در این فصل به توصیف کلی هر مرحله و روش اجرایی آن در این پژوهش پرداخته شده، سپس در فصل چهارم هرگام بهصورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته و کاربرد آن در موضوع تحقیق حاضر مورد مطالعه قرار میگیرد. از آنجایی که تجاری سازی موضوع با اهمیتی است، مقالات گستردهای در این زمینه وجود دارد. اما به دلیل تفاوت شرایط سیاسی، اقتصادی و صنعتی در هر کشور، ابعاد، اجزا، عوامل مؤثر و استراتژی مورد استفاده در فرایند تجاری سازی تا اندازهای متفاوت و شامل مطالعات کمی و کیفی با پراکندگی موضوعی وسیعی است. بنابراین، در این پژوهش از فراترکیب بهعنوان یک روش مناسب برای دستیابی به یک ترکیب جامع از عوامل موثر بر استراتژی تجاری سازی براساس ترجمههای مطالعات بررسی شده می باشد. تعریف سوال تحقیق مشخص کردن استراتژی جستجو غربال مطالعات بر اساس معیارهای مشخص طبقه بندی بر اساس نوع مطالعه کمی کیفی مرور دوباره مطالعات استخراج یافته هریک از مطالعات ارزیابی کیفیت مطالعات بررسی روایی و پایایی نتایج انتخاب روش ترکیب کیفی با توجه به نوع مطالعه: (انتخاب روش فراترکیب در پژوهش حاضر) مرور دوباره مطالعات به منظور ظهور مفاهیم جدید کدگذاری و جدول بندی داده ها تکرار مرور مطالعات به منظور شناسایی درست مفاهیم و ارتباط بین آنها فراینـد تحلیل مفاهیـم، کدگذاری باز، محوری و انتخابی مرور دوباره مطالعات استخراج یافته هریک از مطالعات ارزیابی کیفیت مطالعات انتخاب روش ترکیب کمی مانند فرا تحلیل با توجه به نوع مطالعه ارائه یافته ها شکل ۳-۴- متدولوژی تحقیق با اقتباس از روش MacEachen et al, 2006 وSaini & Shlonsky, 2012 ۳-۹-۱- شرح گام اول: تعریف سوال تحقیق انتخاب سوال تحقیق مناسب اولین قدم در راهبری ترکیب تحقیقات کیفی است. Finfgeld (2003) توصیه می کند که موضوعات مورد مطالعه به منظور ترکیب مطالعات کیفی باید به اندازه کافی گسترده باشد تا پدیده مورد نظر را دربرگیرد و در عین حال متمرکز بر تولید یافته های معنادار و اطلاعت مناسب باشد. واجب است تعداد، محتوا و دامنه مطالعات وارد شده به ترکیب با درنظرگرفتن سوال پژوهش مناسب به گونه ای باشد که قابلیت مدیریت را داشته باشند. روش اجرایی گام اول در این پژوهش در پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر استراتژی تجاری سازی فناوری مورد بررسی قرار می گیرد که این پارامتراز طریق پاسخ به سؤال زیر تنظیم می شود: عوامل موثر بر استراتژی های تجاری سازی فناوری کدامند؟ اینچنین سوالاتی حول موضوع تجاری سازی، محققین را قادر به شناسایی و استخراج مطالعات انجام گرفته در این حوزه می سازد که موجب دست یافتن به یافتههای بدیع شده و پایه های دانش علمی و کاربردی حول موضوع مورد مطالعه را مستحکم خواهدکرد. گاهاً ممکن است محققین برای ترکیب تحقیقات کیفی سوالاتی را مطرح کنند که جزء سوالات اولیه پژوهش اصلی نبوده اند، آنها در یافته های مطالعات اصلی به این سوالات بطور ضمنی پاسخ خواهند داد. ۳-۹-۲- شرح گام دوم: شناسایی و بازیابی مطالعات پس از مشخص کردن سوال پژوهش، لازم است تا محققین استراتژی را که جهت شناسایی و بازیابی مطالعات مورد استفاده قرار خواهند داد مشخص کنند. تأکید اکثر محققان بر پایگاههای داده آنلاین جهت شناسایی مطالعات و پژوهش های ترکیبی خود می باشد. با اینحال جستجو برای شناسایی مطالعات کیفی مرتبط می تواند چالشبرانگیز باشد. اول اینکه، تحقیق کیفی ماهیتاً چند رشته ای است و اغلب به صورت پراکنده در سراسر مجلات و پایگاههای داده مختلف قابل بازیابی است که مستلزم جستجوی محقق در پایگاه های داده متعدد می باشد (Barroso et al., 2003; McKibbon, Wilczynski, & Haynes, 2006). به عنوان مثال در فراترکیب های کیفی اخیر، محققین ۱۶ پایگاه داده الکترونیکی را به منظور جستجوی مطالعات کیفی مرتبط شناسایی کرده اند (Barroso et al., 2003). علاوه بر این، عناوین و کلمات کلیدی مطالعات کیفی به طور سنتی منعکس کننده محتوای یافته ها به جای روش های مورد استفاده در مطالعات هستند که منجر به پیچیدگی بیشتر فرایند شناسایی مقالات مناسب برای ترکیب مطالعات خواهند شد (Evans, 2002). بنابراین با توجه به اینکه هدف در ترکیب مطالعات کیفی بازیابی تمام مطالعات است، لازم است تا محققین با دقت تمام مناسب ترین استراتژی جستجو را در نظر بگیرند و حتی ممکن است نیازمند مشورت با خبرگان آگاه در این زمینه باشند (Barroso et al.; Sandelowski et al., 1997). روش اجرایی گام دوم در این پژوهش در این پژوهش پایگاههای داده، ژورنالها و موتورهای جستجوی مختلفی تا سال ۲۰۱۴ به منظور شناسایی و جمع آوری مطالعات مختلف بررسی شد که به چند دلیل تصمیم به بهرهگیری از چند پایگاه داده بجای استفاده از مجموعه ای از برترین ژورنال ها گرفته شد: اول اینکه بحث نحوه دسترسی به پایگاه داده معتبر علمی جهانی مطرح است و دوم اینکه ، به نظر می رسد ماهیت چندرشتهای این پدیده انتخاب مرتبط ترین ژورنال ها و رشته های تحقیقاتی را پیچیده ساخته است. همچنین در جستجوهای اولیه مشخص شد که محدود کردن جستجو به برترین مجلات و رشته های تحقیقاتی خاص ممکن است بطور کامل منجر به تصرف تمام تحقیقات ارزشمند و مرتبط نشود. بنابراین گرچه ژورنال های با رتبه بالا نشانگر کیفیت بالای تحقیقات انجام گرفته هستند اما تمرکز این مطالعه بر ۵ پایگاه دادهScopus, Proquest, CIVILICA, magiran, SID به دلیل پوشش طیف وسیعی از ژورنالهای معتبر و با کیفیت بالا در حوزه های مختلف مدیریتی است. ۳-۹-۳- شرح گام سوم: تعیین معیارهای ورود و خروج مطالعه(تعیین منابع، اندازه نمونه) پس از اینکه سوال پژوهش و استراتژی جستجو ساخته شد نوبت به تصمیمگیری در این مورد می رسد که کدام مطالعات باید با توجه به هدف و دامنه پژوهش وارد ترکیب یا از آن خارج شوند. انتخاب معیارهای ورود گسترده می تواند در طول ترکیب مطالعات چالشبرانگیز باشد. پس معیارهای ورود و خروج باید به اندازه ای مشخص باشند تا اطمینان حاصل شود که پژوهش قابل مدیریت است و یافته های مطالعات قابل مقایسه و مقابله با روشی معنی دار هستند. پژوهشگران باید با دقت تناقضات و اختلافات در سراسر مطالعات را در نظر گرفته و تعیین کنند که آیا چنین تفاوتی درک گستردهای از همین پدیده ایجاد می کند یا مربوط به پدیده های مختلف دیگری است.
عوامل مؤثر بر استراتژی تجاری سازی فناوری مبتنی بر روش فراترکیب- قسمت ۱۰