک سازمان با کمک دفاتر کنترل اطلاعات مشخص و مدیریت شود برای استفاده مستمر از اطلاعات و دانش موردنیاز می بایست با ایجاد بسترهای مناسب مدیریت دانش، ضمن ایجاد دفاتر مدیریت کیفیت اطلاعات، آنرا در شرح وظایف سازمانی افراد ایجاد نمود. تا از این طریق نیازهای اطلاعاتی و جریان آن در بخشهای مختلف یک سازمان با کمک دفاتر کنترل اطلاعات مشخص و مدیریت شود. استانداردهای ایزو ۹۰۰۰ برای ارزیابی کیفیت اطلاعات و منابع اطلاعاتی می توانند به عنوان موضوعاتی که مقیاسهای لازم را در این زمینه بدست می دهند را به عنوان ملاک مورد استفاده قرارگیرند. یکی از موضوعات مهم در رابطه با کیفیت اطلاعات، دستورالعمل های اجرایی در سازمان می باشند. به عنوان مثال نحوه ایجاد اسناد داخلی برای گزارشات مرتبط با پروژه ها، روش های تولید یا ویژگی های مربوط به بانک های اطلاعاتی در سازمان و نحوه ایجاد، بروز نگهداری، نحوه دستیابی و نمایش اطلاعات مرتبط با موضوعات متفاوت مورد نیاز در سازمان، از جمله مواردی هستند که در حوزه مدیریت اطلاعات به آنها پرداخته می شود. این مدیریت سعی می نماید تا با توجه به موضوعات یاد شده از کیفیت اطلاعات موردنیاز به گونه ای مطمئن گردد، تا کارها به نحو صحیح و اثربخش انجام شوند(ساجدیفر و دیگران، ۱۳۹۱).
۲-۹-۴ اطمنیان از کیفیت اطلاعات
کیفیت اطلاعات یک مجموعه از نیازهای اطلاعاتی است که برای برطرف نمودن یک نیاز اطلاعاتی/ انجام کاری در سازمان مورد نیاز است (فرایند - مشتری - ساختار - کارکنان - محصول - خدمات و …) تا با بهره گرفتن از آنها، کارها درست و بصورت اثر بخش انجام گردند. در این راستا مرتبط بودن - واضح بودن - معتبر بودن - به موقع بودن - قابل دستیابی بودن و … از جمله مواردی است که اطلاعات با کیفیت مطلوب می بایست دارا باشد(خدادادحسینی و دیگران، ۱۳۸۵).
۲-۹-۵ مدیریت کیفیت اطلاعات جامع
با توجه به روندی که درخصوص مدیریت کیفیت در طول زمان رخ داده است جامع نگری به مدیریت کیفیت در دستور کار مدیران قرار گرفته است. با این نگرش لازم است در رابطه با مدیریت کیفی اطلاعات، جامعیت و ابعاد مختلف دخیل در موضوع نیز مد نظرقرار گیرد. ساختار کلی این مدل عبارت است از: منابعی که از آنها اطلاعات کسب می شود: محیط، همسنخان، مشتری، کارکنان، ارزش، فرآیندها، روشها، عرضه کنندگان، تولید کنندگان و …). نحوه ارزیابی: شاخص ها، هدفگذاری، اندازه گیری و مقایسه . فرایند مدیریت کیفیت اطلاعات (حلقه دمینگ) شامل: برنامه ریزی هدفها، تعیین شاخص ها، اندازه گیری، تحلیل، اصلاح. براین عوامل، ساختار سازمانی، فرهنگ، منابع و نیز عوامل محیطی تأثیرگذار هستند. در این مدل، سازمانی تحت عنوان گروه مدیریت کیفیت نیز برای مدیریت کیفیت اطلاعات درنظر گرفته شده است تا در چارچوب مدیریت دانش و از طریق آن موضوعات مرتبط به اطلاعات، مدیریت شود(منزوی و زارعی، ۱۳۸۹).
۲-۹-۶ کیفیت اطلاعات
در ادبیات موجود در زمینه اطلاعات، کیفیت اطلاعات به عنوان عاملی تعریف شده است که بر این امر که آیا یک کاربر اینترنتی به یک پیام خاص توجه می کند یا نه، اثر میگذارد. کیفیت اطلاعات با ویژگیهایی همچون صحت، به موقع بودن و مربوط بودن سر وکار دارد. مفهوم کیفیت اطلاعات با مفهوم اعتماد در اینترنت در ارتباط است؛ زیرا خریداران و فروشندگان تا حدی بر اساس اطلاعاتی که از طریق سیستمهای اطلاعاتی در اختیار آنها قرار میگیرد، عمل می کنند. به عنوان مثال، صفحات یک وبسایت باید از نظر گرامری و املایی بدون غلط بوده و حاوی اطلاعاتی به موقع باشند(ابزری و دیگران، ۱۳۹۰).
۲-۹-۷ مدل
صحت داشتن
به موقع بودن
فایل های پایان نامه درباره :بررسی تاثیر خدمات الکترونیکی بر داده های تحلیلی کسب وکار کارکنان واحد امور ...